Laddhybrider kan bli vätgasbilens död

s500_charge

Att bensinbilar spyr ut farliga avgaser bekymrar många. Teknologi efter teknologi har trätt fram för att erbjuda lösning på problemet. Alla med samma lockelse: ingenting är nytt, du bara tar en annan slang på macken.

Först ut var etanolbilarna. De lockade kunder med att de kunde fortsätta köra som vanligt och tanka som vanligt. Ta bara en annan slang vid bensinmacken så kör du plötsligt miljövänligt på förnyelsebar bränsle! Efter bara något år kom dock bakslaget, när ryktet spred sig att bränslet visserligen är miljövänligt, men görs i stort sett av mat – bilder på svältande människor som dyker upp i huvudet är inte bästa reklamen. (Jag säger inte ryktet var sann, men ryktet spred sig i alla fall och tog död på etanolbilen.)

Sedan dök snåldieseln upp som räddaren i nöden. De lockade kunder med att de kunde fortsätta köra som vanligt och tanka som vanligt. Ta bara en annan slang vid bensinmacken så kör du plötsligt om inte miljövänligt så i alla fall med rejält mindre utsläpp! Efter några år kom dock bakslaget, när Volkswagen avslöjats med att de där mindre utsläppen fanns bara för att de fuskade när bilarna testmättes – i verkliga livet spred dieselbilar ut mer avgaser än bensinbilar. (Jag säger inte alla dieselbilar gör det, men ryktet spred sig i alla fall och håller på att ta död på dieselbilen.)

De som vill köra miljövänligt nu har ett svårt dilemma.

Vätgasbilar låter som räddaren i nöden. De lockar kunden med att de -åter igen- ska kunna fortsätta köra som vanligt och tanka som vanligt. Ta bara en annan slang vid bensinmacken så kör du plötsligt miljövänligt med bara vattenånga som utsläpp! Synd att man inte kan köpa dem än. Att man ska kunna använda bilen ”precis som vanligt” är otroligt lockande för stora massan.

Elbilar låter ju bra och så men innebär ett alldeles för stort steg som gemene man inte riktigt är beredd att ta. Att inte kunna köra som vanligt och tanka som vanligt är ett alldeles för stort mentalt spärr för många. Det är inte bara å ta en annan slang vid bensinmacken, utan man ska hitta laddplats istället. Hemma, och ute när man åker. Gudbevars. Elbilister påstår att det är skönt med elbilar och laddningen är inga problem – men vågar man verkligen lita på det och ta stora steget?

Istället är det många som hoppar på laddhybridvågen nu. En laddhybrid lockar åter igen kunderna med att du ska fortsätta köra som vanligt och tanka som vanligt. Till och med samma slang på bensinmacken som du är van vid! Men du ska dessutom kunna ladda den hemma och ute där du hittar laddplatser. Du kan fortsätta använda bilen som vanligt men den är ändå en slags elbil, elbil light, ja nästan som riktiga varan. (Biltillverkare till och med hittar på begrepp som ”elektrifierade” bilar bara för att få det att låta som nästan som elbilar.) Elbilar är lockande, men alldeles för stort steg tycker gemene man.

Men har man skaffat en laddhybrid märker man snabbt att det där med laddning var inte så farligt. Inte värre än att ladda mobilen på natten. Och vad billigt man får åka sen. Och så mjukt och tyst. Många laddhybrid förare märker att man vill köra mer och mer på el, längre och längre. Går bensinmotorn igång är det som ett personligt nederlag.

Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.

Plötsligt vågar man släppa idén om den där slangen på bensinmacken. Faktiskt vill man besöka bensinmacken så sällan som möjligt. Usch vad dyrt det var med bensin! Och vad ryckigt bensinmotorn kör! Och vad den låter och luktar!

Laddhybridägares högsta önskan är längre räckvidd på el. Inte en ny slags slang på bensinmacken. Man har insett elbilens fördelar.

Laddhybriderna bryter den onda cirkeln med nyare och nyare slangar på bensinstationen. Låter folk testa på annat utan att helt släppa slangens trygghet. Doppa tårna i vattnet innan man börjar simma.

Har man åkt laddhybrid ett tag är laddning inte så skrämmande längre. Nästa gång man ska köpa bil är elbilar inte främmande längre – man har ju testat på. En ren elbil med rejäl räckvidd, tyst och mjuk drivlina och billiga mil lockar mer än ännu en ny slang på macken – speciellt när vätgasen i den är lika dyr som bensin.

Vissa biltillverkare jobbar fortfarande på att kunna erbjuda ännu en ny slang till köparna, med vätgas i den. De hade börjat den utvecklingen redan långt före millennieskiftet, innan det fanns ordentliga elbilsbatterier att tillgå. Då lät det lockande med ännu en slang på bensinmacken. Men utvecklingen tog alldeles för lång tid. Tills allt är på plats -billiga bränslecellsbilar att köpa och vätgasstationer att tanka dem på- har kunderna redan gått en annan väg, vant sig vid att kunna ladda sina bilar enkelt hemma med billig el.

Vill de sedan någonsin överge den bekvämligheten för att åka till dyra macken igen?

Tagged , . Bookmark the permalink.