Långtradareventet

Semi

I morse svensk tid visade Tesla upp sin kommande långtradare på ett event.

Två prototyper åkte in på scenen, Elon Musk steg ur den ena. På sedvanlig Tesla-manér började han med accelerationssiffran. Utan något släp att dra på accelererar Teslas långtradare 0-100 km/h på 5 sekunder. Kanske ännu mer praktiskt och imponerande är dock att även fullastat med 36 ton last görs samma acceleration på 20 sekunder.

Teslas långtradare utnyttjar elmotorers starka vridmoment inte enbart till lastkrossande accelerationer utan även för att klara uppförsbackar galant. Det behövs inte längre särskilda lastbilsfil – Teslas långtradare klarar av att hålla 100 km/h även i uppförsbackar. Fullastad.

Men siffran alla väntade på var en helt annan: räckviddssiffran. Och så kom den:

Teslas långtradare har 80 mils räckvidd.

Inte NEDC, utan riktig räckvidd. Fullastad. I motorvägsfart.

I Sverige får du inte ens köra en lastbil så långt. Efter fyra och en halv timme måste långtradarchaufförer ta rast enligt lag, så du kommer max 40 mil i 90 km/h.

Dessa imponerande siffror uppnåddes delvis med hjälp av lastbilens extremt låga luftmotstånd. Medan vanliga långtradare brukar ha ett Cd värde runt 0.7 har Teslas långtradare halva det på 0.36. Som jämförelse tog Elon Musk upp supersportbilen Bugatti Chiron som har ett Cd värde på 0.38. Teslas ingenjörer har lyckats göra lastbilen mer aerodynamisk än en sportbil. (Frontarean är dock rejält mycket större än sportbilens.)

Lastbilen har 4 motorer, en vid varje bakhjul. Sedan tidigare har det sagts att det kommer sitta samma motorer i långtradaren som i Tesla Model 3. Som vanligt finns det ingen växellåda så tiden då långtradarchaufförer ständigt behövde växla är över. Accelerationen är lika mjuk och kontinuerlig som med alla elbilar.

SemiUtsikt

Chauffören sitter ensam mitt i bilen, med två extra säten på var sin sida bakom honom (inte olikt vissa supersportbilar). Han har samma ratt och skärm som i Tesla Model 3 – fast två skärmar på var sin sida om ratten. Långtradaren saknar precis som Model 3 instrumentbräda, hastigheten visas på skärmen bredvid, tillsammans med kamerabilderna från backspeglarna. Lastbilen är extremt lättkörd, vem som helst klarar av att köra den.

Istället för en uppsjö av knappar, reglage och skärmar har Tesla integrerat allt i de två tryckskärmarna – inklusive integration med olika fraktsystem speditörer använder sig av.

Och ja, lastbilen har en frunk, ett litet bagageutrymme framme :-)

Att tanka en diesellastbil tar 15 minuter idag, 15 minuter chauffören står där och andas ångorna vid pumpen. Teslas långtradare laddar du istället vid destinationen medan du lastar i eller av. På 30 minuter kan batterierna laddas så de räcker till 64 mils räckvidd. Så efter 7-8 timmars kontinuerligt körande stannar man och laddar lastbilen på 30 minuter.

Som vi berättade ovan är reglerna i Sverige utformade så att lastbilschaufförer måste stanna efter 4.5 timmars åkande och vila i 30 minuter. I andra länder finns inte lika starka lagar. Men även utan lagstiftning måste ju chauffören stanna efter 7-8 timmars kontinuerlig körande – om inte annat för att äta och gå på toaletten. Under tiden han gör det kan lastbilen laddas och bli redo för fortsatt färd. Chauffören behöver inte stå bredvid och vänta på att lastbilen ska laddas – den blir laddad medan han gör annat.

Tesla kommer bygga ett världsomspännande nätverk av Megacharger-stationer för långtradarna precis som de har byggt Superchargers för personbilarna. Megacharger-laddarna levererar billig, miljövänlig el till lastbilarna. I USA där Tesla driver sina laddstationer med sol-el kommer lastbilarna köra på solljus. I Sverige kommer de köra på vatten (Tesla använder miljömärkt vattenkraftsel i sina laddstationer i Sverige.)

Elon sa inget om effekten på laddarna, men enligt våra beräkningar blir de på över en megawatt.

En annan paradgren för Tesla är säkerhet. Även deras långtradare kommer bli väldigt säkra, både för föraren, lasten och framför allt omgivningen. Alla långtradare kommer få samma autopilot som Teslas övriga bilar, med kameror och radar så de kan följa filen på motorvägen – men framför allt bromsa automatiskt vid fara. Batterierna är placerade i bottenplattan och ger lastbilen extremt låg tyngdpunkt som även den bidrar till säkerheten. En annan fara med långtradare är när de viker sig som en fällkniv vid tex halt väglag. Genom att Teslas lastbil har separata motorer som driver var sin hjul kan bilens dator styra dem individuellt och motverka tendensen när släpet börjar vika sig.

Elbilar är också mer pålitliga än fossilbilar. Teslas lastbil uppges komma hålla i 160,000 mil på grund av dess redundanta uppbyggnad. Med 4 motorer som driver spelar det ingen roll om en utav dem går sönder – lastbilen kan ändå fortsätta sin leverans. Bromsa gör man oftast med regenerativ motorbroms så bromsbackarna slits heller inte lika mycket som i vanliga lastbilar. Tesla hoppas att samma bromsback ska hålla lastbilens livslängd ut. (Vi har sett flera Tesla taxibilar fortfarande köra med original bromsar efter 30-40,000 mil så det är mycket möjligt.) Vindrutan är även den extra tålig, ”termonukleär-säker” enligt Elon Musk, och ska tåla fåglar och andra objekt som flyger in i den.

Lastbilen kommer även få en liknande app som Teslas andra bilar och vara ständigt uppkopplad så åkerierna kan konstant övervaka sina flottor. Inte enbart var lastbilen befinner sig utan även kunna monitorera deras hälsotillstånd och kunna ta preventiva åtgärder som till exempel service eller planering av däckbyte. Lastbilen berättar i förväg redan när någon komponent håller på att fallera.

SemiKostnad

Enligt Elon Musk kommer Teslas långtradare vara minst 20% billigare i drift än dagens diesel-dito. Högre inköpskostnad kompenseras med lägre drivmedelskostnad och minskad servicebehov. Då räknade han med billig amerikansk diesel – med våra svenska och europeiska dieselpriser kommer ekvationen bli ännu mycket fördelaktigare. Tesla hävdar på sin hemsida att lastbilen kommer betala igen sig redan efter 2 år.

Flera Tesla långtradare kan virtuellt kopplas ihop efter varandra så de bildar ett konvoj, Elon Musk jämförde med ett tåg av lastbilar. Lastbilarna bakom är programmerade att följa efter den första. Genom att det då behövs endast en enda mänsklig förare i första lastbilen blir ekonomin ännu mer fördelaktig. Med 3 långtradare i konvoj sänks kostnaderna till hälften av diesellastbilarnas. Billigare än tåg till och med.

Produktion börjar 2019 (Elon-år). Inget pris har sagts, men lastbilarna kan redan förbokas på Teslas hemsida.

 

…and one more thing…

NewRoadster

Tesla passade även på att visa upp nya Roadstern. Den snabbaste produktionsbilen – någonsin. Den kommer accelerera 0-100 km/h (0-60 mph) på helt otroliga 1.9 sekunder  – maximum plaid ;-) 4.2 sekunder till 160 km/h. 400 meter dragrace kommer gå på 8.8 sekunder. Maxhastighet på över 400 km/h. Och redan nu utlovade Elon ännu snabbare versioner av bilen i framtiden.

200 kWh batteripack i en liten roadsterkaross ger bilen 100 mils räckvidd. I motorvägsfart.

Nya Tesla Roadster kommer få tre elmotorer, fyrhjulsdrift, och vridmoment på otroliga 10,000 Nm.

Roadstern blir 2+2 sitsig, har avtagbart tak och gott om bagageutrymme. En sportbil som man faktiskt kan använda också.

Den kommer börja levereras år 2020 (enligt Elon…) och kan börja reserveras redan nu på Teslas hemsida för 42,000 kronor i handpenning. Baspriset sägs bli runt 2 miljoner kronor – rena reapriset för en supersportbil.

 


Har du vägarna förbi eCar Expo i Stockholm står jag där i vår Tesla Club Sweden monter. Kom förbi och diskutera nya långtradaren och roadstern!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Björn Forslund

    Den förbrukar <= 12 kWh/mil. 64 mil på 30 minuter ger 768 kWh/30 minuter. Dvs, 1.5 MW laddare. Megacharger indeed :-)

  • MaLund13

    Quarter mile är väl på 8.8s, rätt sjukt det också iofs. Svenska priser för reservation finns på livestream.tesla.com (Tryck på valfri reservationsknapp, välj Sverige, gå tillbaka).
    Priset kommer börja på $200 000 (källa: tesla.com/roadster )

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tack! Fixat

    • Kingsthrone

      2 mille (SEK) är billigt för ett sånt monster. Rimac går ju på 10 mille.

  • Claes

    Det här med avsaknad av sidospeglar… Är det på G med ett borttagande av lagkravet i EU?
    Och acc 1.9 sek var väl 0 – 60 miles/h?

    • Björn Forslund

      Man kan tycka att det borde vara det. Sen är väl frågan om det beror på implementationen. Med lösningen i semin där backspeglarna alltid visas på de båda skärmarna så blir det ju samma som en backspegel, fast ännu bättre.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej tyvärr. Men man kan alltid hoppas. Och det går faktiskt redan idag att söka dispans.

      • Claes

        Du glömde att nämna pickup trucken som visades innan Roadstern…
        Trevlig helg! :)

    • Richard Larsson

      Och tiden ges nog med one foot rollout. Så riktig 0 till 100 km / h kanske blir 2,2 till 2,3 sekunder.

  • Elputte

    Det här är ju riktigt stort! Riktigt revolutionerande faktiskt. Undrar om alla fattar vad detta kan betyda för transportbranschen. Roadstern sen! Är inget sportbilsfan, men känns inte alla supersportbilar förlegade nu?

  • Kingsthrone

    Förlåt Tibor, förlåt Tibor, förlåt Tibor att jag käftade emot om helt eldrivna långfärdslastbilar. Jag argumenterade ju för Nikolas lösning med väte. Men du har återigen visat var skåpet ska stå. Jag borde ta och lära mig att inse fakta.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      lol :-)

  • perwis

    Var det Franz von Holzhausen som körde Roadstern?

    • Filip

      Yes. Han körde ut den ur lastbilen iaf.

  • Kristian Nordin

    Rättelse till lastbilens fördel.

    ”Efter en sammanhängande körperiod på 4 timmar och 30 minuter ska föraren ta en rast på minst 45 minuter, alternativt en delad rast på 15 och 30 minuter. Efter en godkänd rast och föraren åter börjar köra startar en ny körperiod.”

    https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor–och-vilotider/regler-om-kor–och-vilotider/

    • Jan Erik Bylund

      Och om man ska se hårt på lagen så får inte lastbilen laddas på rasten för om lastbilen laddas så räknas det inte som rast

      • Claes

        Var kan man läsa den lagen?
        (kanske därför Tesla kommer att göra sina kommande Megacharger-stationer i samma stil som de större Supercharger-stationerna med lounge…)

        • Jan Erik Bylund

          Bara att läsa föreskrifterna om EU kör och vilotider för yrkestrafik

          • Claes

            Jag har försökt hitta var det står att lastbilen inte får vara inkopplad under rast, men har inte hittat det… Kan du ge en mer precis länk?

  • MikeL

    Jag blir ju nästan sugen på att sadla om till lastbilschaffis :p Eller så försöker jag avancera i mitt nuvarande yrke så att jag kan ha råd med nya roadstern (vilket jäkla åk!).

    Förresten, detta visar ju att fronten från 3:an är Teslas nya front ”going forward”. Får en att undra varför de ens brydde sig om att byta ut originalfronten på S till den ”tillfälliga” X-fronten.

  • Snåla Grisen

    En riktigt fin lastbil, undrar när vi får se dem rulla i Sverige. Kanske behöver byggas lite megaladdare först?

  • Moi Jesuisla

    ”Produktionen börjar 2019″. Duktiga pojkar. Mycket duktigare än Volvo Lastvagnar, tror de. Själv tror jag på att Volvo Lastvagnar kommer att ha sin bränslecellsvagn färdig om 2-3 år och därefter om Tesla fortfarande håller på att sätta sin vagn i produktion kan de lägga ner det hela.
    Då har det nämligen gått upp i allas medvetande att batteridrift inte är lämplig för lastvagnar. Aven beträffande personbilar har man kommit fram till att batteridrift inte är lika bra alternativ som bränslecellsdrift. Bränslecellsalternativet kommer att bli huvudalternativ.

    • Anders Nyman

      ”Mata inte trollen”

    • Filip

      Vätgas är trevligt I teorin men 95% av vätgas kommer idag från fossila bränslen. Om man vill göra vätgas från el så är det 3ggr effektivare att istället direkt ladda batterier med elen. Det kommer aldrig att bli ett ekonomiskt lönsamt alternativ med vätgas om man vill göra det fossilfritt.

      • Moi Jesuisla

        Filip, f.n. finns det inget alternativ att lagra sol- och vindkraftsenergi än att förvandla det till vätgas som man kan lagra. Det finns inga möjligheter att ha laddstolpar till 250 miljoner fordon som krävs i t.ex. i USA … lika många snart i Kina…. säkringarna brinner upp redan.. Alla de största bilföretagen jobbar med bränsleceller… Mercedes, BMW etc…. Toyota har sagt att batterier är ett övergångsalternativ fram till att bränsleceller kommer in… det som Toyota jobbar nu med…. likadant som Volvo, Nikola etc. Varför tror du att samtliga bilföretag jobbar med bränsleceller om inte de har dömt ut möjligheterna till att ha batteridrift…. lithiumfyndigheterna räcker inte till…. inte heller återvinningen av batterierna har lösts. Endast i Sverige finns det 4,5 miljoner fordon som skulle behöva laddstationer…. Elförsörjningen kommer inte att klara av det …. däremot går det att lagra vätegas när det blåser och eller när det är solen som skiner…. ”överskottsenergin frågar inte hur effektivt det är…” Vätegas kan man lagra vid varje befintlig bensinstation.. Se vad som händer i Schweitz… COOP…. I USA ….Nikola…. I Kina (avtalen med Powercell)…. etc. De bidrag som man hittills har gett till batteridrift i Kina kommer nu att kanaliseras till bränsleceller.
        För närvarande finns det endast bränsleceller som är ett riktigt alternativ som alla bilföretagen jobbar med.
        Teslas dröm om att urtveckla en lastvagn med batteridrift kommer inte att lyckas. Teslas personvagnar kommer att ha en viss roll tills bränsleceller tar över.. Tesla har emellertid ingen teknologisk övertag… all teknologi är känd för samtliga bilföretagen.

        VARFÖR SATSAR ALLA STÖRRE BILFÖRETAGEN I BRÄNSLECELLER?

        • Filip

          Vi får väl se hur framtiden ser ut när den kommer. Jag är övertygad om att elbilar är framtiden. Hela Sveriges fordonsflotta skulle kunna laddas fulla över natten utan att överstiga maxeffekten som tas ut mellan kl 18-20. Läs på lite mer innan du kommer med uttalanden. Färre och färre satsar på vätgas. Delvis är nog för att de inte trott på batterier tidigare, de är konservativa och tycker att vätgas är mer likt fossila bränslen, därför bör det fungera. Kan också vara så att de blir påverkade av oljeföretagen. Vätgas kommer som sagt från fossila bränslen idag. Fråga inte mig varför de satsar på fel teknik.

          • Moi Jesuisla

            Vi säger väl så, Filip! Framtiden får visa. Men en sak vill jag säga: Du säger att elbilar är framtiden. Där är vi eniga. Du förstår att även bränslecellsbilar är elbilar. Det är elmotor som får hjulen rulla. Du kanske borde läsa lite mer om du inte ens vet det.

          • Filip

            Klart att jag vet. Det är det som gör vätgasbilar så tokiga. Istället för att ta el o skicka in i batterierna så tar man el och via förluster konverterar till vätgas som sen ska fraktas runt till massa mackar där bilar kan tanka för att sen från vätgas återigen skapa el som till slut laddar ett batteri…

        • Erik Åslund

          Satsningarna på bränsleceller är för att låtsas som om man arbetar för att ställa om. Toyota har hållit på och tramsat med det sedan 1992, nu har de en bil som kostar och har plats som en sportbil, men prestanda som en medioker fossilbil, som de kan producera några tusen av per år, den har dessutom räckvidd per tank som en model 3 long range, fast Toyotan kostar ungefär lika mycket att köpa, och byggandet av tankstationerna inte ingår i Toyotan.

          Toyota började alltså utveckla sin vätgasbil mer än ett decennium innan Tesla motors bildades, och under långa perioder i samarbete med andra stora företag, och fått rejäla bidrag.

          För övrigt rymmer mirais tankar ca 5 kg vätgas, varje kilo vätgas representerar ca 40 kWh, det är ca 200 kWh mirai kommer ca 50 mil på, alltså 4 kWh per mil. Att spjälka vatten till syre och väte har som bäst 70% verknignsgrad i industriell skala, 4/0,7= 5,7 kWh, sen ska gasen komprimeras också, så vi är uppe i ca 7 kWh för vad en batteribil klarar på 1,1 kWh. Några få procent är möjligt att förbättra, här och var, men att komma ner i 5 gånger så hög energiförbrukning per kilometer i en bränslecellsbil som i närmast motsvarande rena batteribil är inte sannolikt på väldigt länge.

          Det har totalt sålts 28 bränslecellsbilar i Sverige, sammanlagt, totalt. Det är ungefär så många model X som säljs per månad. Om bränsleceller skulle vara så överlägsna kan man tycka att de traditionella tillverkarnas gigantiska övertag och försprång borde inneburit att förhållandet mellan batteribilar och bränslecellsbilar skulle vara det omvända, och ännu mer extremt.

          Man kan ju hävda att bränslecellsbilar säljer så dåligt för att det är ont om tankstationer, och det är en del av sanningen, varför är de så få kan man fråga sig, jo för att de kostar miljontals kronor att bygga, och det finns så få bilar, och man gör förlust på att sälja vätgasen för 80:-/kg.

          80:-/kg resulterar i sin tur en bränslekostnad på ca 8:-/mil vid nominell förbrukning, att jämföra med batteribilar, där leverantörerna går med vinst vid en elkostnad på 1,5:- per mil.

  • Stefan

    Rättelse – 42000 kr i handpenning är bara vad du betalar med kreditkortet. Du ska inom 10 dagar skicka in 377000 till via bank för att reservera en roadster.

  • Filip

    Roadster får kanske typ fläktar som blåser uppåt och skapar bättre fäste mot marken vilket kanske resulterar i 1/2s bättre acc.

  • Jan Erik Bylund

    Du får inte göra något med lastbilen när du har rast spelar ingen roll om du tankar diesel eller ström och om man ser på farligt gods får du heller inte stå parkerad bredvid de andra långtradarna