Mycket snack i tom verkstad

uniti

I torsdags visade svenska företaget Uniti upp sin kommande elbil… nej, redan där i första meningen blev det helt fel. För Uniti One är ingen elbil. Den är klassad som fordonsklass L7e, ”tung fyrhjuling” så någon ”bil” är den i lagens namn inte.

Fordonsklass L7e skapades av EU år 2002, för fyrhjuliga fordon med vikt under 450 kg och motoreffekt på max 15 kW. Batteriernas vikt räknas dock inte in i fordonsvikten, vilket ger en fördel för eldrift. Går fordonet snabbare än 50 km/h behöver man samma B-körkort som för vanliga bilar – annars räcker mopedkort. Det finns inget folkligt namn för fordonsklassen än, men kanske namnet ”elmopedbil” kommer få fäste i framtiden? Mest kända fordonet i klassen är i alla fall Renault Twizy:

Twizy

Unity One är också precis som Twizy tvåsitsig, med sätena i rad, passageraren sitter bakom föraren. Bilarnas ursprungsländer avspeglar sig i dörrlösningarna där franska Twizy saknar sidofönster, ja den kan till och med köpas helt utan sidodörrar, medan svenska Unity One ståtar med riktiga dörrar man kan stänga ute vinterkylan med.

Just dörrarna kommer nog att göra att Unity One kommer mer uppfattas som ”bil” än vad Twizy någonsin gjorde. En annan sak Renault misslyckats med var fjädringen på Twizyn som är benhård på gränsen till obefintlig. Vi får hoppas Unity lyckas få till fjädringskomforten bättre än vad fransmännen lyckades med.

Uniti Ones presentation var en konstig tillställning. Efter nästan en timmes försening ställde sig person efter person på scenen och pratade och pratade. Och pratade. Och visade lite videos. Och pratade. Efter närapå två timmar visades så till sist bilen upp. Vid det laget har flera i publiken tröttnat och gått hem. Och trots att det skulle inte behövts mycket för att stoppa in en liten elmotor och ett batteri för några meters eldrift så rullades prototypen in på scenen för hand?! Ett rejält antiklimax som Uniti med enkla medel kunde ha undvikit.

Den dagen bilen kommer få batterier kommer den utrustas enligt Uniti med ett batteripack på 22 kWh. Det låter kanske inte mycket men då ska man komma ihåg att Renault Twizy med 6.1 kWh batterier kommer runt 8 ”riktiga” mil. Så de 30 mil på en laddning Uniti påstår deras One ska komma verkar inte alls vara omöjliga. Det kan rent av bli 30 riktiga mil, inga NEDC fantasi-dito – i alla fall så länge man håller sig under 100-strecket på hastighetsmätaren.

En del av batteripacket ska bli löstagbart, några kWh batterier ska man kunna lossa från bilen och ta med sig hem och ladda hemma, inomhus, om man tex bor i en lägenhet. Från de batterierna ska man få upp till tre mils räckvidd. Räknar man baklänges får man att man kommer kunna lossa runt 2 kWh av batterierna och ladda på det sättet. Dessutom ska Uniti One kunna laddas trådlöst. Under laddluckan sägs man komma hitta möjlighet för både snabb- och långsamladdning. Uniti har inte visat några bilder eller släppt specifikation mer än att 20 mil kan snabbladdas på 30 minuter och normalladdning sker på drygt tre timmar. Räknar man baklänges får man snabbladdning på runt 30 kW och inbyggda laddaren på 7 kW.

Vissa medier uppgav att bilen skulle få 75 kW elmotor, vissa uppgav den skulle få två elmotorer, medan bilens Wikipedia-sida uppger den för fordonsklassen L7e max tillåtna 15 kW som motoreffekt – men motorn kommer på Tesla-vis tillfälligt kunna överbelastas vid acceleration med 40 kW effekt. På så vis kommer de runt fordonsklassens begränsningar. Mycket är luddigt och osäkert när tillverkaren inte presenterar fullständig specifikation, men vid presentationen sades det i alla fall att bilen skulle få en toppfart på 130 km/h och acceleration 0-80 km/h på 3.5 sekunder. (Varför ange 0-80 när bilen även klarar 100 km/h? Jo, naturligtvis för att få finare siffror. Alltid lurar det någon. Men en accelerationssiffra på 6 sekunder till 100 km/h skulle också ha varit imponerande?)

Bilen visades upp i en talande tom tillverkningslokal. Inga maskiner, inga robotar, ingen tillverkningslina. Inte ens en fungerande prototyp med elmotor i. Uniti har en enorm utmaning framför sig om de både ska färdigställa prototypen och få igång produktion inom ett enda år. De första bilarna sägs börja levereras Januari 2019. Man vill ju så gärna att en svensk tillverkare ska lyckas, man håller verkligen tummarna – men tankarna rör sig tyvärr snarare mot Faraday Future än Tesla.

Fabrik? Batterier? Färdig prototyp som faktiskt kan köras? Hålla kostnaderna nere trots små tillverkningsserier? Pressverktyg för bilens detaljer? Göra färdigt alla tekniska finesser bilen påstås få? Frågetecknen verkar vara fler än veckor kvar till leveransdatum. Det är lite som att kasta sten i glashus men vi misstänker Unitis  tidsplaner är lika ”flexibla” som Teslas…

Uniti_wheel

Uniti lånar designidéer friskt från Tesla i alla fall. Smartkort som nyckel för tankarna till Model 3. Självöppnande dörrar som Model X. (De ville stänga sig flera gånger under presentationen.) Och så förstås stor mittskärm med karta, inställningar och musikval på.

Uniti kommer på vissa områden till och med gå ännu längre än vad Tesla har gjort på finess-sidan. Enorm stor heads-up display är till exempel något som länge spekulerats i om Tesla Model 3 skulle få – men det verkar bli Uniti One som får en sådan istället. Och ratten är ännu mer extrem än de som man har sett på Teslas första Model 3 skisser – som Tesla sedan fått överge för att montera en helt konventionellt ratt i bilen istället.

Men det är inte Tesla som Uniti tävlar mot. Inte ens andra elbilar. För Uniti One saknar både rejäl bagageutrymme och ordentlig antal sittplatser. Uniti One försöker inte bli den universielle bil Tesla och andra elbilar strävar mot. Istället har de tagit sikte på ensamstående eller åtminstone barnlösa unga stadsbor. Samma målgrupp Renault Twizy har försökt förföra i snart fem år nu.

Uniti One sägs komma kosta från 14,900 Euro. Någon elbilspremie får den inte i och med att Uniti One inte är en bil i lagens ögon. Men konstiga fordonsklassningen ger andra fördelar: Uniti One slipper tex krav på backspeglar och kan köra med kameror istället, något tillverkare av bil-klassade elbilar länge har drömt om men inte fått göra.

Unitis stora utmaning blir att övertyga folk att välja en tvåsitsig elmopedbil med litet bagageutrymme istället för en ”riktig” bil. Lyckas Uniti leverera alla tekniklösningar till det utlovade priset kan de kanske hitta sin nischpublik. Folk som fortfarande har ett liv, innan de skaffat barn. Uniti One kommer inte utmana ”riktiga” bilar som riktar sig till småbarnsfamiljer, utan hitta kunderna som idag köper en stor bil trots att de egentligen inte har behov för en.

Bookmark the permalink.
  • skebokvarnsv

    https://uploads.disquscdn.com/images/093df606b1e2413e269e53479a5463f897367f32067d16a750991c1da2f87ff5.png
    Äntligen en artikel som ser igenom Unitis snack. Att inte ens skapat en prototyp som är körbar och någorlunda produktionsklar innan man ger ut specifikationer, ställer ut bilen och tar upp beställningar. Maxvikt på 450 kg ger inte utrymme för så mycket finesser, att då ha elstyrda dörrar, solceller på taket? De pratar om tre och fyrsitsiga modeller, L7e tillåter endast tvåsitsiga fordon. Börja med ett enkelt fordon!
    Minst en ansökan hos KFM också, se bilden…

  • G F

    Tror inte deras stora utmaning blir att hitta köpare, om de klarar att hålla det utlovade priset. Se på Smart 2-sitsig med litet bagage som blivit en försäljningssuccé. Den här typen av fordon är extremt smidiga i storstäder. Tror att framförallt att om de startade med en ”light-version” för under 100k som passar för alla som bara vill komma nån mil till pendlarparkeringen eller ICA mm varma o torrskodda för en billig peng underhållsfritt.

    Stora utmaningen är finansieringen, till skillnad från FF med flera så saknar de någon med miljarder att pumpa in. Inte så konstigt att de har en tom lokal och simpel prototyp när de har så extremt begränsade tillgångar.
    Mer jämförbar finansiellt med exempelvis Sono https://sonomotors.com/gosono.html/

    Men deras verkliga problem tror jag, är att de är för intresserade av att utveckla en extremt ”häftig” produkt, bara för att de kan o d e kul! Men när det kommer till det mindre glamorösa, att faktiskt snabbt få igång leveranserna med hög volym av produkten. Gärna en enkelt variant som faktiskt funkar bra (så de får in kapital). Då är intresset svalt! Det intrycket får i alla fall jag av att se deras videos och produktlansering mm.

    Halvera batteriet och lägg större batteri o alla finesser som tillval men pressa ner priset till under 100K och leverera snabbt, då skulle de kunna bli hur stora som helst och skälv finansierade!

    I annat fall kanske detta (också Svenskt) är ett bättre alternativ! :)
    https://youtu.be/4lKq1fGtXFM

  • Filip

    Fattar inte hur man kan ha en release med en prototyp man får rulla in på scen. Motor och batteri är ju det viktigaste. Hela grejen liksom! Hur svårt kan det vara. vet hemmabyggare som skulle kunna göra detta mycket bättre. Minst tre-fyra bilar och provkörningar som ger en wow-upplevelse skulle ha krävts! Sen kan jag förstå att man inte har en serieproduktionslina klar men med ett fett leveransevent och en utställning på centralen i stockholm med tillhörande provkörningar kunde de nog dragit in 5 ggr fler reservationer. 5000 reservationer och de skulle ha ett helt annat utgångsläge för finansiering. Men även jag är tveksam till formatet. En bil a la E-up kostar inte mycket mer pengar att tillverka men ger både fem platser och lite bagage!

    • Mocke

      Ja, t o m top gear lyckades ta fram en [opraktisk] elbil, som fungerade.
      Inte en stolt dag för svensk fordonsteknik.

  • Top 12

    Marknaden behöver en modernare Twizy många yngre och äldre har korta ärenden då är denna typ av fordon ett bra komplement.
    Det kommer säkert fler och billigare alternativ i framtiden.
    Men Unitis koncept är bäst i klassen än så länge. Tror dom har all chans att lyckas.

  • Oscar Lantz

    Jag förstår mig tyvärr inte på denna mopedbil. 30mils räckvidd t.ex. Varför skulle jag vilja betala för det i en sån? När ska någon någonsin vilja ge sig ut på långfärd i denna?

    • Mocke

      hade det varit en moped eller elcykel så hade 30mil varit riktigt bra.
      jag skulle inte jämföra detta med en bil, på sin höjd en epatraktor. (då har man betydligt lägre krav)
      nu vet vi inte priset, och det kan vara en make och break för produkten. fast jag gissar att det finns en risk att den överprisätts så att målgruppen (som inte har behov av långfärdsbilar) inte har råd att köpa den.

  • Bjelke

    Har sett bättre kickstarterprojekt misslyckas men med några nyblivna miljonärer istället….
    Det här känns väldigt lika tyvärr…
    En positiv sak är iaf att minibatmobilen åtminstone nu blev lite mer normalt designad.