Jaguar I-Pace

JaguarIPace

Jaguar har nu visat upp sin I-Pace elbil – första elbilen som på allvar börjar närma sig Teslas bilar.

Jaguar kallar I-Pace för en SUV och vill jämföra den mot Tesla Model X men i verkligheten är den väldigt mindre. Jaguar I-Pace är femsitsig, Tesla Model X sjusitsig. Till och med Model S kan fås med två extrastolar och bli 5+2 sitsig. Jaguar I-Pace är faktiskt kortare och smalare än till och med Tesla Model 3:

Längd Bredd Höjd
Jaguar I-Pace 4682 2011 1565
Tesla Model 3 4694 2088 1443
Tesla Model S 4979 2187 1445
Tesla Model X 5037 2271 1684

Egentligen konkurrerar I-Pace med Teslas kommande mini-SUV Model Y som kommer ha liknande yttermått som Model 3 men vara högre. Jaguar lyckades släppa sin mini-SUV före Tesla Model Y vilket de ska ha all cred i världen för men att jämföra den mot den mycket större Model X blir bara pinsamt.

Jaguar I-Pace har ett batteripaket på 90 kWh som ger den 48 mils räckvidd enligt nya WLTP körcykeln. Kvarvarande körsträcka beräknas på liknande sätt Teslas navigator gör med hänsyn till terräng, trafik och körstil. I-Pace är fyrhjulsdriven, med en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln på sammanlagt 400 hästkrafter. Acceleration 0-100 km/h tar 4.8 sekunder. Elbilssiffror man hittills bara sett på datablad från Tesla.

I-Pace kan laddas med max 100 kW, även det jämförbart med Teslas bilar på 120 kW. Fast medan Tesla redan har sina egna Supercharger stationer runt om i Europa måste Jaguar I-Pace förlita sig på publika laddstationer som än så länge är på 50 kW. Det talas om nya snabbladdarnät som möjliggör laddning med full 100 kW laddeffekt – men de beräknas dyka upp först om ett eller några år. Tesla har alltså en klar fördel med laddning vid långfärder – än så länge i alla fall.

Jaguar I-Pace inbyggda laddare är på 7 kW, det vill säga 32 A enfas. Ett väldigt dåligt val då få personer har tillgång till mer än 16 A enfas laddning hemma. En trefasladdare skulle utan tvekan varit ett mycket bättre val, som Jaguar kunde ha erbjudit åtminstone som tillval. Flera av våra medlemmar på Tesla Club Swedens forum har skrivit att de faktiskt övervägt köpa en Jaguar I-Pace – men hoppat av köpet då det framkom att bilen saknade trefasladdning. Ett så pass stort batteri kommer ta alldeles för lång tid att ladda på enfas.

En annan viktig biltillbehör som ofta efterfrågas på vårt diskussionsforum är dragkrok. Jaguar erbjuder dragkrok till I-Pace för 19,000 kronor som extra tillbehör. Max dragvikt är 750 kg som räcker till att köra höstlöven till tippen eller att sjösätta (lilla) båten men inte till att dra husvagn.

JIPace_int

Förarmiljön är lika elegant som förväntat av Jaguar. Många har berömt ratten för att vara väldigt greppvänlig. Men vad är det för konstigt mellan framstolarna? Tar mycket plats i onödan, elbilar behöver ingen kardanaxel, men verkar ändå inte erbjuda mycket förvaringsutrymme. Många knappar för sånt Tesla styr från mittskärmen.

JIPace_bak

Passagerarna bak kan njuta av en enorm panoramaruta på taket. Inredningen håller på klassiskt Jaguarvis väldigt hög kvalitet. Vill Jaguar plocka kunder från Tesla borde de betona sådana kvaliteter istället för fåniga accelerationstester mot Model X, mer om det nedan.

JIpace_pris

svenska beställningssidan finns det tre utrustningsnivåer att välja mellan, med startpris från 829,000 kronor. Instegsmodellen saknar strålkastarspolning men SE och HSE modellerna har faktiskt denna för vårt slaskiga klimat så nödvändiga tillbehör – vilket Tesla tyvärr saknar på alla sina modeller.

Tidning efter tidning har fallit för Jaguars försök att jämföra I-Pace mot den mycket större och sjusitsiga Tesla Model X, men jämför vi priserna mot Model S börjar den på 892 000 kronor. Då får man en något större bil fast med mindre batterier. Räckvidden är svårt att jämföra än, Model S 75D kommer 41 mil enligt EPA körcykel, I-Pace 48 mil enligt WLTP som är en annan körcykel. I verkliga livet kommer nog bilarna komma lika långt då WLTP är en snällare, mer optimistisk körcykel än EPA. Tesla får ut mer räckvidd ur sina batterier pga Model S bättre strömlinjeform.

Jaguar I-Pace verkar äntligen vara den första elbilen som på allvar kan ta upp konkurrensen med Tesla. Så många andra bilar har utropats till att vara ”Tesla-dödare” som vid närmare granskning var närmast skrattretande. Jaguar lyckas med konststycket att lansera en elbil som med både pris och prestanda rör sig i samma division. Någon ”Tesla-dödare” blir nog I-Pace inte i den meningen att den skulle driva Tesla i konkurs men visst kommer den stjäla både en och annan kund. Jaguar I-Pace är beviset på Teslas motto ”att påskynda världens övergång till hållbar energi” – äntligen en biltillverkare som följer efter på det utstakade spåret mot framtiden!

Med tanke på det är det nästan lite sorgligt att se hur Jaguar har valt att marknadsföra bilen. Att jämföra den mot en mycket större sjusitsig SUV blir bara lika konstig som om till exempel BMW skulle jämföra sin 3-serie med säg Audi Q7 i sin marknadsföring. Att koncentrera sig på konstiga tävlingar mot en Model X blir mest pinsamt – istället för att avfyra en bredsida mot Teslas byggkvalitet och interiörkänsla. Se bara nedan videoklipp:

Varför ta en Model X 75D istället för den Model S 75D Jaguar I-Pace mer är jämförbar med? Naturligtvis för att I-Pace gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Den skulle ha förlorat i acceleration mot Model S 75D som gör det på 4.4 sekunder – men har en chans mot Model X 75D som gör det på 5.2 sekunder. Men accelerationsskillnaden blev så pass litet att de istället koncentrerade sig på bromssträckan: man skulle förutom accelerationen även bromsa ner till 0 också. Och där förlorar den mycket större och tyngre Model X ännu mer.

Men det som Jaguar sedan gör är nästan ännu mer löjligt, på gränsen till vilseledande reklam. Märk väl hur bilarna alltid filmas med I-Pace i förgrunden så perspektivet gör att det syns inte lika väl att den är mindre? När de visar bilarnas nos är de nos mot nos, när de filmar bilarnas bakända är de också i linje med varandra för att ge intrycket att bilarna är lika stora. I verkliga livet fick I-Pace backa 35 cm för att komma i linje. Sedan pratar de om Model X P100D – men testkör mot icke-performancemodellen 100D?!

Men istället för att klaga på fusk bör vi hylla Jaguar att de äntligen har tagit fram första elbilen som åtminstone är jämförbar mot Teslas bilar. Vi får hoppas framtida reklamfilmer på I-Pace kommer koncentrera mer på områden där bilen faktiskt är bättre – att göra sådana här konstlade jämförelser gör bilen nästan en björntjänst.

Tvärtemot det många tror är det bättre ju fler biltillverkare som äntligen tar fram riktigt bra elbilar. Att tro att fler elbilar från flera olika tillverkare skulle vara något dåligt är som att oroa sig över hur det kommer gå för BMW när både Audi, Mercedes, Porsche mfl också bygger bilar?

Tagged , . Bookmark the permalink.