Husvagn

Dragkrok_procent

Svenska Model 3 köparen vill ha dragkrok på sin elbil, såg vi i gårdagens nyhetsartikel. Men enligt en tidigare undersökning vi gjort bland våra medlemmar kommer dragkroken mest användas till att dra släp, inte husvagn. Demografigrupperna husvagnsägare och Teslaägare verkar inte överlappa varandra särskilt mycket.

HusvagnX

Ingen regel utan undantag dock. Tesla Club Swedens medlem Tenk rapporterar på vårt forum om sin husvagnssemester. Husvagnen Hobby 720 är med sina 2.2 ton bland de största man kan hitta på marknaden. Den är ändå ingen match för Tesla Model X som är ”väldigt stabil som dragbil och smidigt att glida in på en camping helt ljudlöst” enligt Tenk.

Autopilot2

Kopplar man till en släp på Tesla Model X aktiveras ”trailer mode” som bland annat stänger av möjligheten till att slå på autopiloten. Ett tungt ekipage beter ju sig annorlunda på vägen med bland annat längre bromssträckor. Stänger man av trailer mode för hand (meningen för det är om man tex använder dragkroken som cykelhållare) kan man åter aktivera autopiloten, men bara för en stund. Efter ett tag märker nämligen bilen att den drar något tungt och slår på trailer mode själv igen, permanent denna gång. ”Du försökte lura mig, men jag är smart.”

Camping

Tenk rapporterar om fördubblad förbrukning med husvagnen på släp. Högsta tillåtna hastighet för ekipage med husvagn är 80 km/h i Sverige. Av någon anledning rapporterar Tenk 425 Wh/km i 85 km/h. Tur att han är anonym på forumet ;-)
Högre förbrukning medför kortare räckvidd. En Model X med 90 kWh batterier kan då teoretiskt dra en husvagn högst ca 20 mil innan den behöver laddas.

Tack och lov utformas fler och fler Tesla Supercharger-anläggningar så att man slipper backa in när man ska ladda. De första anläggningarna var utformade så att hade man släp var man tvungen att haka loss den innan man kunde backa in på plats – nu kan man (svårligen men ändock) ansluta sig även om man har släp. En åtta meter lång husvagn är fortfarande inte lätt att baxa runt men nu finns det ändå i alla fall en teoretisk möjlighet att du slipper koppla loss den när du ska ladda.

Camping_stolpar

Destinationsladdning är i alla fall inga problem. Som elbilist blir man nästan tårögd när man kommer till en campingplats. Laddstolpar, laddstolpar i långa rader så långt ögat når! Att hotell erbjuder elbilsladdning hör än så länge inte till vardagen tyvärr, men varenda camping i Sverige har elstolpar.

Kommer framtidens campare susa runt med elbilar? Onekligen passar elbilen långt mycket mer som dragbil till husvagnen än många anar. Elektriska motorn har högre vridmoment än bensinmotorer och är mer lämpad att dra tunga lass. Med husvagn får man inte åka i höga hastigheter vilket har en positiv effekt på förbrukningen. Väl framme på campingen får man en alldeles egen laddstolpe. Campar man istället i det fria kan man utnyttja elbilens enorma batteri som räcker mångdubbelt längre än husvagnets eget inbyggda. Kommer det prisvärda elbilar med stora batterier kan de få genombrott som ideala husvagnsdragbilar. Bara de nu får en dragkrok.

 


TCS ett år sedan: Du har blivit…

För ett år sedan presenterade vi vår illustrerade ordlista över laddhinder. Vet du vad det betyder att bli vagnad, taxad, nallad?

Tagged , , . Bookmark the permalink.