Model Y på egen plattform

ModelYfantasi

Elon Musk avslöjade några tekniska detaljer om Teslas kommande mini-SUV Model Y på gårdagens telefonkonferens efter årets första kvartalsrapport.

Tesla Model X bygger på samma bottenplatta som Model S därför har många utgått ifrån att mini-SUV-en Model Y skulle baseras på samma bottenplatta som Model 3. Men enligt Elon Musk kommer bilen baseras på en annan plattform. Ifall han verkligen menade annan mekanisk bottenplatta eller bara menar ett annat elsystem är lite svårt att tyda, ty han pratade enbart just bilens elsystem sedan.

Alla Teslor, såsom alla andra elbilar har förutom sina gigantiska högspänningsbatterier som driver elmotorn även en gammal traditionell 12-volts blybatteri som driver bilens lampor, fläkt, fönsterhissar, mm. Från blybatteriet löper sedan 3 kilometer sladdar kors och tvärs i bilarna, ut till alla knappar, lampor och komponenter runt om i bilen.

Genom åren har alla biltillverkare försökt minska mängden kablar i bilarna. CAN-bussen som infördes på 90-talet minskade kablaget betänkligt. Istället för att dra separata kablar från tex blinkersspaken till blinkerslamporna på bilens alla fyra hörn åkte kontrollsignalen i en databuss fram till kontrollenheter i närheten av lamporna som sedan styrde dem. Speciellt i bilarnas dörrar innebar CAN-bussen en revolution där tex knapparna i förardörren som styrde bilens alla fönsterhissar slapp separata kablar utan kunde dela på samma databuss.

Men införandet av databussen gav upphov till ett annat problem: strömförsörjningen. Säg att du har bytt ut de separata kablarna till varje fönsterhiss med ett enda databuss. Du kan få fram signalen när fönstrena ska höjas och sänkas med färre kablar än förut – men varifrån ska elmotorn som höjer fönstret ta energin ifrån? Biltillverkarna minskade på antalet kablar med en gemensam databuss – men drog sen även kablar för att kunna strömförsörja komponenterna som skulle styras.

Högtalarkablarna var dock kvar som separata analoga kablar som löper från stereon till alla högtalarelement runt om i bilen. Och CAN bussens låga bandbredd räckte heller inte till för att överföra till exempel backkamerans bild till skärmen utan man var tvungen att dra egna kablar för den.

Och om fler komponenter ska strömförsörjas med samma kabel måste den bli grövre för att kunna få fram tillräckligt med effekt genom kabeln. 12 volt är egentligen en ganska så låg spänning som kräver grova kablar om större effekter ska flyta genom dem – kabeln till startmotorn till exempel är väldigt grov i fossilbilar. Och moderna bilar med fler och fler elektroniska komponenter krävde större och större effekt från lilla blybatteriet. Kupéfläkt, bilstereo, sätesvärme, fönsterhissar, eljusterade backspeglar, eljusterade säten, färddator med större och större skärmar, mm, mm.

Biltillverkarna skissade redan på 90-talet att gå över till ett 36-volts system istället, där blybatteriets spänning tredubblades för att kunna minska på kabeldiametrarna och leverera större effekt till bilarnas alltmer krävande elektronik. Lösningen kom dock från ett oväntat håll – LED-lampor. När effektförbrukningen minskade kunde gamla 12-voltssystemet leva några år till trots alla dess nackdelar.

Det Tesla nu planerar med Model Y är att kasta ut allt det gamla. Bort med blybatteri, bort med CAN-buss, bort med kilometrar med sladdar och istället införa en ny databuss med mycket högre bandbredd, högre spänning, och inbyggd elförsörjning. Istället för att dra fram en databuss-kabel till bildörren, en strömförsörjningskabel och två-tre högtalarkablar kan Tesla i sin kommande Model Y dra fram en enda kabel. Som innehåller både styrsignaler till fönsterhissen och de andra motorerna i dörren, kontrollsignaler till alla knappar och även ljudet från bilstereon digitalt samplat. Och i samma sladd även leverera elförsörjningen till alla komponenterna. Tack vare högre drivspänning (Elon Musk sa ingen siffra men många gissar på 48 V iom att flera andra biltillverkare har börjat diskutera sådana system) kan kabeltjockleken hållas rimlig tjock och ändå leverera tillräckligt med effekt för att kunna driva alla delsystem.

Genom att ersätta massor med kablar med en enda hoppas Tesla kunna minska kabelmängden från Tesla Model 3 (redan korta) 1.5 km till 100 meter.

Nackdelen med att byta spänningsnivå är att inga gamla bilkomponenter kommer passa. Allt ifrån lampor, sätesvärme och fönsterhissar till bilstereo och färddator måste designas om. Tesla hoppas nog att underleverantörer som Delphi och Bosch har tagit fram lämpliga komponenter tills Model Y ska börja tillverkas.

Elon Musk sa på mötet att Tesla Model Y ska börja tillverkas år 2019-2020, och säljas i hundratusentals. Så stora serier är välkomna för att slå ut utvecklingskostnaderna av de nya komponenterna. Reducerade kabelmängderna kommer även innebära att Tesla Model Y kommer bli ännu mer lättillverkad än Model 3 vars produktion kommer komma igång i Juli i år.

Elon Musk hoppas Tesla kommer sälja en miljon bilar per år år 2020, en siffra som det behövs både Model 3 och Model Y för att kunna uppnå. Som jämförelse sålde Volvo drygt 500,000 bilar i fjol. När undertecknad stack ut hakan och sa ”Tesla blir snart nya Volvo” i en intervju i Veckans Affärer för två år sedan var det många som tvivlade – nu ser det ut att ske snabbare än tom jag trodde då.

 


Tesla Club Swedens årsmöte

På lördag 20 Maj är det åter igen dags för vårt vårmöte. Vi träffas kl 11 vid Teslas Service center i Infra city. Efter lite mingel åker vi karavan in till Stockholm där vi åker runt och visar upp våra bilar. Slutligen äter vi härlig lunchbuffé på Haga Forum.

Tidigare år hade vi så här kul:
2015: http://teslaclubsweden.se/tcs-traffen-1 … maj-del-1/
2016: http://teslaclubsweden.se/medlemsmotet- … maj-del-1/

 


TCS ett år sedan: Fler Model 3 snabbare

För ett år sedan chockade Elon Musk alla genom att tillkännage att på grund av stora efterfrågan tänkte Tesla snabba på produktionsstarten av Model 3. Redan i slutet av 2017 skulle de börja leverera Model 3! Folk som tyckte att redan de gamla planerna om volymproduktion runt 2020 var forcerade tyckte nya beskedet var på gränsen till utopisk. Men allt verkar tyda på att Tesla Model 3 produktion kommer på allvar igång i Juli i år – vilket faktiskt tom är tidigare än vad eviga tidsoptimisten Elon Musk trodde i fjol.

Tagged . Bookmark the permalink.