Inte bara chips

SemiGiga

Elon Musk delade igår ovan bild på Instagram med beskrivningen ”Första produktionslasten för Teslas långtradare, fraktar batteripack från Gigafabriken i bergen i Nevada till bilfabriken i Kalifornien.”

De två prototyperna har alltså satts i arbete för första gången och fraktade riktig last åt Tesla. Och nej Nils-Gunnar Vågstedt, Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet, lasten var inte chipspåsar.

Elon Musk har redan i fjol sagt att första kunden till långtradarna kommer vara Tesla själva. De kommer använda de eldrivna långtradarna till att frakta last mellan sina olika fabriker i USA. Allt för att minska tillverkningens miljöpåverkan. Redan att slippa skeppa batterierna från Panasonics fabriker i Japan var en rejäl miljöförbättring när Gigafabriken i Nevada invigdes, men att transportera elbilskomponenter med diesellastbilar var inte helt optimalt.

GigaFremont

Avståndet mellan Gigafabriken och Teslas bilfabrik i Fremont är 258 miles, dvs 415 km – om man tar snabbaste vägen med vägtullar, genom staden. Lastbilar kan dock vara tvungna att ta omvägen runt staden istället med totala sträckan då ökad till 433 km. Inga av dessa sträckor borde dock betyda några problem för Teslas långtradare som uppges ha en räckvidd på 80 mil. Fullastad. I motorvägsfart.

GigaFremTopo

Gigafabriken ligger uppe i bergen i Nevada. Resan mot fabriken i Fremont börjar först med ett antal berg som ska överstigas, högre och högre bergstoppar varje gång. Sedan en lång nerförsbacke och slutligen nära 20 mil på plan mark.

Eldrivna långtradaren kommer varken få problem med de branta uppförsbackarna i tunna luften uppe i bergen eller få överhettade bromsar i 10 mil långa nerförsbacken. Som vi såg i vår tidigare artikel om världens största ellastbil är eldrivna lastbilar extra lämpade till rutter med stora höjdskillnader.

När långtradaren är framme i Fremont borde den ha över 50% av batterierna kvar och klara till och med returresan på samma laddning.

Vi skulle däremot gärna få reda på hur mycket mer el svarta lastbilen drog än den silverfärgade. Mycket av hemligheten bakom Tesla-långtradarens långa räckvidd är dess extrema strömlinjeform. Det som ser ut som en sovhytt bakom styrhytten är egentligen en kåpa som ska minimera gapet mellan lastbilen och släpet. Och ovanpå styrhytten finns också en kåpa som är mycket mer strömlinjeformad och anpassad till släpet än brukligt.

Silverfärgade lastbilen är perfekt anpassad till släpet bakom, med minsta möjliga luftmotstånd som resultat och därmed längre räckvidd. Svarta lastbilen däremot verkar ha fått första bästa släpet som inte alls sluter lika tätt och är även mycket högre än lastbilens takkåpa. Utformningen av de två ekipagen tyder på att Tesla vill mäta just skillnaden strömlinjeformen ger i verkliga livet, på riktiga vägar och med riktig last.

 


TCS i fjol: Kan Tesla Semi vara sann?

Många, inklusive Scania, Daimler och Nikola Motors har undrat hur Tesla ska lyckas bygga en eldriven långtradare de inte kan bygga själva? Kan siffrorna Elon Musk har uppgett verkligen vara sanna? Vi räknade lite på det.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.