(Inte alls) oväntade prisfallet

Batteripris

Flera medier har i dagarna överraskats av prisutvecklingen på batterier till elbilar. Anledningen till deras uppvaknande är en ny svensk forskningsrapport från KTH om prisutvecklingen.

Den fastslår det vi har rapporterat om vid upprepade tillfällen: att priset på batterier till elbilar har sjunkit dramatiskt de senaste tio åren, och fortsätter minska i raskt takt.

Vi har tidigare berättat om att GM betalade $5-600/kWh för sina batterier när de började tillverka Chevrolet Volt, vilket sjönk till ca $375/kWh bara nåt år senare när Nissan började tillverka sin Leaf.

Forskningsrapporten visar att den prisutvecklingen har fortsatt sedan dess. Priserna för batteripacken sjunker med ca 14% per år. Och det är inte så mycket på grund av nya genombrott inom batteriteknologin, utan ständigt förbättrade produktionsprocesser och minskade priser på grund av ökande inköpsvolymer. Beställer du tio miljoner batterier får du ett helt annat pris än när du beställer tio tusen.

Detaljstuderar man forskarnas graf ovan kan man dessutom se Teslas försprång: deras batterier kostar idag ca hälften av vad andra biltillverkare får betala. Förutom Nissan, som lyckas hålla låg pris på sina batterier genom egen tillverkning. När Tesla Motors Gigafabrik körs igång nästa år kommer Teslas batterier också sjunka i pris, till att närma sig magiska gränsen $150/kWh kring ca år 2020.

Experter menar att gränsen $150/kWh är kostnadsnivån då en elektrisk drivlina i en bil börjar kosta ungefär lika mycket som en bensindriven.

Men det kan vara så att KTH forskarna Måns Nilsson och Björn Nykvists rapport till och med är lite för konservativ. Flera experter, som tex Dr Menahem Anderman menar att Tesla Motors kostnad för batterier redan idag är nere på $200/kWh – och kommer nå magiska $150/kWh redan om två-tre år.

Den exakta kostnaden är dock en noga bevakad hemlighet – Elon Musk håller hårt i sina kort, vi kan inte se vilka ess han håller i.

 


TCS ett år sedan: Batterireserven i Model S

För ett år sedan berättade vi om att när din Tesla Model S påstår att du har 0% laddning kvar i dina batterier så ljuger den – det finns faktiskt en liten nödreserv som räcker i 2-3 mil till!

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.