Många batterier blir det…

Lithium

Om alla världens bilar skulle bytas till elbilar – skulle världens litiumreserver över huvud taget räcka till? En intressant fråga som många elbilsskeptiker gärna frågar. Låt oss räkna på det:

Enligt en utredning gjord av Swiss Federal institute of Technology i Zurich används ca 150 gram litium för att framställa 1 kWh elbilsbatterier. En elbilsbatteri på 100 kWh behöver alltså ca 15 kg litium. Siffrorna här avser ren litiummetall, som utvinns ur litiumkarbonat.

Världens kommersiellt utvinningsbara litiumfyndigheter uppgår till ca 150 miljoner ton litumkarbonat enligt utredningen, vilket motsvarar 28 miljoner ton metallisk litium. En annan utredning gjord av Lawrence Berkeley National Laboratory uppskattar siffran till ca 39 miljoner ton.

Dessa 30-40 miljoner ton litium räcker alltså till 2-3 miljarder bilar med större batterier än vad även den häftigaste elbilen har idag. Det finns drygt 1.2 miljarder bilar i världen idag.

Om alla världens bilar -varenda en, till och med de äldsta skrothögarna- gjordes om till elbilar med 100 kWh monsterbatterier i skulle det alltså gå åt ungefär hälften av dagens kommersiella litiumfyndigheter.

Jaha, och sedan då? Framtida bilar?

Själva litiumet i litiumjonbatterier förbrukas inte. Gamla batterier kan återvinnas och litiumet från dem utgöra råvaran till nya batterier. Det är till och med enklare och billigare att återvinna än att nyproducera. Man kan använda litiumet från gamla batterier istället för att bedriva gruvdrift.

Men antalet bilar i världen ökar ju snabbt! Redan år 2035 kan vi vara uppe i 2 miljarder bilar enligt vissa utredningar. Var ska vi finna litiumet till deras batterier? De ovan angivna siffrorna 30-40 miljoner ton litium är vad som är kommersiellt utvinningsbara idag. Nya metoder, nya fyndigheter upptäcks hela tiden. Bara världshaven i sig innehåller 230 miljarder ton litium.

Vi har alltså tillräckligt med litium till all världens bilar – det vi saknar är batterifabrikerna. Gigafabriken Tesla Motors håller på att bygga kommer kunna försörja ca 500,000 elbilar per år med batterier. För att kunna elektrifiera hela världens bilproduktion på ca 90 miljoner bilar per år behövs det alltså 180 Gigafabriker. Vi är nu på god väg att bygga tre

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Nemesis

    Bra nyheter! En tanke är också att med autonoma bilar samt fler bilpooler/leasing i framtiden kommer ägandeskapet se annorlunda ut och antal bilar per capita som behövs minskar

    • Peter

      Utöver det minskade antalet bilar som behövs om de är autonoma och delas så borde, åtminstone på längre sikt, genomsnittsbilen i en sådan flotta komma att dimensioneras efter den typiska resan som efterfrågas. Den skulle då kunna bestå av ensitsiga bilar med ca 10 mils räckvidd, vilket innebär att batterier med en kapacitet runt 10 kWh blir mer än tillräckligt.

  • Filip

    Jag tror ändå på att 100kWh är onödigt stort för de allra flesta. Bolt ska levereras med 60kWh. Det kommer man nog långt på, bokstavligt talat. Den kommer säkert gå runt 50mil NEDC och 30mil irl. Med snabbare och tätare laddstationer så behövs inte mer då det är sällan man ens åker över 30mil.

    Men förstår poängen. Intressant räkneexempel.

    • micks

      jag förväntar mig inbyteskampanjer från tesla på batteripacken till 120kwh och uppåt allteftersom gigafactoryn är i drift, Dom inbytta batteripackena placeras som buffertlager vid superchargerna och elbilsflottan (teslas) får längre räckvidd och möjlighet att ta emot allt kraftigare laddeffekt (kortare tid vid laddning vid supercharger), samtidigt som behovet att använda supercharger minskar vid färd.
      Detta när volymen på elbilar ökar allteftersom.

      • Filip

        Det måste finnas något hållbarare sätt att kunna ladda batterier snabbt utan att göra extremt stora batterier. Dagens elbilar har oftast 25kWh idag. 120kWh är riktigt mycket och det kommer ta lång tid innan det går att sätta in såna batterier i prisvärda bilar.

        • micks

          Jag är nog mer optimistisk, speciellt med tanke på GM:s $145/kwh och förväntningen om gigafaktoryns möjlighet att ytterligare pressa priserna. När produktionen av batterier har ökat så pass att det inte är ett hinder för produktionen av bilar så är det ju lämpligt att få ut batteripackar med högsta energidensiteten till dom för närvarande prisvärda elbilarna (model s och x), dels för att avlasta superchargerstationerna så mycket som möjligt som att ytterligare plocka bort räckviddångest samt samla ihop inbytesbatterier till energibuffert både för solceller ,elnät (effektreserv etc).
          Jag tycker att allt som tesla (även solarcity) håller på med verkar staka ut en väg åt det här hållet.
          Jag tror det här händer mellan 2-5 år, men framtiden får utvisa.

          • Filip

            Läs även mitt svar till king throne. Jag tror att tesla redan har en kostnad för sina enskilda celler på cirka 120dollar. Jag kan nämligen själv köpa 18650 batterier för drygt 2000kr/kWh, det är inklusive moms, webbsidans vinst och tillverkarens vinst.

            Batterier är redan billiga men det är mer jobb att sätta ihop ett stort batteri och bilen behöver klara mer vikt och ha fler hästkrafter osv. Jag tror att det kommer att finnas folk som klarar sig på 50kWh som första bil med långresor i de mindre bilarna upp till dem som behöver 200kWh i större truckar och som vill dra släp och sånt.

          • Bo Westerlund

            Vilken sajt är det som säljer batterierna du skriver om? Skulle gärna vilja veta :)

          • Filip

            Nkon heter de. Det billigaste just nu är nog detta:
            http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-inr18650-29e.html
            2150kr/KWh om man köper fler än 400st. Ibland kommer det bättre erbjudanden.

            Hittade ett par andra för 2070kr nu men a du fattar galoppen :p

          • Bo Westerlund

            Tackar! :o)

        • Kingsthrone

          Men bevisligen är 25 kWh alldeles för litet för att folk i allmänhet ska känna dig nöjda. Och Tesla höjde från ”lagoma” 60 kWh till 70 kWh med klar ökad efterfrågan.

          Sedan ska vi komma ihåg att folk går från 60-80 mils räckvidd och 3 minuters tankning till något som är avsevärt mycket sämre i båda avseenden. Om man bara kan likställa den ena faktorn, som räckvidden, så har man vunnit mycket i attraktionskraft.

          • Filip

            Jag tror att efterfrågan på större batteri steg pga att laddstationerna än är så få. Med fler laddstationer kommer gemene man inte vara beredd att lägga 100k mer för 7 mil mer räckvidd.

            Folk måste lära om och när fler early adopters visar på alla fördelar med elbil (60kWh till trots, tror också att bolt kommer komma med längre än tesla s60) så kommer andra att följa efter.

    • Joachim Mårtensson

      640kWh ought to be enough for anybody

  • Peter

    Kobolt verkar vara en större potentiell flaskhals än litium, här är ett intressant inlägg om det:

    http://syonyk.blogspot.se/2015/12/cobalt-requirements-for-global-electric.html

    • Björn

      Jag skulle precis skriva detta inlägg :-). En liknande analys på kobolt hade varit väldigt intressant. Jag har för mig att just Tesla använder aluminium i katoden av just den anledning. Intressant artikel BTW.

  • Björn

    lite mer om kobolt problemet. http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3956825.ece. Men olja/Gas är ju inte helt okontroversiellt heller och det är ju sannolikare att vi får kobolt fria batterier än bensinfria förbränningsmotorer