Hur många dieselmil för en elbil?

VW2

Ibland (alldeles för sällan tyvärr) dyker det upp intressanta frågeställningar i diskussioner på sociala medier. Som härom dagen när följande fråga ställdes av signaturen Valle:

Jag har en mycket trevlig diesel, en Toyota Avensis, en 2007:a, som bara går och går och är relativt snål på drivmedel, ca 0,6 l / mil. Om jag nu säljer den och köper en elbil så måste den ju tillverkas medan min diesel säljs vidare, säg till någon i Polen, som fortsätter att köra den. Min fråga blir då; hur många år skulle jag kunna fortsätta att köra min Avensis (1500 mil/år) innan jag släppt ut lika mycket klimatgas som produceras av att tillverka den nya elbilen?

Ja, vad kan det vara? 10 år? 20? 50? Låt oss räkna på det.

Enligt Svenska Petroleuminstitutets egen sajt ger förbränningen av en liter diesel upphov till 2.53 kg CO2. Fast det är bara det som kommer ut från avgasröret. Räknar vi även in utsläpp som skedde när dieseln raffinerades och övriga steg i kedjan innan den hamnade i bilens tank ger en liter diesel upphov till 3.20 kg CO2 enligt Gröna Bilister.

På ett år släpper Valles gamla Toyota Avensis alltså globalt ut 1500 * 0.6 * 3.2 = 2880 kg CO2.

Enligt tyska kontrollorganisationen TÜV ger tillverkningen av en Mercedes B-klasse elbil upphov till 10.1 ton CO2 utsläpp (allt inräknat, inklusive dess batterier). 10.1 delat med 2.88 blir 3.5

På tre och ett halvt år har alltså en gammal dieselbil släppt ut lika mycket fossilt CO2 som tillverkningen av en ny elbil.

Förvånansvärt kort tid, eller hur? Incitamenten för att behålla gamla smutsiga bilar minskar när man inser att på mindre än fyra år kan man ”tjäna igen” det extra utsläpp bytet till en elbil skulle ge.

Om dieselbilen körs på biodiesel minskar andelen fossilt CO2. Bilen släpper fortfarande ut ungefär lika mycket CO2 ur avgasröret, men en del av det kommer inte från fossila källor längre utan ingår i kretslopp. Med svensk biodiesel minskas fossila CO2 utsläppen till 1.70 kg/liter. (Fast frågan gällde egentligen polsk ful-diesel så det påverkar inte svaret.) Då kommer det ta sex och ett halvt år innan dieselbilen släppt ut lika mycket fossilt CO2 som tillverkningen av en elbil.

Hur vi än räknar lönar det sig inom några få år att byta ut ett gammalt dieselhärke mot en nytillverkad elbil. Och ju snabbare vi gör bytet desto snabbare kan elbilen sen också säljas till han som köpte gamla Toyotan, så han också kan byta upp sig till en ren och snabb elbil.

 


TCS tre år sedan: Gammalt eller nytt?

Redan för tre år sedan tog vi upp liknande frågeställning. Då var frågan om det är bättre att köpa ny elbil, ny bensinbil eller behålla gamla bensinbilen i 16,000 mil, vilket ger upphov till lägre utsläpp? Vi kom fram till liknande resultat – men även kommentarerna till den artikeln är väl värda att läsas!

Bookmark the permalink.