Långtradareventet

Semi

I morse svensk tid visade Tesla upp sin kommande långtradare på ett event.

Två prototyper åkte in på scenen, Elon Musk steg ur den ena. På sedvanlig Tesla-manér började han med accelerationssiffran. Utan något släp att dra på accelererar Teslas långtradare 0-100 km/h på 5 sekunder. Kanske ännu mer praktiskt och imponerande är dock att även fullastat med 36 ton last görs samma acceleration på 20 sekunder.

Teslas långtradare utnyttjar elmotorers starka vridmoment inte enbart till lastkrossande accelerationer utan även för att klara uppförsbackar galant. Det behövs inte längre särskilda lastbilsfil – Teslas långtradare klarar av att hålla 100 km/h även i uppförsbackar. Fullastad.

Men siffran alla väntade på var en helt annan: räckviddssiffran. Och så kom den:

Teslas långtradare har 80 mils räckvidd.

Inte NEDC, utan riktig räckvidd. Fullastad. I motorvägsfart.

I Sverige får du inte ens köra en lastbil så långt. Efter fyra och en halv timme måste långtradarchaufförer ta rast enligt lag, så du kommer max 40 mil i 90 km/h.

Dessa imponerande siffror uppnåddes delvis med hjälp av lastbilens extremt låga luftmotstånd. Medan vanliga långtradare brukar ha ett Cd värde runt 0.7 har Teslas långtradare halva det på 0.36. Som jämförelse tog Elon Musk upp supersportbilen Bugatti Chiron som har ett Cd värde på 0.38. Teslas ingenjörer har lyckats göra lastbilen mer aerodynamisk än en sportbil. (Frontarean är dock rejält mycket större än sportbilens.)

Lastbilen har 4 motorer, en vid varje bakhjul. Sedan tidigare har det sagts att det kommer sitta samma motorer i långtradaren som i Tesla Model 3. Som vanligt finns det ingen växellåda så tiden då långtradarchaufförer ständigt behövde växla är över. Accelerationen är lika mjuk och kontinuerlig som med alla elbilar.

SemiUtsikt

Chauffören sitter ensam mitt i bilen, med två extra säten på var sin sida bakom honom (inte olikt vissa supersportbilar). Han har samma ratt och skärm som i Tesla Model 3 – fast två skärmar på var sin sida om ratten. Långtradaren saknar precis som Model 3 instrumentbräda, hastigheten visas på skärmen bredvid, tillsammans med kamerabilderna från backspeglarna. Lastbilen är extremt lättkörd, vem som helst klarar av att köra den.

Istället för en uppsjö av knappar, reglage och skärmar har Tesla integrerat allt i de två tryckskärmarna – inklusive integration med olika fraktsystem speditörer använder sig av.

Och ja, lastbilen har en frunk, ett litet bagageutrymme framme :-)

Att tanka en diesellastbil tar 15 minuter idag, 15 minuter chauffören står där och andas ångorna vid pumpen. Teslas långtradare laddar du istället vid destinationen medan du lastar i eller av. På 30 minuter kan batterierna laddas så de räcker till 64 mils räckvidd. Så efter 7-8 timmars kontinuerligt körande stannar man och laddar lastbilen på 30 minuter.

Som vi berättade ovan är reglerna i Sverige utformade så att lastbilschaufförer måste stanna efter 4.5 timmars åkande och vila i 30 minuter. I andra länder finns inte lika starka lagar. Men även utan lagstiftning måste ju chauffören stanna efter 7-8 timmars kontinuerlig körande – om inte annat för att äta och gå på toaletten. Under tiden han gör det kan lastbilen laddas och bli redo för fortsatt färd. Chauffören behöver inte stå bredvid och vänta på att lastbilen ska laddas – den blir laddad medan han gör annat.

Tesla kommer bygga ett världsomspännande nätverk av Megacharger-stationer för långtradarna precis som de har byggt Superchargers för personbilarna. Megacharger-laddarna levererar billig, miljövänlig el till lastbilarna. I USA där Tesla driver sina laddstationer med sol-el kommer lastbilarna köra på solljus. I Sverige kommer de köra på vatten (Tesla använder miljömärkt vattenkraftsel i sina laddstationer i Sverige.)

Elon sa inget om effekten på laddarna, men enligt våra beräkningar blir de på över en megawatt.

En annan paradgren för Tesla är säkerhet. Även deras långtradare kommer bli väldigt säkra, både för föraren, lasten och framför allt omgivningen. Alla långtradare kommer få samma autopilot som Teslas övriga bilar, med kameror och radar så de kan följa filen på motorvägen – men framför allt bromsa automatiskt vid fara. Batterierna är placerade i bottenplattan och ger lastbilen extremt låg tyngdpunkt som även den bidrar till säkerheten. En annan fara med långtradare är när de viker sig som en fällkniv vid tex halt väglag. Genom att Teslas lastbil har separata motorer som driver var sin hjul kan bilens dator styra dem individuellt och motverka tendensen när släpet börjar vika sig.

Elbilar är också mer pålitliga än fossilbilar. Teslas lastbil uppges komma hålla i 160,000 mil på grund av dess redundanta uppbyggnad. Med 4 motorer som driver spelar det ingen roll om en utav dem går sönder – lastbilen kan ändå fortsätta sin leverans. Bromsa gör man oftast med regenerativ motorbroms så bromsbackarna slits heller inte lika mycket som i vanliga lastbilar. Tesla hoppas att samma bromsback ska hålla lastbilens livslängd ut. (Vi har sett flera Tesla taxibilar fortfarande köra med original bromsar efter 30-40,000 mil så det är mycket möjligt.) Vindrutan är även den extra tålig, ”termonukleär-säker” enligt Elon Musk, och ska tåla fåglar och andra objekt som flyger in i den.

Lastbilen kommer även få en liknande app som Teslas andra bilar och vara ständigt uppkopplad så åkerierna kan konstant övervaka sina flottor. Inte enbart var lastbilen befinner sig utan även kunna monitorera deras hälsotillstånd och kunna ta preventiva åtgärder som till exempel service eller planering av däckbyte. Lastbilen berättar i förväg redan när någon komponent håller på att fallera.

SemiKostnad

Enligt Elon Musk kommer Teslas långtradare vara minst 20% billigare i drift än dagens diesel-dito. Högre inköpskostnad kompenseras med lägre drivmedelskostnad och minskad servicebehov. Då räknade han med billig amerikansk diesel – med våra svenska och europeiska dieselpriser kommer ekvationen bli ännu mycket fördelaktigare. Tesla hävdar på sin hemsida att lastbilen kommer betala igen sig redan efter 2 år.

Flera Tesla långtradare kan virtuellt kopplas ihop efter varandra så de bildar ett konvoj, Elon Musk jämförde med ett tåg av lastbilar. Lastbilarna bakom är programmerade att följa efter den första. Genom att det då behövs endast en enda mänsklig förare i första lastbilen blir ekonomin ännu mer fördelaktig. Med 3 långtradare i konvoj sänks kostnaderna till hälften av diesellastbilarnas. Billigare än tåg till och med.

Produktion börjar 2019 (Elon-år). Inget pris har sagts, men lastbilarna kan redan förbokas på Teslas hemsida.

 

…and one more thing…

NewRoadster

Tesla passade även på att visa upp nya Roadstern. Den snabbaste produktionsbilen – någonsin. Den kommer accelerera 0-100 km/h (0-60 mph) på helt otroliga 1.9 sekunder  – maximum plaid ;-) 4.2 sekunder till 160 km/h. 400 meter dragrace kommer gå på 8.8 sekunder. Maxhastighet på över 400 km/h. Och redan nu utlovade Elon ännu snabbare versioner av bilen i framtiden.

200 kWh batteripack i en liten roadsterkaross ger bilen 100 mils räckvidd. I motorvägsfart.

Nya Tesla Roadster kommer få tre elmotorer, fyrhjulsdrift, och vridmoment på otroliga 10,000 Nm.

Roadstern blir 2+2 sitsig, har avtagbart tak och gott om bagageutrymme. En sportbil som man faktiskt kan använda också.

Den kommer börja levereras år 2020 (enligt Elon…) och kan börja reserveras redan nu på Teslas hemsida för 42,000 kronor i handpenning. Baspriset sägs bli runt 2 miljoner kronor – rena reapriset för en supersportbil.

 


Har du vägarna förbi eCar Expo i Stockholm står jag där i vår Tesla Club Sweden monter. Kom förbi och diskutera nya långtradaren och roadstern!

Tagged , , . Bookmark the permalink.