It’s a train! It’s a bus! No, it’s…

ART

Autonomous Rail Transit (ART) visades upp i kinesiska staden Zhuzhou i Hunan-provinsen för två veckor sedan. Den är en mellanting mellan en spårvagn och en buss. Den ser ut som en spårvagn, men har gummihjul som åker på asfalt. Istället för spår följer den ritade linjer på asfalten, så trots att föraren har en ratt framför sig behöver hon normalt inte använda den. Vagnen följer de virtuella spåren och meningen är att farkosten ska få egna filer att köra i.

Fördelarna mot vanliga spårvagn är dels mjukare gång tack vare gummihjul, dels att det är mycket enklare och billigare att måla linjer på asfalt än att lägga järnvägsspår. Och kommer vagnen fram till något trafikhinder kan föraren ta tag i ratten och köra runt den – något ingen spårvagn klarar. Tillfälliga trafikomläggningar är inga problem – eller att ta en alternativ rutt förbi en trafikstockning.

ART har batteridrift så det behövs inga luftledningar heller. Vid ändhållplatserna laddas batterierna på tio minuter med 25 kilometers räckvidd. Maxhastigheten är 70 km/h. Precis som spårvagnar kan man utforma vagnen olika långa, genom att lägga till eller ta bort sektioner. Två vagnar kan också virtuellt kopplas ihop med varandra så att den bakre alltid följer efter den främre. Första varianten som har tagits fram är 31 meter lång och kan ta drygt 300 passagerare.

ART tillverkas av kinesiska tågtillverkaren CRRC som har anlagt en testbana i Zhuzhou och nu hoppas få kunder i många städer. Kombinationen batteridriven spårvagn som inte behöver dyra spår och luftledningar är nog lockande för många städer. Man kommer onekligen att tänka på till exempel spårvägslinje 7 i Stockholm där 500 meter räls från Sergels torg till Nybroplan kostade 153 miljoner kronor att anlägga – med ART skulle det ha räckt att måla några linjer på asfalten över en natt istället.

 

Bookmark the permalink.