Hur man INTE testar elbilar

Zoe

Jag blir så trött på journalister som raljerar om sin totala okunskap över elbilar. Ofta när motorjournalister rapporterar om provkörningar med elbilar kommer samma konstigheter upp om och om igen. Som till exempel i Dagens Nyheters artikel i torsdags där Lasse Swärd och Jacques Wallner skulle testköra Renault Zoe och Hyundai Ioniq.

För att belysa stolligheterna låt oss översätta dem till ”bensinsvenska”, hur det skulle låtit om de sagt samma sak om fossilbilar. Några exempel:

”I normala fall vill man inte komma fram med tom tank eller ännu värre drabbas av bränsletorsk; särskilt inte i en elbil och absolut inte vintertid. Men nu är det test, så vi beslutar att chansa. I värsta fall kan vi ladda i Tierp vid Gulfmacken intill E4:an. Där finns en snabbladdare.”

På bensinsvenska: I normala fall vill man inte komma fram med tom tank eller ännu värre drabbas av bränsletorsk. Vi åker förbi elva bensinmackar på vägen, vi nämner bara en av dem i artikeln, den i Tierp, men vi har beslutat att inte stanna på någon utav dem utan istället bli oroliga om bensinen i tanken kommer räcka.

(Enligt uppladdning.nu passerade de elva snabbladdare och över 100 normalladdare på sin väg. Varav de nämner en.)

”Jacques har fram till nu fascinerat sett hur räckviddsmätaren i hans Renault åkt jojo under resan. 29,9 mil föll till 28,1 efter en avverkad faktisk mil. Vid nästa kontrollpunkt, 2 mil, hade räckvidden ökat och visade 30,2 mil. Hmmmm.”

På bensinsvenska: Jacques har fram till nu fascinerat sett hur färddatorn visat olika förbrukningssiffror under resan. Gasade han på ökade siffran till uppemot 1.7 liter per mil. Lättade han på gasen så sjönk siffran! Bilen förbrukar 0.67 liter per mil enligt NEDC så varför visar färddatorn olika siffror? Hmmmmm.

”Vi svänger av med 3 respektive 9,2 mils räckvidd kvar. För Jacques är det lugna gatan, men jag känner mig lätt nervös med min futtiga reserv. Stämmer siffran? Klarar vi oss till Ica Maxi där det enligt sajten uppladdning.nu ska finnas laddstolpar?”

På bensinsvenska: Vi svänger av med 3 respektive 9,2 mils räckvidd kvar. Kommer vi verkligen kunna åka de 800 metrarna det är från avfarten till ICA Maxi där det enligt kartan finns Gävles enda rödmarkerade bensinstation?

(Det finns 14 olika ställen i Gävle där man kan ladda sin elbil enligt uppladdning.nu. En av dem är rödmarkerad som trasig/krånglig stolpe, som dessutom erbjuder klenaste laddeffekten i hela Gävle! Gissa vilken de valde. Det är 800 meter mellan avfarten och ICA Maxi.)

Därefter kommer en lång utlägg om att de inte kan få igång laddstolpen som är rödmarkerad på kartan, och som erbjuder endast två stycker 10 A vägguttag. Även om de skulle fått igång den skulle det tagit flera timmar att ladda bilarna igen innan hemfärd. Vi kan översätta det kortfattat ungefär till: Trots att kartan varnat oss för just den bensinmacken valde vi den istället för de 13 andra i Gävle. Och hör och häpna den var jättekrånglig att använda, vi fick köa för att få en sketen reservdunk med bensin som vi skulle fylla upp våra bilar med!

”Uppladdning.nu visar att det finns ytterligare en laddstation, på Max hamburgeri. Det ligger i samma område. Vi kör dit och finner till vår lättnad att det är en extra kraftfull snabbladdare – och att den är ledig.”

På bensinsvenska: Kartan visar att det finns en bensinstation ännu närmare avfarten än de 800 meter vi fått åka. Vi hade åkt förbi den. Vi kör tillbaka dit och finner att det är en jättefin bensinstation med riktigt snabb pump.

Efter att ha övernattat i staden (istället för att direkt åka hem?) började de så resan tillbaka igen.

”När vi kör söderut märker Jacques att räckvidden i Ioniq minskar i allt snabbare takt. Jag tror inte jag klarar mig hem. Jag föreslår att vi tankar i Tierp, säger han i telefon.”

På bensinsvenska: När vi kör söderut märker Jacques att hans Ioniq har lite högre förbrukning. Jag tror inte jag klarar mig hem. Jag föreslår att vi tankar vid någon utav de elva bensinmackarna längs vägen. Till exempel den i Tierp.

(Som sagt var, 11 snabbladdare längs vägen.)

”Det gäller att ha laddsladdar med rätt kontakter med sig. Eller hitta stolpar med kontakter som passar ens bil.”

På bensinsvenska: Tanka inte diesel i en bensinbil.

”Svagheten är räckvidden, som i verklig körning verkar ligga kring 16-18 mil, mot utlovade 28.”

På bensinsvenska: Trots att tillverkaren lovar 0.67 liter milen i förbrukning drar bilen mer i verkliga livet.

Och slutligen kan vi ta meningen i början av artikeln: ”Jag och kollegan Jacques Wallner går ner i DN-garaget och tar plats i varsin fulladdad bil.”

Översatt blir det ungefär: Två veganer har blivit ombedda recensera senaste biffen.

 


TCS två år sedan: Provkörning av bensinbil

Hur skulle en artikel om en provkörning av en bensinbil sett ut om elbilar varit normen? Läs komiska ”Provkörning av bensinbil”!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.