Köbildning

Crashrates

För några månader sedan presenterade amerikanska vägverket NHTSA ovanstående diagram som visar hur antalet olyckor minskat sedan Tesla introducerade autopiloten i sina bilar. Teslas autopilot minskar antalet olyckor med 40%. En viktig siffra från en oberoende myndighet som svårligen kan bortförklaras. Autopiloten är säkrare än att styra för hand.

Ett tydligt exempel på varför fick jag personligen i måndags.

Efter att ha varit nere i Skåne under påskhelgen med en lånad Tesla Model X åkte vi hemåt Stockholm på måndag eftermiddag. Trafiken började tätna på E4-an men fortfarande flöt den på ganska så bra i alla fall. Medelhastigheten sjönk dock ibland till neråt 70-80 km/h när trafiken tjocknade till.

köbildning

När hastigheten sjunker på så sätt på en motorväg blir det ganska så tätt mellan bilarna. Fordonen åker fortfarande runt 80 km/h men många förare väljer då att ”stressa på” bilen framför och köra alldeles för nära, irriterad över att inte kunna susa fram i full motorvägsfart längre.

Alla utom autopiloten.

Frugan och jag la märke till att den enda som i den situationen höll ett vettigt avstånd till bilen framför sig var Teslans autopilot. Bilarna körde tätt bakom varandra framför oss, sen en normal lucka framför vår Tesla, sen bilar tätt-tätt ihop bakom oss igen. ”Datorn har mer vett i skallen än människorna” sa min fru. Inte undra på statistiken från NHTSA. Skulle det ha hänt något skulle de flesta fordon inte haft en chans att bromsa i tid – förutom Teslan.

Ultimata förödmjukelsen kom några mil senare.

”Men nu kör den mycket närma… jaha är det du som kör nu” sa min fru då, med ett tonfall som lät mig förstå att hon från och med den dagen alltid kommer tycka att autopiloten är en bättre förare än mig. Jag vet inte när min manlighet senast fick en så rejäl törn som då.

 


TCS ett år sedan: Tesla Motors grundrisk

Det har skrivits massor med artiklar om Teslas risker. Bokföringssiffror dissekeras, nagelfars och debatteras. Alla möjliga framtidsscenarios målas upp med massor med mer eller mindre välunderbyggda riskprognoser. Men det alla analyser faktiskt missar är företagets grundrisk.

 

Tagged . Bookmark the permalink.