Kraftvägg

Powerwall

Tesla Motors har nu lagt till Powerwall även till svenskspråkiga versionen av deras hemsida. (Det heter dock Powerwall även på svenska, de har tack och lov inte översatt själva namnet som vi i rubriken ovan.)

Inget av själva beskrivningen där är något nytt egentligen, samma information har stått på engelskspråkiga hemsidan länge nu. Det som är nytt däremot är att i och med svenska hemsidan är det nu bekräftat att Tesla Motors kommer att sälja sina Powerwall även i Sverige.

På svenska sidan kan man tom reservera sin egen Powerwall, med leverans nästa år. Man kan välja om man vill få sin Powerwall i början, mitten eller slutet av 2016. Några svenska priser finns däremot inte angivna än. De amerikanska priserna på $3,000 – $3,500 borde dock medföra svenska priser kring 30-40,000 kronor inkl moms.

Tesla Motors söker även svenska distributionspartners, tex företag som installerar solceller. Intresserade företag kan anmäla sig via hemsidan. Likaså kan svenska företag eller elproducenter som är intresserade av de större industriella batteripacken göra. Vi på TCS skulle föreslå intresserade att använda de frågeformulär som finns på sidan isf att försöka kontakta tex (bil)säljarna i Täby Centrum.

Vad är det då för produkt som Tesla Motors har beslutat att börja sälja även i Sverige? Det första man ska förstå är att det är två olika produkter det handlar om: Ena är på 7 kWh, andra på 10 kWh. Men det skiljer mer än endast batteristorleken mellan dem.

7 kWh modellen är avsedd för ”dygnscykel”, 10 kWh modellen för ”veckocykel”.

10 kWh ”veckocykel” modellen har samma batterier som finns i Tesla Motors bilar (nickel-kobolt-aluminium). Den ska man betrakta som en ersättning till dieselgeneratorer vid strömavbrott. Eller som en utjämningsbuffert som kan kapa tillfälliga elförbruknings-toppar så man klarar sig på mindre säkringar. Den ska inte cyklas (helt fulladdas och urladdas) mer än 60-70 gånger per år.

7 kWh ”dygnscykel” modellen är till för dem som vill klara sig på sin egenproducerade el. Folk som kanske har solpaneler och som på kvällen vill använda elen de har lagrat under dagen. Folk som vill kapa anslutningen till elnätet – eller som vill bygga hus där det inte finns elnät. Det åstadkoms genom en annorlunda nickel-magnesium-kobolt kemi i batterierna. Som namnet antyder tål batteripacket att laddas och urladdas dagligen. I minst 10 år. Tesla Motors lämnar nämligen 10 års garanti på Powerwall! Batteripacket kan klara sig ännu längre, uppemot 15 år, men garantin är på 10. Batterierna i 7 kWh packet ska klara 5000 urladdningscykler – medan 10 kWh packet klarar endast 1500.

Powerwall kommer med inbyggd DC/DC omvandlare, man kan ansluta den direkt till solpaneler. Anledningen till att det inte ingår någon AC/DC omvandlare är att en sådan har kunderna redan om de har solpaneler.

Leker du alltså med tanken att skaffa en Powerwall och koppla den till dina solceller så du klarar dig på egen solel (i alla fall på sommaren) är det alltså 7 kWh modellen du ska titta på.

 


Tittar vi lite mer på Tesla Motors hemsida kan vi konstatera att 18:e Augusti har kommit och gått, men utan den prishöjningen på Model S som vi tipsade om. Vad har hänt? Har vår kristallkula gått sönder? Nej, prishöjningen är på väg har vi fått höra, men har blivit något försenad. Enligt vad vi har hört kommer priset nu höjas ca 3-5% på måndagen den 24-e Augusti istället. Så är du på väg att beställa en Tesla Model S så gör det nu! Och spara sköna tusenlappar. Ange även referral koden för någon Teslaägare du känner så tjänar du (och han) ytterligare 10,000 kronor på priset!

Ska vi spekulera (och det gör vi ju så gärna) så vill Tesla Motors kanske genomföra prishöjningen samtidigt som information om Tesla Model X läggs ut på deras hemsida, så att den tråkiga nyheter överröstas av allt nytt om nya modellen. Och Model X sidan blev inte färdig till den 18:e som planerat.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.