Kinamyten

Vi fortsätter fylla på vår populära elbilsmyter sida med ännu en myt:

- Elbilars batterier är inte miljövänliga för de tillverkas med smutsiga, energikrävande metoder i Kina.

Batterierna till elbilar tillverkas i framför allt Japan, USA och Europa.

Gigafactory

Mytens ursprung: Batterier till många telefoner och bärbara datorer tillverkas i Kina.

Varför myten inte stämmer: Batterier till elbilar måste hålla högre kvalitet än dem i telefoner och datorer. Därför tillverkas batterier till elbilar i framför allt Japan och USA.

Batterierna till Tesla Model S tillverkas i Panasonics Suminoe batterifabrik i Osaka, Japan. Batterierna till Nissan Leaf tillverkas i Oppama, Japan för asiatiska marknaden, Smyrna, Tennessee för amerikanska marknaden, och Sunderland, England för europeiska marknaden.

Inte ens batteriernas råvaror kommer från Kina: litiumet i Tesla Model S batterier kommer från Chile och Argentina. Grafiten kommer öht inte från gruvor: för att säkerställa renheten framställs grafiten syntetiskt i Europa och Japan.

Automotive Science Group publicerade i februari 2014 en undersökning där de sammanställde total miljöpåverkan -under hela livscykeln av produkten från produktion till skrotning- för olika bilmärken. Vinnande bilen, med minst totala miljöpåverkan, var elbilen Nissan Leaf. Inklusive batteritillverkningen kom den före alla andra fossilbilar i undersökningen. Trots att de även räknade med att bilen drivs under sin livstid med amerikansk elmix på delvis kolkraft.

Tesla Motors ska i år påbörja byggandet av sin Gigafactory i USA, världens största batterifabrik, som kommer helt drivas av sol- och vindkraft.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.