Model 3 produktionen går enligt plan

Fremont

Att påstå att Tesla Model 3 produktionen går enligt plan i dessa tider kommer nog ge mig ”blåögd Teslafantast av grövsta graden” stämpeln i mångas ögon.

Men så här är det: Tesla Model 3 produktionsramp går faktiskt helt enligt plan – fast inte senaste plan.

Folk har kort minne. Teslas originalplan för att släppa Model 3 var -vilket de först berättade om i 2014- produktionsstart mot slutet av 2017 och full leveranstakt på 10,000 bilar i veckan mot slutet av 2020. Ingen trodde då att de skulle kunna hålla det schemat. Ingen. (Inklusive undertecknad.)

Det som sedan hände 31 mars 2016 var att hundratusentals kunder förbeställde Tesla Model 3. Tesla blev tagna på sängen av massiva efterfrågan som till och med överträffade deras vildaste fantasier. Elon Musk beordrade då att försöka snabba upp lanseringen.

Den 4 maj 2016 berättade Elon Musk på ett aktieägarmöte att produktionsstarten av Model 3 ska tidigareläggas till juli 2017. Det datumet var så ”omöjligt” att inte ens den evige tidsoptimisten Elon Musk själv trodde på den. Det var endast ett datum för underleverantörer men de räknade med att vissa skulle inte kunna hålla deadline så produktionen skulle starta senare. Samtidigt berättade Musk om att de även skulle försöka snabba på produktionsrampen och nå 10,000 bilar i veckan inte år 2020 utan redan mot slutet av 2018.

Det var svårt att motstå frestelsen när hundratusentals kunder stod i kö för att köpa. De första planerna -som redan var så optimistiska så ingen trodde Tesla skulle kunna hålla dem- ersattes med nya ännu mer optimistiska. Det är de planerna folk nu kommer ihåg.

När så de första bilarna levererades den 28 juli 2017 lyckades faktiskt Tesla leva upp till de nya överoptimistiska planerna. Enligt originalplanen från 2014 skulle Tesla Model 3 inte släppas förrän mot slutet av året – nu blev produktionsstarten flera månader tidigare.

Elon Musk fick dock bittert ångra att han gick ifrån originalplanen, och framför allt att han öppet berättade om företagets nya tidsplaner. Som snabbt visade sig vara alldeles för ambitiösa. Produktionstakten kunde inte öka i samma takt de nya planerna hoppades på – utan ökningstakten blev i linje med de första planerna.

Enligt originalplanen skulle ungefär tusen Model 3 tillverkas i veckan nu. Och produktionstakten är nu just i de trakterna.

Elon Musk fick revidera ner sina nya planer undan för undan, månad för månad. Folk minns bara dessa senaste revideringar och pratar om kris – istället för att bli imponerade över att Tesla faktiskt lyckats hålla original produktionsplan från 2014, som jag betonar än en gång ingen trodde var möjlig när de presenterades.

Problemet med Elon Musk är att får han en fråga svarar han sin mest optimistiska förhoppning. Varje gång Elon säger något står nog en mellanchef bakom kulisserna och bankar huvudet i väggen ”så kan han väl inte säga!” En lite mer slipad företagsledare skulle ha introducerat nya aggressiva planen internt men skulle inte berättat om det externt. Då skulle allas förtroende varit på topp när Tesla följer sin produktionsplan från 2014.

Tesla har hittills tillverkat 10,000 Tesla Model 3, vilket har gjort den till den mest sålda elbilen i USA. Det levereras fler Tesla Model 3 i USA än Chevrolet Bolt och Nissan Leaf. Tillsammans. Trots knagglig produktion och vecko-produktionssiffror en bråkdel av slutmålets.

De senaste dagarna har vi dessutom hört om produktionsstopp på tillverkningen av Tesla Model 3. Mellan 20-24 februari stod Model 3 produktionslina still medan fabriken byggdes om för att bygga bort flera flaskhalsar i produktionen. Istället för att försöka dutta lite under pågående ”produktionshelvete” tog Tesla istället beslutet att stoppa allt och satsa på ordentlig ombyggnad istället. Få minns att Tesla gjorde exakt likadant i juli 2014 när Model X produktion skulle komma igång. Att bygga om och förbättra fabriken är inte tecken för kris – tvärtom.

Bloombergs berömda Tesla Model 3 production tracker, där de dag för dag försöker uppskatta Tesla Model 3 produktionstakt har visat att sidan handlar just om uppskattningar då de uppgav en produktionstakt på 917 bilar för veckan då produktionen helt stod still – och 733 resp 655 bilar för veckorna efter händelsen. Dippen i produktionen kom med fördröjd effekt i deras graf. Nu har produktionssiffrorna åter vänt uppåt även i deras graf men hur mycket effekt ombyggnationen hade får vi se först om några veckor.

 


I fredags berättade vi om första körningen med riktig last av Teslas långtradare. Halvvägs på resan mellan Gigafabriken och bilfabriken i Fremont stannade långtradarna vid en Supercharger. Inte för att ladda utan för att kontrollera lastbilarnas olika delsystem och anteckna. När de sedan åkte iväg visade Tesla hur annorlunda trafiken kommer bli med elektriska lastbilar:

Inga problem att följa med i trafikrytmen. Snarare tvärtom. Och drar du på volymen riktigt-riktigt högt kan du rent av höra motorerna. För en diesellastbil skulle du behövt dra ner på volymen istället – för en bråkdel av accelerationen.

Tagged , . Bookmark the permalink.