Infartsparkering

Jakobsberg_infart

Dagens nyhetsinlägg skulle handlat om Stockholms stads klimatpakts konferens jag närvarade på i går – men det får vänta till i morgon. Först måste jag berätta om hur jag tog mig dit.

Konferensen skulle hållas i Blå hallen i Stockholms Stadshus, och handla om klimat så jag skulle naturligtvis ta dit mig så klimatvänligt som möjligt. Ta elbilen till pendeltågsstationen i förorten Kallhäll där jag bor och sedan pendeltåg in till T-Centralen, 5 minuters gångväg från Stadshuset. Så var planen.

Tyvärr när jag kom fram till pendeltågsparkeringen i Kallhäll så var den full. Fullt med bilar på varenda en parkeringsplats som fanns. Jag var lite senare än gemene man, försökte hitta plats klockan halv tio. Tydligen helt kört. Stockholms stad vill ju att folk ska lämna sina bilar på infartsparkeringar och sedan åka kollektivt in till stan, men det blir ju lite svårt om det inte finns plats att lämna bilarna på. (Och för er i Göteborg: det som stockholmare kallar ”infartsparkering” är alltså pendelparkering, där man lämnar bilen när man ska åka in till stan.)

Nåja, jag hade fortfarande tid, så jag åkte till nästa station, Jakobsbergs pendeltågsstation och försökte parkera där. Samma sak, varenda en plats upptagen på båda infartsparkeringarna på båda sidorna järnvägen. Men vänta nu! Det finns ju laddplats för elbilar vid Jakobsbergs infartsparkering – där kan jag ju få plats.

Jo, plats fanns. Men skylt ”max 1 timma” också. Se ovan.

Hur i rent ut sagt H-E har man tänkt när man begränsar infartsparkering till max en timme?!

På den tiden hinner jag åka till till T-Centralen, ta en selfie, och sedan åka tillbaka ut till Jakobsberg igen. Knappt.

Skylten är dessutom dubbelt fel. Även om den skulle ha suttit någon annan stans, inte vid en infartsparkering där man ju vill parkera i flera timmar, även då skulle den ha varit fel. För vid den Typ2 laddstolpe som den står vid kan de flesta elbilar bara ladda drygt 3 kWh el på den timmen. Som räcker knappa två mil. Någon har sålt in stolpen som ”semisnabbladdare” till kommunen :roll:

Så nej, jag kunde inte parkera i Jakobsberg heller. Och såg sista tåget jag skulle hunnit med åka iväg in mot stan. Jag hade inget annat val än att åka in till stan med bilen. Det som både jag och Stockholm ville undvika. Tur att det var en elbil i alla fall – men bidra till trängseln, det gjorde jag. Och i och med att jag satt ensam i bilen gick det åt mer el också. (Skulle jag haft passagerare skulle vi dock ha dragit mindre el per person än pendeltåget.)

Väl framme vid Stadshuset kom så nästa problem: avsaknaden av publik laddinfrastruktur. I närheten av Stadshuset finns det två (2) stycken laddstolpar. Båda upptagna av elbilar (inte bensinare för en gångs skull, skönt var ju det iaf). Så jag kunde inte ladda min elbil medan jag satt i möte i flera timmar, bilen fick stå på en alldeles vanlig parkeringsplats (låångt borta, men jag var lycklig jag hittade iaf en plats). Sedan efter mötet fick jag istället åka till en snabbladdare och stå och ladda bilen tio minuter innan jag kunde åka hem igen (E.ON tack för att ni finns).

På hemvägen stannade jag och tog ovan bild på skylten. Ingen skulle trott på mina ord annars när jag berättar att i Jakobsbergs kommun tycker de att elbilister ska stå max en timme på infartsparkeringen. Vad har de tänkt? Att man ska flytta bilen efter en timme? Hur, när man har åkt in till stan?! Och ja, det är en infartsparkering, vid pendelstationen. Parkeringen för Jakobsbergs centrum ligger långt därifrån (och saknar förresten laddplatser helt).

Stockholms stad kan fortsätta snacka om miljö, klimat och framtidsvisioner, men så länge situationen ser ut som det är i kranskommunerna kommer det inte hända så mycket. Om folk inte kan parkera på infartsparkeringarna och ta kollektivtrafik in kommer trafiken inte minska så mycket inne i staden.

I morgon: framtidsvisionerna.

 


TCS tre år sedan: Kolla trycket!

Nu när många byter till vinterdäck är det åter igen dags att varna: kolla däcktrycket! Vinterdäcken som hade OK tryck när man mätte inomhus får ett betydligt lägre tryck ute i kylan. Och trycksensorerna varnar bara om däcket har tappat trycket helt – inte för endast lite lägre tryck. Teslas köregenskaper försämras däremot betydligt om däcken har för lågt tryck. Redan några tiondelars bar gör enorm skillnad!

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Fredrik

    De vore intressant att se lite statistik på hur mycket en sådan stolpe används…

    Personligen hade jag nog inte ställt mig där även om jag bara ska vara borta en timme för om jag har ström nog i batteriet så tar jag mig inte tiden att koppla in den för en så kort laddning.

  • Mocke

    När det tar max 7 minuter att ladda en bil så är en sådan skylt fullt rimlig.men så ser inte verkligheten ut.
    Nu vet jag inte vad en infartsparkering är tänkt för (lämna/hämta folk?) så om den är rimlig eller ej lämnar jag därhän.
    Hade det varit en PENDLARparkering så skall man givetvis stå flera timmar.
    tyvärrr behövs det en laddinfrastruktur för att det skall fungera (och bilarna skall stå länge) och sådana är svindyra att sätta upp. Eller att bilarna plötsligt genom mirakel får större batterier och snabbare laddning (och samtidigt har en rimlig prislapp) och vilken nivå är en rimlig investering. de två som fick ladda var säkert nöjda, de som var sena – inte så nöjda.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja, infartsparkering är pendlarparkering. Där man ska lämna bilen på morgonen och ta tåget in till stan till jobbet. Bilarna står i många timmar där. (Hmm, i Stockholm heter sånt infartsparkering. Heter det pendlarparkering annanstans?)

  • Claes

    Mp, C och S i Järfälla som kombinerat miljö och rättvisa?

  • Robin Mokvist

    Dumt är att vara snäll mot dom som ”planerat” detta. Som du säger så måste det ju finnas parkeringar om dom vill att man ska ställa bilen. Saker och ting förändras och det kan vara olika från dag till dag men är man seriös med att man vill ha bilarna stående där hellre än inne i staden då måste man ändå dels ha marginal för det och även följa upp detta så det faktiskt finns platser och annars ta reda på andra möjligheter. Att som du säger sätta en ”max 1 timme” skylt på en laddplats som inte är en snabbladdare är rent idiotiskt oavsett om det är en långtidsparkering eller inte. Suck och stön :( blir bara less på det hela. Å ja har inte ens elbil än… :)

  • Thorsten Handler

    Vi åker ofta från Jämtland till Stockholm och skulle gärna lämna elbilen vid nordligaste tunnelbanestationen på laddning (5A enfas skulle funka fint) medan vi stannar i staden.
    Har ännu inte lyckats med det så elbilen blir med in och står någonstans centralt utan laddning några dygn för att sedan låta taxibilarna köa i Sollentuna innan vi drar norrut.

  • Johannes Brorsson

    Örnsköldsviks kommuns enda elbilsladdare har en skylt med ”max 2 timmars laddning”. Dessutom långsam laddning….

  • Fredrik_Gustavsson

    Att Stockholm skulle få fler infarstparkeringsplatser är nog önsketänkande. I söderort finns planer att bygga lägenheter på varenda infartsparkering. Den enda som inte är ”bort-planerad” är det tiotal grusplatser inklämda intill spåret vid Gullmarsplan.
    Det är politiskt populärt att lova ut ”stadsmässiga kvarter nära tåget” (även om dessa i verkligheten blir döda sovstäder) och den platta fina marken är oemotståndlig för politiker och utvecklare.