Långtradare dragracing

Medan du tittar på ovan videoklipp ska du betänka att Teslas långtradare accelererar 0-100 km/h på 20 sekunder fullastad, och på 5 sekunder utan släp. Inte i någon söndertrimmad monsterversion utan i standardutförande, varenda en.

Man kan redan föreställa de framtida YouTube klipp som kommer komma med vardagliga Tesla-lastbilar som kör ifrån specialbyggda monstertrucks. Leffe som hakar av Estrella-släpet och ställer upp. Och åker ifrån.

Men det är också en detalj man lägger märke till i klippet. Nej, inte massiva tjocka svarta röken som tydligen måste släppas ut för att få en lastbil att röra på sig.

Utan hur lastbilarna liksom vrider sig och lyfter vänster framhjul när de gasar på. Det är dieselmotorn som vrider sig runt kardanaxeln när tyngden den ska dra är för mycket. Och drar med sig hela chassit. Det syns hur chaufförerna ibland måste lätta på gasen för att få ner hjulen i marken igen så de ska kunna styra.

Teslas lastbil har ingen kardanaxel. Motorerna driver bakhjulen direkt. En separat motor per hjul. Dagens lösning med en enda dieselmotor som via komplicerade kopplingar, växellådor, kardanaxlar och diffar driver hjulen är inte så för att den är det mest optimala lösningen – utan för att det går inte att få till det bättre med dieselteknologin.

Teslas eldrivna lastbil är inte bara en lastbil med dieselmotorn utbytt mot en el-dito. Allt under skalet är nytänk. Med elmotorns vridkraft slipper man växellådor. Utan växellådor slipper man kopplingar. När man slipper växellådor och kopplingar kan man istället för en central motor ha flera små. Och då slipper man kardanaxlar och diffar för att få ut kraften till hjulen. Och man slipper motorn som vrider sig och hela chassit som en trasa när den anstränger sig. Därmed behöver inte chassit vara lika överdimensionerad och tung. Allt faller liksom på plats och blir enklare med eldrift. Undrar hur många hundra kilo vikt man sparar bara på enklare chassi, förutom de man sparat på att tagit bort växellåda, kardanaxel med mera? Många påsar chips blir det nog.

 

Vi förstår Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet Nils-Gunnar Vågstedt när han går ut och påstår att Teslas långtradare ”kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips”. Tja, vad ska han säga? Att Scania inte har en aning varifrån de ska kunna skaffa tillräckligt många och billiga batterier för att kunna tillverka en liknande lastbil? Att de har investerat för mycket i Euro6 dieslar för att plötsligt överge allt? Att enligt Vägverket är lastbilarna ändå bara lastade till 59.5% av maxvikten?

Pepsi valde därför framtiden när de beställde 100 långtradare från Tesla istället för till exempel Scania för att frakta sina drycker och ironiskt nog chipspåsar med (PepsiCo äger även chipsmärket Doritos).

Som plåster på såret har vi på Tesla Club Sweden skickat en påse chips och julhälsningar till Nils-Gunnar. Hoppas det smakar! ;-)

Bookmark the permalink.