Medium Range Tesla Model 3

Tesla-Model-3-45000~01

Tesla har i fredags introducerat en ny version av sin Model 3 elbil, med mindre batterikapacitet och lägre pris.

Med pris från 45,000 dollar är den $4,000 billigare än Long Range versionen. Bilens batteripack innehåller färre battericeller så räckvidden sjunker från 50 till 42 mil enligt amerikanska EPA körcykeln. Färre battericeller innebär även mindre uteffekt från batteripacket så accelerationstiden ökar från 5.1 till 5.6 sekunder och toppfarten sjunker från 230 till 200 km/h.

Medium Range versionen kommer med enbart bakhjulsdrift – och samtidigt passar Tesla på att ändra så att Long Range versionen nu endast erbjuds med fyrhjulsdrift. Båda versionerna har fortfarande premium interiören.

En viktig tillbehör som har försvunnit är Total Självkörningsförmåga. Enligt Elon Musk för att den ”förvirrade kunder”. Tesla har i två års tid ”sålt luft”, kunder som köpte självkörningsförmågan fick ingenting för pengarna förutom en försäkran om att när funktionen väl hade utvecklats skulle de få sina bilar uppgraderade gratis.

Tesla har länge hävdat att bilarna är utrustade med all nödvändig hårdvara, det är bara mjukvaran som saknas. För ett tag sedan har det dock framkommit att den datorn som är monterad i bilarna inte är tillräckligt kraftfull för uppgiften. Tesla har utvecklat en egen, mycket kraftfullare processor och kommer montera en mångdubbelt snabbare dator i framtida bilar. De som redan köpt Total Självkörningsförmåga paketet kommer få sina bilars datorer utbytta. Detta kommer dock kräva verkstadsbesök (även om själva proceduren tar bara en kvart). För att minska framtida belastningen av sina serviceverkstäder har Tesla beslutat att ta bort tillvalet de vet kommer kräva verkstadsbesök innan den kan fungera.

Anledningen Tesla nu släpper denna variant av Model 3 är för att kunna leverera fler bilar. Flaskhalsen som nu begränsar leveransvolymerna är antal batterier Gigafabriken hinner producera. Dagens 13 tillverkningslinor har slagit i kapacitetstaket och innan Panasonic hinner köra igång nästa planerade tre om några månader kan Gigafabriken inte öka på sina leveransvolymer. För att kunna tillverka fler bilar givet samma antal battericeller måste Tesla minska på antal celler i varje bil.

Billigaste versionen Standard Range för $35,000 kräver dock en ny förenklad konstruktion av batteripacket och fler tillverkade bilar per vecka för att bli lönsam. Tesla räknar med att nå dit om ett halvår. Tills dess tog de fram nödlösningen Medium Range som kan locka till sig fler kunder genom lägre pris och högre leveransvolym. Företaget vill också leverera så många bilar som möjligt innan årsskiftet då amerikanska skattemyndigheten  kommer sänka skatterabatten på dem.

Skulle Tesla leverera Medium Range Tesla Model 3 till Sverige uppskattar vi priset till ca 460,000 kronor inklusive frakt och moms, efter avdragen 60,000 kronor elbilsbonus. Men det är tveksamt versionen kommer vara kvar i sortimentet så länge, tills svenska leveranser kommer igång någon gång nästa år. Medium Range benämns som en tillfällig lösning av Tesla.

Slutligen ni som undrat varför Elon Musk twittrade om lemurer innan släppet: Limited Edition Medium Range blir förkortningen LEMR :-)

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Jag har också hört att batterierna ska vara en flaskhals men jag tror inte att det är därför de har tagit fram medium range. Anledningen, tror jag, är att efterfrågan på long range börjat mättas. Model 3 är den i särklass bästsäljande sedanen i USA sätt till omsättning, det kan inte fortsätta hur länge som helst för en bil som kostar 60kusd i snitt och bara finns i ett fåtal versioner.

    Tesla lär ha klart lägre marginal på medium range ( 22 istället för 25 % uppskattat)och är nog inget Tesla skulle göra om de hade ett obegränsat orderantal på long range. Det bekräftas också av de korta leveranstiderna i USA just nu (1-2mån). https://insideevs.com/tesla-model-3-gross-margins-long-mid-range/

    • Mocke

      Med tanke på att folk som väntar på standardversion (men då risker får en halverad skatteavdrag) så känns det som mellan varianten kommer få sig en skjuts. det är väldigt lite som skiljer en standard (med halva avdraget) och en mellan (med hela).(plus satt man kan ev få den tidigare om inte tesla blir överösta med beställningar). 460 000 är dock i det högsta laget i Sverige.