Model 3 produktionssiffror i perspektiv

marketshare_1805

Som vi rapporterat levererar Tesla nu fler Model 3 i USA än BMW levererar 3-serie och Audi A4. Tesla själva visade ovan graf på sin aktiestämma där de även tog med Mercedes C-klass och Lexus IS – det säljs fler Tesla Model 3 än någon utav dem.

Shockerande nyheter för många. Vissa medier försökte till och med misskreditera siffrorna med friskrivelser som “vi ska komma ihåg att det är Tesla som tagit ut siffrorna” – nej, det är officiella försäljningssiffror från respektive tillverkare.

De som inte följer med i snabba utvecklingen verkar fortfarande tro att Tesla Model 3 produktion befinner sig där ovan graf börjar, i November i fjol. På ett halvt år har Tesla artondubblat sin produktionstakt, från 345 i November till 6,250 Model 3 levererade i Maj – och de är långt ifrån färdiga.

I sommar hoppas Tesla nå produktionstakten 5,000 bilar i veckan och långsiktiga målet är 10,000 bilar i veckan. Siffror som ofta har nämnts i pressen, ofta i samband med hur svårt Tesla har att nå dem. Men vad betyder dessa siffror egentligen? Hur mycket är 5,000 bilar i veckan? Eller 10,000? Hur många bilar i veckan tillverkar egentligen andra biltillverkare?

Som jämförelse kan vi titta på Volvos absolut bäst säljande bil XC60. Under maj månad sålde Volvo 16,171 stycken XC60 runt om i världen, som de tillverkade i 3 olika fabriker (Torslanda, Chengdu och Shah Alam). 16,171 bilar på en månad blir 3,651 bilar i veckan. Tesla siktar alltså på att tillverka fler Model 3 i veckan än Volvo tillverkar XC60. Och inte i tre utan en enda fabrik.

Det såldes fler Tesla Model 3 i maj än Volvo V40 globalt. Volvo sålde sammanlagt 5,844 Volvo V40 och V40 Cross Country förra månaden runt om i världen. “Krisande” Tesla sålde 6,250 Model 3 i maj i USA.

Teslas fabrik i Fremont är förresten den gamla NUMMI fabriken som samägdes av Chevrolet och Toyota innan den las ner. I genomsnitt byggde de 6,000 bilar per vecka i den fabriken, alla olika modeller båda företagen byggde sammanlagt. Bästa produktionsåret kom de upp i drygt 8,200 bilar i veckan. Tesla försöker nu nå och överträffa de produktionssiffrorna.

Tittar vi på elbilar så sålde Nissan 44,814 Leaf i fjol över hela världen. Det blir en tillverkningstakt på 861 bilar i veckan – fördelad på tre fabriker runt om i världen (i Oppama Japan, Smyrna USA och Sunderland, England). 861 elbilar tillverkade i veckan ansågs vara banbrytande förut. Även Nissan har dock rejält ökat sin tillverkningstakt i år och kan om allting går bra komma upp i uppemot tre gånger så många sålda Leaf i år – motsvarande uppemot 2,600 bilar i veckan.

Elon Musk sa på aktieägarstämman att Tesla har börjat se ljuset i slutet av tunneln. Det “produktionshelvete” som företaget tog sig an var ämnad att på några månader komma upp i produktionssiffror som ingen annan elbilstillverkare någonsin har haft. Produktionssiffror jämnbördiga med många avgasbilars produktionsvolymer.

Elbilar har lämnat “nisch-åldern” – nu börjas det tillverkas elbilar i samma produktionsskala som vanliga bilar.

Av Tesla, i Fremont.

Tagged , , . Bookmark the permalink.