Mobilen är nyckeln

M3app

keyfobTesla skickar inte med någon nyckelfjärr med Tesla Model 3 som de gjorde till Model S och X. Istället är det användarens mobil som paras med bilen och används som nyckel.

Dagens Tesla mobilapp kan också användas till att låsa upp Model S och X men istället att både mobilen och bilen ska kontakta Teslas servrar kommunicerar Model 3 direkt med mobilen via blåtand. Därmed slipper man kravet på mobiltäckning, vilket kan ställa till problem för dagens app i djupa parkeringsgarage – eller som ägaren som blev strandad med sin Tesla ute i öknen utan mobiltäckning.

Tekniken är inte helt unikt, Volvo har gjort liknande försök i Sverige redan för ett år sedan. Men Tesla Model 3 är nog första bilen som helt litar på mobilens blåtandanslutning för att låsa upp dörrarna och låta dig köra iväg med den.

M3card

Fast helt vågar de inte heller lita på mobilen. Tänk om din mobil har fått slut på batteriet, eller dess blåtand krånglar (det har hänt att man måste para om blåtandsenheter efter uppgradering av mobilens mjukvara, eller som min mobil som inte kör igång blåtand efter att den har varit i flygläge utan man måste aktivera den igen manuellt).

Därför skickar Tesla även med två stycken NFC kort till bilarna. Genom att svepa dem vid dörrstolpen kan man låsa upp bilen utan mobil. Lämnar du ifrån dig bilen på till exempel betjänad parkering, eller till bilverkstaden, vill du ju inte behöva lämna ifrån dig mobilen också.

M3card2

När du har satt dig i bilen kan du stoppa mobilen i ladd-dockan under mittskärmen. Dockan har utbytbar sladd för olika mobilfabrikat, och trådlös laddning verkar heller inte vara omöjlig att ordna. Har du istället använt kortet till att öppna bilen ska du stoppa den i mugghållaren för att bilen ska detektera dess närvaro och låta dig starta och köra iväg.

Några färska tweet från Elon Musk avslöjar att det finns mycket tankearbete bakom nya lås-systemet. Tesla Model 3 är förberedd till att kunna användas som självkörande taxi. Har du Tesla-appen på din mobil ska du kunna gå fram till valfri Model 3 och den låses upp. (Med ”valfri” menar vi naturligtvis någon som du får använda, inte alla.) Det skulle inte kunna lösas med fysiska nycklar. Ratten och stolen glider bakåt så du kan sätta dig bekvämt tillrätta. När du satt dig ställs så stolen, ratten, backspeglarna, allt i bilen in efter dina preferenser – som inte längre är knutna till en enskild bil utan lagras i molnet.

Att ratt och stol glider undan för att underlätta insteg i bilen verkar även komma till Tesla Model S och X via trådlös uppdatering. Långväxta personer slipper då slå i knäna i ratten varje gång de sätter sig.

Även som enskild ägare till din egen bil ger systemet dig fördelar. Förutom det självklara att du slipper glömma nycklarna hemma så ger mobilen i fickan samma bekvämlighet att bilen låses upp så snart du närmar dig den som dagens system med nyckelfjärr. (Dagens nyckelfjärr till Model S och X använder redan blåtand för kommunikation förresten.) Bilen känner igen vem som sätter sig på förarplatsen och kan automatiskt välja rätt profil på stolinställningarna.

Med tanke på sommarens händelser måste dock Tesla fokusera på att leverera ett bekvämt men framför allt säkert sätt att låsa upp bilarna. Som minimum ska man kunna välja att man måste trycka på mobilens skärm för att låsa upp bilen, för att mota biltjuvar som reläsänder radiosignaler.

Men mobilen håller på att ta över ännu en roll från dedikerade hårdvaror. Efter kameran, bandspelaren, TV-apparaten och almanackan håller även bilnyckeln på att flytta in i mobilen.

Tagged . Bookmark the permalink.