Model S 60D nya favoriten?

drive

Hittills har version S85 varit den stora kundfavoriten bland svenska Tesla Model S köpare. Den gav bra räckvidd och acceleration till ett bra pris.

Version S60 av Tesla Model S hade inte Superchargers inkluderat i priset – man var tvungen att betala 19 500 kronor extra för att få tillgång till Tesla Motors egna laddstationer. Bilens räckvidd var dessutom något för kort – även om motorvägsräckvidden i och för sig räckte för att ta sig mellan Superchargeranläggningarna var det ändå många som var tveksamma. S60 räckvidd vid 120 km/h var ca 25 mil. Vilket i teorin räcker för att ta sig till nästa Supercharger – på sommaren. Men räckvidden blir kortare på vintern och många var rädda den skulle bli för kort. Dessutom även om man nådde fram till nästa Supercharger var man tvungen att ladda batterierna i över en timme: man var ju tvungen att ladda dem så gott som 100% fulla för att klara sig till nästa station, inte 50% fulla på 20 minuter som för S85. Med S60 var långresor möjliga i teorin – men inte lika mycket i praktiken som för S85.

Men nya fyhjulsdrivna 60D kan ändra på detta.

60D har tack vare sin nya optimerade främre motor mycket längre räckvidd vid motorvägsfarter. I 100 km/h kommer den 36 mil (mot Model S 85 räckvidd på 42 mil). Höjer vi hastigheten till 120 km/h minskar räckvidden något, men inte lika mycket som för de enbart bakhjulsdrivna modellerna pga främre motorn är optimerad motorvägsfarter. Av vad vi har hört kan vi förvänta oss kanske uppemot 33 mils räckvidd vid 120 km/h för Model S 60D. Den räckvidden måste verifieras i verkliga livet, men är den sann börjar den tangera Model S 85 räckvidd på 36 mil vid samma fart!

Inte nog med att man slipper få räckviddsångest i 60D – man slipper också ladda 100% fullt vid Superchargern för att nå fram till nästa station också! Om man bara behöver ladda batterierna till 80% tar laddningen vid Supercharger stationen 40 minuter – mot 80 minuter för 100%. Laddningen går fortfarande snabbare med en Model S 85 – det räcker att ladda den till 50% på 20 minuter för att ha tillräcklig laddning för att nå fram till nästa station.

En Tesla Model S 60D kostar från 711 150 kronor med tillgång till Superchargers aktiverat. En Tesla Model S 85 kostar från 745 950 kronor. För de 36 800 kronorna får man visserligen större batterier, men ingen fyrhjulsdrift.

Valet står mellan två olika modeller till snarlika priser: fyrhjulsdrift eller större batterier? Gamla motargumentet för S60, sämre räckvidd på motorväg, håller på att försvinna i och med effektivare drivlinan i 60D .

Tesla Model S 85 erbjuder fortfarande bättre acceleration, toppfart, och snabbare laddtid. Men märker man verkligen skillnad mellan 5.6 resp 6.0 sekunder på 0-100 km/h? Åker man snabbare än 120 km/h (OK… ehem… 150 km/h då? 😉 ) i Sverige? Är 20 minuters laddning på Supercharger värt extra pengarna mot 40 minuter?

Det får var och en själv bestämma. Men vågskålen med Model S 85 i väger inte längre lika självklart över, nu när vi stoppar Model S 60D i den andre.

 


TCS ett år sedan: Teslas batterier håller bättre än de själva trott

Vår nyhet för ett år sedan är också betryggande läsning för Tesla-ägare med de mindre 60 kWh batterier. En anledning många tog de större 85 kWh batterierna är för att vara framtidssäkra – att ha tillräcklig räckvidd kvar i bilarna även efter många års användning, när batterierna degraderas. För ett år sedan rapporterade vi om att Plug In America har undersökt 126 Tesla Roadsters och kommit fram att de tappar endast 15% av sina batteriers effekt efter 16 000 mil.

Sedan dess har vi också fått rapporter om att Tesla Model S batterier verkar klara sig ännu bättre: Tesla Model S batterier verkar tappa endast 7% av sin kapacitet efter 12 000 mil.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.