Hur kan Model S vara så säker?

Att Tesla Model S är den säkraste bilen NHTSA någonsin har testat vet vi ju. Men hur har Tesla Motors lyckats med den bedriften?

Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, så vi börjar med bilden, sen fyller på med lite ord:

model-s-chassis

Tittar man under skalet, på framvagnen av en Model S känner man inte igen sig alls. Det ser inte ut som på ”vanliga” bilar. Hur skulle man få plats med en motor där?

Traditionella bilar måste kompromissa när det gäller krocksäkerhet. Krockzonen framme måste utformas så den får plats runt den där 300-kilos järnklumpen till motor som också ska få plats där. Och under krockförloppet ska motorn helst pressas ner under bilen, medan bilens plåtar knycklas ihop. Första 20 centimetrarna av bilen kan enkelt ta en krock, men sedan börjar problemen med att motor och hopknycklad plåt ska stanna utanför passagerarutrymmet, trots mindre och mindre antal centimetrar kvar av bilen.

Då Teslas motor är liten som en vattenmelon, och sitter på bakaxeln fick Teslas ingenjörer fritt spelutrymme för framvagnen. Bilen må se traditionell ut på utsidan, men är skolexempel på krockzoner på insidan. Hela framvagnens längd kan användas för att ta upp energin vid krocken, utan att behöva ta hänsyn till någon tung motorblock. De två raka balkarna som ska knycklas ihop vid krock skulle aldrig kunna placerats så på deras optimala plats om man hade behövt kompromissa runt ett motorblock. Dessutom finns det ett tvärgående balk mellan framhjulen, som håller ihop hjulen och framvagnen under krockförloppet och vid sidokrockar. Bilar som har motor under framhuven har inte plats med sådana balkar.

Men det är inte alltid man frontalkrockar. Hur är det sidokrockar? Där hjälper faktiskt batteripacket till, som är som en tio centimeter tjock skiva under hela bilen. Batteripaketet är mycket stabilare än en tunn traditionell bottenplatta. Det ger bilen dessutom en så låg tyngdpunkt att när NHTSA skulle testa hur bilen beter sig när den slår runt fick de problem – de kunde helt enkelt inte få bilen att volta!

Även bakvagnen blir mycket enklare att göra krocksäker om man slipper bekymra sig för bensintank och eventuell svansmotor. Batterierna sitter mellan bilens hjulaxlar. Har du beställt din bil med de bakåtvända barnstolarna monterar dessutom Tesla Motors extra balkar som skydd för att kompensera för det minskade utrymmet bilen kan använda som krockzon.

Så nästa gång du sätter dig i din Tesla, och kanske åker på långtur med familjen, kan det vara skönt att veta att bilens krockskydd är minst lika revolutionerande som dess drivlina.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.