Långtradare dragracing

Medan du tittar på ovan videoklipp ska du betänka att Teslas långtradare accelererar 0-100 km/h på 20 sekunder fullastad, och på 5 sekunder utan släp. Inte i någon söndertrimmad monsterversion utan i standardutförande, varenda en.

Man kan redan föreställa de framtida YouTube klipp som kommer komma med vardagliga Tesla-lastbilar som kör ifrån specialbyggda monstertrucks. Leffe som hakar av Estrella-släpet och ställer upp. Och åker ifrån.

Men det är också en detalj man lägger märke till i klippet. Nej, inte massiva tjocka svarta röken som tydligen måste släppas ut för att få en lastbil att röra på sig.

Utan hur lastbilarna liksom vrider sig och lyfter vänster framhjul när de gasar på. Det är dieselmotorn som vrider sig runt kardanaxeln när tyngden den ska dra är för mycket. Och drar med sig hela chassit. Det syns hur chaufförerna ibland måste lätta på gasen för att få ner hjulen i marken igen så de ska kunna styra.

Teslas lastbil har ingen kardanaxel. Motorerna driver bakhjulen direkt. En separat motor per hjul. Dagens lösning med en enda dieselmotor som via komplicerade kopplingar, växellådor, kardanaxlar och diffar driver hjulen är inte så för att den är det mest optimala lösningen – utan för att det går inte att få till det bättre med dieselteknologin.

Teslas eldrivna lastbil är inte bara en lastbil med dieselmotorn utbytt mot en el-dito. Allt under skalet är nytänk. Med elmotorns vridkraft slipper man växellådor. Utan växellådor slipper man kopplingar. När man slipper växellådor och kopplingar kan man istället för en central motor ha flera små. Och då slipper man kardanaxlar och diffar för att få ut kraften till hjulen. Och man slipper motorn som vrider sig och hela chassit som en trasa när den anstränger sig. Därmed behöver inte chassit vara lika överdimensionerad och tung. Allt faller liksom på plats och blir enklare med eldrift. Undrar hur många hundra kilo vikt man sparar bara på enklare chassi, förutom de man sparat på att tagit bort växellåda, kardanaxel med mera? Många påsar chips blir det nog.

 

Vi förstår Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet Nils-Gunnar Vågstedt när han går ut och påstår att Teslas långtradare ”kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”. Tja, vad ska han säga? Att Scania inte har en aning varifrån de ska kunna skaffa tillräckligt många och billiga batterier för att kunna tillverka en liknande lastbil? Att de har investerat för mycket i Euro6 dieslar för att plötsligt överge allt? Att enligt Vägverket är lastbilarna ändå bara lastade till 59.5% av maxvikten?

Pepsi valde därför framtiden när de beställde 100 långtradare från Tesla istället för till exempel Scania för att frakta sina drycker och ironiskt nog chipspåsar med (PepsiCo äger även chipsmärket Doritos).

Som plåster på såret har vi på Tesla Club Sweden skickat en påse chips och julhälsningar till Nils-Gunnar. Hoppas det smakar! ;-)

Bookmark the permalink.
  • Björn

    Det är f*n ingen hejd på mänsklighetens dumhet…(ang. klippet). Kul julhälsning :-)

  • Elputte

    Underbart med en chipspåse! Men vad ska han säga? Han låtsas i alla fall inte veta vad Tesla är. Men tänk om Tesla skulle göra en buss? Det vore något. Fast på buss sidan händer det redan en hel del. Så de kanske inte känner något behov.

    • Björn Forslund

      Gissar på att de inte känner något behov där. Men jag kan tänka mig att de så småningom levererar drivlinan till Semin till någon lämplig busstillverkare.

  • Filip

    Vet inte om ni har sett såna där klipp på när folk klämmer en enormt stor finne?.. Klippet ovan var klart vidrigare!

  • Johannes Brorsson

    Jag tror att det är så att man jobbar för att få så mycket svart rök i de där tävlingarna. För det är show och ”ser häftigt ut”.

  • G F

    Nils-Gunnar, ja med tanke på att det är ett dubbelnamn med bindestreck o allt i kombination med uttalandet.
    Så vågar jag sticka ut hakan o konstatera att den snubben har inte så många år till pensionen.

    Han är säkert kompetent, men vill ju bara ha lite lugn o ro på sin avdelning under de sista åren av sin karriär,
    Absolut inte den häxkittel och den stress jag kan föreställa mej det är på Tesla Semi just nu! :)
    Så det dummaste han kan göra är att berätta för ledningen att ”vist kan vi bygg något liknande, inga problem”.

    Men för Scanias överlevnad, för guds skull plocka in nya kvastar med lite mera glöd o jävla anamma i.
    Någon som är beredd att kämpa och inte bara lägger sej helt platt!

  • Pontus

    Jag vågar dock påstå att det redan finns många på Scania som hånger med i utvecklingen och är väldigt kompetenta samt att det säkert händer mer innanför dörrarna än vad man delar med sig av utåt.
    Det största problemet som alla befintliga tillverkare har är nog att de har en mer eller mindre stor ryggsäck att släpa på och processer o rutiner som sitter i väggarna.