Model 3 kommer ha fyrhjulsdrift, dragkrok, luftfjädring, mm

OK, så hur får du enklast svar på dina frågor om Tesla Model 3? Twittrar till Elon förstås! Elon Musk hade en improviserad frågestund på sitt Twitterkonto i söndags där han svarade på flera frågor folk frågade om Tesla Model 3. (Vi undrar om andra bilföretags VD ens har Twitterkonton?)

ElonTweetM3

Av svaren kan vi utläsa att Tesla Model 3 kommer att ha fyrhjulsdrift, dragkrok och luftfjädring som valbara optioner. Fyrhjulsdrift optionen kommer kosta mindre än $5,000 extra och erbjuda bättre acceleration än de bilar vi fick teståka i fredags (som redan kändes pigga med 6s på 0-100 km/h).

Avsaknaden av instrumentbräda förklaras av att ratten och instrumenteringen i de färdiga bilarna kommer verkligen vara något utöver det vanliga. ”It feels like a spaceship” säger Elon och lovar avslöja mer detaljer vid ”part 2 of the Model 3 unveil” om några månader.

M3baklucka

Flera frågor handlade om Tesla Model 3 baklucka. Man skulle tro att bilen är en kombisedan men den enorma bakrutan är inte öppningsbar, utan endast en konventionell bagagelucka längst bak på bilen. Elon förklarade att det är på grund av designlösningen med bakrutan: övergångsbalken från panoramatak till bakruta är flyttad framåt i bilen, till framför baksätespassagerarnas huvuden. På så sätt får passagerarna bättre huvudutrymme, men det gör bakrutan alldeles för stor för att kunna bli öppningsbar. Baksätena blir i alla fall fällbara så det ska kunna gå att få platt bagageutrymme så man kan frakta större saker som tex cyklar, eller övernatta i bilen. Vill man frakta större saker som kylskåp får man istället hyra släp – bilen kommer att ha dragkrok.

Det framgår inte så bra på bilder men det som framför allt slår en när man sätter sig i Tesla Model 3 är det enorma glastaket: framrutan övergår via en tunn tunn balk till glastak som via ännu en tunn balk övergår till en enorm bakruta – vilket gör att bilen känns otrolig modern och luftig:

M3tak

Bilarna som visades upp är första prototyper – flera detaljer på dom kommer justeras innan produktion, som tex nosen på bilarna. Vi ska komma ihåg att både Model S och X prototyper såg lite annorlunda ut än de färdiga bilarna. Dock kommer prototypernas fälgar att kunna köpas lovar Elon – och den mattsvarta färgen visade sig vara så populär så de överväger nu att ta in den i färgsortimentet.

Model3Proto1

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Surfaren

    ”Dock kommer prototypernas fälgar att kunna köpas lovar Elon”. Notera att det var fälgarna på den silvriga bilen som frågan gällde, som Elon besvarade. Vi vet inget om huruvida de andra två fälgtyperna kommer finnas på beställningssidan.

  • Edvin Jacobsson

    Som vi vet så planeras det att släppas många billigare elbilar de kommande åren, men det ska bli intressant att se hur många som kommer med dragkrok som tillval. Model 3 kan ju få en fördel redan där.

  • Simon Kagstrom

    Samt det i mitt tycke viktigaste: ”Tesla will need to build a factory in Europe to serve long-term regional demand […]” från http://insideevs.com/tesla-model-3-tweet-storm-by-musk-reveals-tons-of-new-details/

  • taliz

    Den röda färgen var klart snyggast, och fälgarna på den silvriga.
    Tycker inte mattsvart passade överhuvudtaget på Model 3, ser bara plastigt ut. Och fälgarna på den var katastrof.

  • Simon

    Finns det några uppgifter om 3:an kommer kunna ha takräcke?

  • TorHog

    Borde det inte komma någon mera bruksbilsinriktad kombisedanversion med vanligt plåttak och mera normalstor CC-baklucka?