Laddhybrid bara på sommaren

Outlander

Många som inte riktigt vågar köpa elbilar köper istället laddhybrider. Den överlägset mest sålda laddhybriden i Sverige är Mitsubishi Outlander PHEV.

Det låter ju bra att kunna köra upp till 5 mil på eldrift, och längre turer med bensinmotorn. Då kan man pendla till jobbet elektriskt, men slippa räckviddsångest vid långresor. Inte undra på att flera tusen laddhybrider har sålts i Sverige i år.

Tyvärr har flera ägare blivit gruvligt besvikna nu när vintern har kommit. Bensinmotorn går nämligen alltid igång när temperaturen sjunker ner mot nollan. Mitsubishi Outlanders motor går igång så snart bilen startas, så även korta resor körs med bensin. Det går inte att jobbpendla på endast el på vintern!

Bensinmotorn körs igång direkt vid start för att jobba upp oljetryck och temperatur så den är redo att ta över när den behövs. Problemet blir att just på korta turer -som man skulle ha klarat på enbart eldrift- släpper Outlandern ut extra mycket avgaser när motorn kallstartas. Förutom avgaserna som man just ville slippa med en laddhybrid blir även bensinförbrukningen extra hög med kall motor.

Vissa andra laddhybrider på marknaden kan köras på enbart el även på vintern. Problemet går alltså att lösa. Men Sveriges mest sålda laddhybrid går inte att köra på ren eldrift halva året. Vissa kunder har blivit så besvikna så de till och med hävdar falsk marknadsföring och har försökt begära pengarna tillbaka.

På Internetforum diskuteras det om varför Mitsubishi Outlander PHEV inte kan köras på el på vintern och folk kommer på kreativa lösningar för att försöka tvinga den ändå – som att klippa sladden till bensinmätaren så bilen tror att bensintanken är tom 🙄

Laddhybrider kan tilltala vissa köpare. De kan ha fördelar i vissa situationer. Men planerar du att köpa en så att du kan tex jobbpendla med eldrift – kolla innan köpet att bilen verkligen klarar göra det hela året runt!

 


TCS ett år sedan: Elbilar bra affär för Norge

För exakt ett år sedan rapporterade vi om att Norges generösa rabatter på elbilar är faktiskt en väldigt bra affär samhällsekonomiskt. Elbilssubventioner är enligt norska Transportøkonomisk institutt den mest optimala sättet att minska landets koldioxidutsläpp inom transportsektorn.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.