Hyundai Kona releaseevent

Hyundai visade upp sin kommande elbil Kona på ett digitalt pressevent igår. Istället för att frakta hundratals journalister runt halva jordklotet la de ut ovan video på YouTube och skapade en informationssida på webben. Väldigt miljömedvetet! Fast till nästa gång minska ner på låtsashologram presentatörtjejen lite, hon var lite småpinsam.

hyundai-kona

Hyundai Kona är en framhjulsdriven SUV med 5 sittplatser. Kunder kan välja mellan traditionell fossil drivlina eller batterielbil. Hyundai kommer erbjuda två olika batterialternativ:

  • Standardbatteriet på 39.2 kWh kommer ge bilen uppemot 30 mils räckvidd enligt nya WLTP körcykeln som är mycket mer verklighetsförankrad än gamla NEDC siffrorna var. Motorn uppges ha 99 kW (132 hk) effekt som accelererar bilen 0-100 km/h på 9.3 sekunder.
  • Long-range batteriet på 64 kWh kommer ge ända upp till 47 mils WLTP räckvidd, motorn får 150 kW (201 hk), 0-100 km/h acceleration på 7.6 sekunder.

Båda drivlinorna får 395 Nm vridmoment och max hastighet 167 km/h. Konas inbyggda laddare är på 7.2 kWh (32A enfas). Den klarar DC snabbladdning med upp till 100 kW laddeffekt.

Kona kommer utrustas med Lane Follow Assist som kommer kunna styra bilen så den följer filen man kör i hastigheter upp till 150 km/h på både motorväg och motortrafikled. Dessutom finns adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, kameraavläsning av fartskyltar och varning om du kör för fort, döda vinkeln varning och funktioner som övervakar dig som förare och varnar om du börjar bli trött. För att slå på och av alla dessa funktioner finns sedvanliga knapporgie:

hyundai-kona-inside

Hyundai Kona bjuder dock på flera överraskningar på insidan. Som till exempel en head-up-display. Och äntligen en elbil som har gjort sig av med låtsas-växelspaken! Elektriska drivlinan kräver ju egentligen ingen växelspak men biltillverkare -inklusive Tesla- sätter fortfarande dit växelspakar i sina elbilar. Hyundai Kona har en knapp för att åka framåt och en för att åka bakåt:

hyundai-kona-gears

Det behövs inte mer i en elbil, bra gjort Hyundai! Fast det var lite synd de behöll en grotesk stor precis lika onödig ”kardanaxel” mellan framstolarna i alla fall.

SUV karossen bjuder på ordentliga innerutrymmen och lastutrymmet är på 373 liter. Ingen frunk dock och ingen dragkrok nämndes vid presentationen. Vi har dock hört ryktesvägen att svenska och norska generalagenten kämpar med näbbar och klor för att bilen ska få dragkrok. Vi håller tummarna.

Enligt Hyundai kommer Kona börja levereras i Europa redan nu till sommaren. Vi har dock inte fått något besked om varken svensk leveranstid eller pris. Pris på $39,000 har ryktesvägen nämnts i USA, dock oklart för vilken av batteristorlekarna. Hamnar priset i de trakterna kommer Hyundai Kona utmana inte bara Opel Ampera-e och nya Nissan Leaf utan även Tesla Model 3 och framför allt kommande Tesla Model Y!

Hyundai Kona verkar bli ännu en spännande elbil som kommer få fler att överväga byta till framtidens framdrivning.

 


TCS ett år sedan: Fly me to the moon

Ett år sedan rapporterade vi om privatpersonen som har köpt en rymdresa till månen från SpaceX. Tidsschemat kommer nog inte hålla, men i en inte allt för avlägsen framtid kommer någon kunna övertrumfa alla semesterbilder med råge.

Bookmark the permalink.