Myten om kolkraft

Alla har vi hört myten om att elbilar inte är miljövänliga för elen framställs av smutsig kolkraft. I alla fall i utlandet. Hur är det egentligen med det där?

Idag la vi till ännu en myt till vår populära sida ”elbilsmyter”:

-Jaja, i Sverige har vi vattenkraft så elbilar är utsläppsfria. Men i utlandet framställs el i smutsiga kolkraftverk! Där är elbilar lika smutsiga som bensinbilar för de körs på smutsig kolkraft! Istället för avgasröret kommer avgaserna ut i skorstenen på kolkraftverket!

Även om elbilen körs på fossilt framställt el förbrukar den mindre energi än bensinbilar för elmotorer är mer effektiva.

Mytens ursprung: Kolkraftverk framställs -med rätta!- som miljöbovar. Hur kan man då hävda att en elbil som drivs med smutsigt el från kolkraftverk skulle vara miljövänlig?

Varför myten inte stämmer: Naturligtvis är en elbil som drivs med el framställd i en kolkraftverk inte utsläppsfri. Men den släpper ändå ut mindre föroreningar än motsvarande bensinbil pga att den kräver mindre energi för att förflytta sig. Den nöjer sig med väldigt små mängder av den smutsiga elen för att komma fram.

Union of Concerned Scientists har gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat ”wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning.

Som bensinbilar med prestanda motsvarande Tesla Model S brukar nämnas Porsche Panamera S (0.87 liter per mil), och BMW M5 (0.99 liter per mil).

Så till och med i länder med de allra smutsigast framställda kolkraftselen är det en miljövinst att köra Tesla Model S jämfört med jämbördiga bensinbilar. I Sverige med vårt fossilfritt framställda elektricitet är det naturligtvis en enorm miljövinst.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • mickeibleka

    Bara som ytterligare lök på laxen: Det går åt ungefär 1,25kwh el för att framställa en liter bensin, det kanske är bättre att köra upp den elen direkt i bilen istället.
    Sen kan man ju enligt samma logik ifrågasätta hur den elen är framställd som användes till bensinframställning.

    • kalle

      så om en model s har en snitförbrukning på ca 200 wh/km kan den åka 6,25 km bara på den energi det tar att framställa en liter bensin.

  • Mathiasc

    notera att du dessutom inte jämför äpplen med äpplen. För koldriven Tesla jämför du from well to wheels men för ICE bilarna tar du bara deras deklarerade förbrukning!

    1. Ingen av bilarna du jämför med är lätta att köra under litern milen
    2. vad blir konsumtionen om du lägger till from well to wheels på bensinbilarna? det kostar ganska mycket olja för att producera bensin…

  • GF_Halmstad

    Hej alla!

    Har sett siffror som varierar mellan 1-2kwh/l bensin.
    Det här är en av mina favorit myter, så jag har lagt upp en tråd under miljö där jag lägger upp det jag hittat. På så vis är det enklare att hitta i framtiden.
    http://teslaclubsweden.se/forum-6/miljo/myten-om-kolkraft-eller-hur-smuttsig-ar-bensin-och-diesel/#p650

  • daoops

    Det mest uppenbara för det här argumentet är att vi har två problem i dagsläget, dels hur vi producerar och dels hur vi konsumerar energi. Att inte lösa ena problemet bara för att vi har lite av det andra problemet (kolkraft) kvar har ju ingen logik över huvud taget. Båda måste lösas, men det måste inte ske i nån viss ordning.