Jaguar I-Pace i Stockholm

Sthlm_I-Pace1

I fredags visade Jaguar upp sin kommande elbil I-Pace i Stockholm. Eller snarare konceptbilen Jaguar I-Pace, samma bil som förut hade visats på olika bilmässor. Slutliga bilen kommer vara lite annorlunda. Än så länge finns denna enda konceptbil, byggd i kolfiber som turnerar. Slutliga versionen av bilen hoppas de kunna visa upp innan februari nästa år, och sedan lansering nästa sommar.

Det första som slår en när man tittar på Jaguar I-Pace är den enorma fejkade grillen i bilens nos. Den fyller egentligen ingen funktion i en elbil, finns där enbart för att ge bilen ett traditionellt utseende. Konceptets tak har fått fejkade solceller, de ser ut att vara solceller men är inte det och några sådana är inte planerade till produktion heller.

Sthlm_I-Pace2

Konceptbilen hade 23 tums fälgar, produktionsbilen kommer få 22 tums fälgar som max och troligtvis 19 tums som standard. Fälgarna påminner vagt om Tesla Model 3 Aero-fälgar, fast Jaguar verkar ha lyckats bättre med kombinationen aerodynamik och utseende.

Sthlm_I-Pace3

Baksätet är mer rymligt och inbjudande än vad ovan bild kan ge sken av. Tre vuxna får bra plats, speciellt i produktionsversionen som enligt uppgift kommer ha tre ordentliga sätesplatser bak istället för bulan i mitten på baksätet i konceptbilen.

Bilen kommer inte få drag (Jaguar uppgav att de 30 miljoner typgodkännandet för drag skulle kostat är inte värt besväret) och det är även osäkert om bilen kommer få fästen för takbox.

Jaguar planerar inte samarbeta med någon om något laddnätverk. Vissa hade hoppats de skulle samarbetat med Tesla och fått tillgång till deras Supercharger nätverk men så blir alltså inte fallet. I-Pace-ägare kommer få jaga snabbladdare som andra elbilister.

Bilen kommer ej heller få trefasladdning, utan 32A enfas. Det fungerar bra i England och Norge, men det var tydligt att Jaguar hade ingen aning om hur elnätet fungerar i andra länder.

Över huvud taget var det nästan komiskt hur dåligt pålästa Jaguars personal på plats var om elbilar och I-Pace. På frågan om trefas svarade de det går jättebra att ladda 32A från laddbox. På frågan om att då måste man ju säkra upp huset tyckte de att det är väl inget att bråka om. I England och Norge är det mycket mer vanligt med väldigt höga säkringar till hus än i Sverige. En annan representant verkade inte ens förstå det där med hemmaladdning utan svamlade om att laddinfrastrukturen nog snart kommer expandera. Tredje representanten däremot påstod att ingenting kring laddningen är bestämd än, varken om hemmaladdning blir en- eller trefas, eller om snabbladdningen blir begränsad till 50 kW som gällande uppgifter säger om bilen eller om slutliga laddeffekten kan bli högre.

Jaguars representanter var även väldigt vaga kring försäljningsvolymerna. Siffran 400 bilar nästa år nämndes om och om igen – fast lite oklart om de menade världsproduktion, det de hoppas leverera i Norden (de flesta då till Norge), eller om de menade enbart Sverige? De uppgav dock att de ser Skandinavien som huvudmarknad för bilen.

Räckvidden var ännu ett område säljarna inte snackade ihop sig om. Lokala Stockholmssäljaren sa “400 km och i praktiken kanske 300 km”, medan de engelska påstod 500 km enligt nya WLTP körcykeln, som ju ska ge ganska så rättvisa siffror. Med 90 kWh batterier och en så pass oaerodynamisk nos på bilen tror vi nog mer på svenska representantens siffror.

Priset gav de ännu krokigare svar om. “15% över motsvarande F-pace” har ju den intressanta ordet “motsvarande” i sig – frågan är då vilken utrustningsnivå engelsmännen tänker sig vara “motsvarande”. Oberoende av baspris ska man dock komma ihåg att tillbehörslistan kommer vara lång och dyr. Jaguar har mejlat ut en undersökning till dem som redan hade reserverat bilen och frågade då om intresse för en lång rad utrustning, varav väldigt mycket är standard på Tesla.

Jaguar I-Pace verkar bli en intressant konkurrent till Tesla Model S. På frågorna kring bilens prestanda, utrustning, laddning och pris gavs det dock inga klara svar i Stockholm – vi får nog vänta till februari nästa år, minst. Jaguar bör dock tänka igenom om bästa sättet att vinna över Tesla-spekulanter verkligen är enfasladdning, 50 kW snabbladdning och avsaknad av dragkrok?

 


TCS ett år sedan: De nya sensorerna

För ett år sedan tittade vi på de nya kamerorna som Model S och X då hade fått, kameror som tittar 360 grader runt hela bilen och ska användas till när bilarna ska bli självkörande. Vad kan de se, och hur fungerar nya datorn som ska tolka vad de ser?

Tagged , . Bookmark the permalink.