Kvarnen

motor

Några Tesla Model S ägare har upplevt konstiga ljud från bilens drivlina. Det talas om klonkljud, morrande och något som ”låter som en kvarn”. Och som vanligt när det gäller Tesla var debatten i full gång på en gång.

Grundläggande problemet är att ingen vet hur många ägare som har drabbats, vad ljuden beror på, och folk missförstår Tesla Motors åtgärder för att fixa problemet.

Vi ska heller inte försöka gissa exakta antalet drabbade, låt oss bara konstatera att minst en av våra egna medlemmar har råkat ut för klonkljud. Green Car Reports David Noland har också råkat ut för kvarn-ljudet, så även magasinet Motor Trend med deras bil. Felet finns, exakt hur många procent som är drabbade är egentligen ointressant. Det är dock långt ifrån alla bilar som är drabbade – många ägare kör omkring omgivna av endast tystnad.

I och med att det är olika ljud som klagas på har de naturligtvis olika orsaker också. Värt att notera är att i en så tyst kupé som Model S så hörs minsta lilla ljud mycket mer än i en fossilbil. Flera av oljuden skulle nog inte ens ha märkts i en traditionell bil – bara ännu ett oljud från motorn.

Tesla Motors har undersökt orsakerna för oljuden och kommit fram till att de beror på ett antal olika felkällor: vissa bilar hade en kabel som låg och skavde mot motorn. När motorn arbetade fortplantade sig dess vibrationsljud längs kabeln in i kupén. Innan Tesla Motors hittade orsaken har de bytt ut otal drivlinor utan att framgångsrikt komma till bukt med problemet.

De andra ljuden kom från den fasta utväxlingen som finns mellan elmotorn och hjulen. Enligt Tesla Motors behövdes vissa av dem justeras med shims – distansbrickor som finjusterar kugghjulens läge. Att justera kopplingar och växellådor med shims är vanligt i bilvärlden.

”Men varför byta ut hela drivlinan när man istället kunnat fixat växeln med en distansbricka för 5 spänn?” var det många som frågade. Att hela drivlinan måste bytas tyder väl på något större problem? Vissa till och med spekulerade i att växeln helt enkelt inte klarar av motorns enorma vridmoment (till och med antydde att uppgiften är omöjlig att lösa).

När man tänker så är man fast i fossilbilstänket. I en fossilbil är det ett enormt arbete att ta ur motor, växellåda, koppling och allt annat som finns där. Servicetekniker undviker det in i det längsta. Istället jobbar de halvt inklämt i motorrummet. Motorn tas loss endast i nödfall när det är absolut nödvändigt. Så många slangar och stänger som är anslutna till den är det många timmars arbete att lossa och sedan sätta tillbaka motorn.

I Tesla Model S däremot är motor, utväxling och drivkretsar hopbyggda till en enda kompakt enhet som enkelt kan lyftas ut ur bilen. Att hissa upp bilen, lossa bultarna och plocka ut hela enheten tar bara några minuter. Att plocka ut drivenheten när man jobbar med den är mer regel än undantag. När drivlinan kan plockas ut så enkelt som i Model S behöver man inte jobba i konstiga ställningar på plats inne i bilen längre.

Har man sedan plockat ut den felaktiga drivlinan ur bilen är det sedan snabbare att bara skruva in en ny, fungerande drivlina i bilen och göra kunden nöjd, än att dröja tid med att fixa kundens egen drivlina och stoppa tillbaka den. Kunden kan få sin bil tillbaka snabbt. Den urplockade drivlinan kan sedan lagas i egen takt och stoppas tillbaka i någon annan bil sedan. Tesla Motors tog till den lösningen speciellt i början, när de inte riktigt visste vad ljuden kan bero på.

Så är det enklare att byta hela drivlina än att försöka stoppa in en femkronors bricka i växellådan på plats i bilen? Utan tvekan ja i Teslan! Undrar om växellådan ens går att plocka isär utan att hela drivlinan har lyfts ur? Man får lära om sig när det gäller elbilar och Tesla även när det gäller service.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.