Model 3 leveranser startar

M3start

Nu har Tesla öppnat upp design studion på deras hemsida för de första ”riktiga” Model 3 kunderna, det vill säga köpare som inte jobbar på Tesla utan köper Tesla Model 3 som vilken annan bil som helst. De första kunderna är Teslaägare, som redan tidigare äger en Tesla Model S eller X och bor i Kalifornien.

De lyckliga kunderna har fått mejl från Tesla med speciallänk till beställningssidan där de kunde konfigurera bilen de vill ha.

M3design1

Det första kunderna får välja på hemsidan är ifall de vill få bilen nu eller senare. Just nu, med leverans inom fyra veckor i Kalifornien får man bara välja Tesla Model 3 med Long Range batteriet och med premium tillbehörspaketet, precis som de första bilarna Teslas anställda fick. Vill man ha någon annan Tesla Model 3 variant får man behålla sin plats i kön och vänta. Enligt Tesla kommer basversionen av Model 3 med standard mindre batteripacket släppas i början av 2018 och versionen med fyrhjulsdrift under våren. Vill man ha de modellerna (eller till exempel kommande prestandaversionen) får man fortsätta vänta.

M3design2

Long Range batteripacket ger uppemot 50 mils riktig räckvidd (uppskattningsvis runt 585 km enligt NEDC), 5.2 sekunders acceleration 0-100 km/h och 224 km/h i maxhastighet.

Framtida Standard batteripacket kommer ge 35 mils riktig räckvidd (uppskattningsvis runt 41 mil enligt NEDC), 5.7 sekunders acceleration 0-100 km/h och 208 km/h i maxhastighet. Fast då får man vänta några månader till på sin bil.

Vi har för några månader sedan uppskattat de svenska priserna till att bli ca 100,000 kronor för Long Range batteriet och 54,000 kronor för Premiumpaketet. Baspriset för Tesla Model 3 uppskattar vi kommer bli runt 450,000 kronor innan Supermiljöbilspremie eller bonus/malus.

M3conf1

Sedan kommer svåraste problemet: vilken färg ska man ha på bilen? Det som ingår i priset är solid svartlack. Ska man ha någon annan färg kommer det kosta runt 11,000 kronor enligt våra beräkningar.

Vill man ha 19 tums sportfälgarna istället för standard 18 tum Aero får man betala 16,000 kronor. Man ska dock komma ihåg att under Aero navkapseln döljer det sig en helt OK (inte vrålsnygg men helt OK) lättmetallfälg. Många som redan har fått sin Tesla Model 3 har plockat bort Aero navkapslarna och kör runt med 18 tums lättmetallfälgarna. Vill man åka extra långt kan man enkelt snäppa tillbaka Aero-navkapseln. (Se bilder på Tesla Model 3 med och utan Aero navkapseln på här.)

M3design3

 

Nästa val är betydligt enklare för även ifall du skulle beställa bilen utan autopilot och total självkörningsförmåga så kan du ångra dig senare. Bilarna levereras alltid med all behövlig hårdvara monterad och du kan uppgradera mjukvaran senare. Det kommer då kosta dig ca 11+11 tusen kronor extra men du har alltid möjligheten. Bestämmer du att köpa funktionerna redan nu kommer de kosta dig 54,000 kronor för uppgraderade autopiloten och 32,300 kronor för total självkörningsförmåga, enligt våra beräkningar.

M3design4

Har du kommit så här långt så är det bara å hala fram kreditkortet och betala. De kunder som har gjort det i Kalifornien kommer enligt Tesla få sina bilar inom 4 veckor. Vi i Sverige får vänta i ungefär ett år till innan det äntligen plingar till i mejlboxen och det eftertraktade mejlet från Tesla anländer. Tills dess kommer Tesla ha släppt flera eftertraktade utrustningsalternativ så antalet val kommer utökas. Vi kommer kunna välja mellan två olika batteristorlek, bak- eller fyrhjulsdrift, standard eller prestandamodell, standard eller premium interiör och -många hoppas- med eller utan dragkrok.

Hur kommer du utrusta din Tesla Model 3? Vilka tillbehör kommer du välja, vilka kommer du välja bort? Skriv dina tankar i kommentarsfältet nedan!

Tagged . Bookmark the permalink.