Kvartalsrapporten Q2 2015

Fremont

I onsdags kväll släppte Tesla Motors sin senaste kvartalsrapport. Som vanligt svarade sedan Elon Musk på frågor från investerarna i ett webbcast.

Under senaste kvartalet har Tesla Motors byggt 12,807 Model S, varav 11,532 har de hunnit leverera till sina kunder. Vi har uppdaterat vår statistiksida med de siffrorna. Antal beställningar i Europa har ökat med 50%, vilket vi har märkt av även i Sverige med rekordmånader i Juni och Juli då Tesla Motors levererade fler bilar i Sverige än Porsche. På grund av fler leveranser av billigare 70D modellen har vinsten per bil minskat något, till 22.9% – vilket dock fortfarande är astronomiskt hög i bilbranschen.

North American Dealer Association, en organisation med vanligtvis ansträngda relationer till Tesla Motors har i deras senaste undersökning visat att Tesla Model S är den premium bilmodellen som bäst håller sitt andrahandsvärde.

Tesla Motors har nu 487 Supercharger-stationer (med flera laddstolpar i varje) runt om i världen. Varje dag öppnar en ny Supercharger-station någonstans i världen!

Tesla Model X är på god väg mot de första leveranserna i September. Fabriken i Fremont har precis varit avstängd i en vecka för att byggas om så den kan börja tillverka Model S och Model X sida vid sida på samma lina. Tesla Model X kommer dyka upp på konfigurationssidan på Tesla Motors webbsajt nu under Augusti månad.

Nästa kvartal räknar Tesla Motors med att tillverka ungefär samma antal bilar som i den nyligen avslutade, dvs ca 12,000 bilar. Några av dem kommer att vara Model X. Kvartalet därpå är målet 15-20,000 bilar – då en blandning av både Model S och Model X. Tesla Motors justerade sin årsprognos ner från 55,000 bilar till 50-55,000 bilar för att bereda plats för störningar kring produktionsstarten av Model X. I fjärde kvartalet kommer Tesla Motors att koncentrera på att få ut så många Model X som möjligt till dem som har beställt sina bilar för flera år sedan, framför de betydligt färskare Model S beställningarna. Fabrikens produktionskapacitet är dimensionerad för 1,000 Model S och 1,000 Model X per vecka i början av nästa år – men pga störningar när ny produktion körs i gång räknar de med endast 1,600-1,800 bilar producerade per vecka.

Autopiloten kommer att skickas ut till de första utvalda kunderna 15:e Augusti, sedan till alla bilarna efter en till två månader. Första versionen kommer kunna hantera enkla körsituationer, följa en fil på motorvägen med trafik runtomkring, men under förarens överinseende. Föraren får tex inte somna bakom ratten. Tesla Motors håller på och debatterar internt hur mycket föraren får slappna av bakom ratten när autopiloten är på, vilka varningsnivåer de kommer ha. Det är bla det som ska utvärderas med de första utvalda testkunderna.

Gigafabriken kommer få de första maskinerna på plats i slutet av året och påbörja produktion av batterier i början av nästa år. Då kommer även leveranserna av Powerwall igång. Elon Musk och CTO Jeffrey Straubel berättade att under arbetets gång har de lyckats effektivisera gigafabrikens planer så dess produktionsvolym kommer att bli högre än de ursprungliga planerna. Tesla Motors har fått in över 100,000 reservationer av Powerwall och Powerpack – med flera enheter per reservation. Tesla Motors vinstmarginal kommer vara kring 15% på dem i början och med tiden öka mot 30%.

 


Dagen efter eventet twittrade så Tesla Motors ut följande video om prototypen till deras laddrobot:

 

Tagged . Bookmark the permalink.