Köbildning

Crashrates

För några månader sedan presenterade amerikanska vägverket NHTSA ovanstående diagram som visar hur antalet olyckor minskat sedan Tesla introducerade autopiloten i sina bilar. Teslas autopilot minskar antalet olyckor med 40%. En viktig siffra från en oberoende myndighet som svårligen kan bortförklaras. Autopiloten är säkrare än att styra för hand.

Ett tydligt exempel på varför fick jag personligen i måndags.

Efter att ha varit nere i Skåne under påskhelgen med en lånad Tesla Model X åkte vi hemåt Stockholm på måndag eftermiddag. Trafiken började tätna på E4-an men fortfarande flöt den på ganska så bra i alla fall. Medelhastigheten sjönk dock ibland till neråt 70-80 km/h när trafiken tjocknade till.

köbildning

När hastigheten sjunker på så sätt på en motorväg blir det ganska så tätt mellan bilarna. Fordonen åker fortfarande runt 80 km/h men många förare väljer då att ”stressa på” bilen framför och köra alldeles för nära, irriterad över att inte kunna susa fram i full motorvägsfart längre.

Alla utom autopiloten.

Frugan och jag la märke till att den enda som i den situationen höll ett vettigt avstånd till bilen framför sig var Teslans autopilot. Bilarna körde tätt bakom varandra framför oss, sen en normal lucka framför vår Tesla, sen bilar tätt-tätt ihop bakom oss igen. ”Datorn har mer vett i skallen än människorna” sa min fru. Inte undra på statistiken från NHTSA. Skulle det ha hänt något skulle de flesta fordon inte haft en chans att bromsa i tid – förutom Teslan.

Ultimata förödmjukelsen kom några mil senare.

”Men nu kör den mycket närma… jaha är det du som kör nu” sa min fru då, med ett tonfall som lät mig förstå att hon från och med den dagen alltid kommer tycka att autopiloten är en bättre förare än mig. Jag vet inte när min manlighet senast fick en så rejäl törn som då.

 


TCS ett år sedan: Tesla Motors grundrisk

Det har skrivits massor med artiklar om Teslas risker. Bokföringssiffror dissekeras, nagelfars och debatteras. Alla möjliga framtidsscenarios målas upp med massor med mer eller mindre välunderbyggda riskprognoser. Men det alla analyser faktiskt missar är företagets grundrisk.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Björn

    Det ligger mycket i det du säger…

    • Marcus

      Ja, många kör tyvärr som stollar. Problemet i det här sammanhanget är att folk kör om eller byter fil så fort de ser en lucka någonstans. Den som håller säkerhetsavstånd – oavsett om det är en människa eller autopiloten som kör – blir omkörd av en massa idioter som tror att de kan tjäna en millisekund på detta.

  • Top 12

    Jag måste tyvärr instämma även om det tar emot. Min Tesla kör bättre än vad jag gör, fast jag kört bil i mer än 40 år ( eller kanske just därför ;-) ) och jag kör ca 5000 mil per år samt tycker det är lika kul nu som då. Egentligen ännu roligare och bekvämare nu med Autopilot.

  • Tomas Johansson

    Jag har reagerat på samma sak…
    Jag har också kommit på mig själv att ibland tycker jag AP’n håller lite för kort avstånd och ibland onödigt långt, fast den står på samma värde (så gott som alltid 7’an). Om vi bortser från de tillfällen när det är halt väglag och man därför känner för längre avstånd, så är det nog så att stressnivån hos den mänskliga föraren påverkar vilket avstånd vi accepterar. AP’n låter sig inte påverkas av känslor… och är därför i dessa lägen en bättre förare.

  • Axel Svensson

    Vi lever nog i gränslandet där AI håller på att bli bättre än människor i vårat dagliga liv: https://www.youtube.com/watch?v=mQO2PcEW9BY (från 8:33 kommer bilkörning in som exempel…)

  • Amiga1

    Tror denna stress beror på samhället i stort och på företagen i synnerhet. Varje sekund blir dyrbar då företagen måste måste ha fler anställda om inte alla jobbar snabbare. Vi håller på att stressa ihjäl oss.