Nej, Transportstyrelsen vill inte stoppa Tesla

Autopilot2

I morse publicerades det en sensationell nyhet på Svenska Dagbladet, ”Sverige överväger förbjuda försäljning av Teslabilar” där de menar att Transportstyrelsen vill stoppa försäljningen i sex månader.

Fast… vad sa egentligen Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson? Låt oss samla alla citat från honom i artikeln:

”Vi har ett så kallat Artikel-29-förfarande om Tesla. Det betyder att vi utreder om Sverige ska stoppa Tesla att sälja bilar under ett halvår om det föreligger en allvarlig trafiksäkerhetsrisk.”
”Vi tyckte inte att Teslabilarna betedde sig enligt typgodkännandet och hade flera frågor till myndigheten i Nederländerna.”
”Vi tyckte att deras godkännande stred mot reglerna i reglementet. Därefter startade vi ärendet.”
”Biltillverkaren måste utöka typgodkännandet om de gör något med bilen som allvarligt kan påverka säkerheten”
”Då genomfördes flera möten och man täppte till hål i typgodkännanderegelverket”
”Vi har haft kontakt [med Tesla] men de hänvisar i princip till typgodkännandet i det här fallet.”
”Nu överväger vi att stänga ärendet. Men händer det en olycka i Sverige som har med det här att göra kommer vi att ingripa och då öppnar vi det igen.”

Japp, det var det Transportstyrelsens utredare sa. Resten är höna utav en fjäder.

Europaparlamentets artikel 29 som nämns ger medlemsstaterna rätt att stoppa försäljning av bilmodeller även om de är typgodkända av EU – om det anses föreligga fara för allvarlig trafiksäkerhetsrisk.

Transportstyrelsen öppnade utredningen 2015 när Tesla införde autopiloten retroaktivt på bilar som inte haft den vid leverans. Bilar som vid leverans inte var typgodkända med funktionen. Det var första gången någonsin som en bil fått nya funktioner som skulle kunna påverka körsäkerheten trådlöst nedladdat i efterhand.

”Då genomfördes flera möten och man täppte till hål i typgodkännanderegelverket” säger faktiskt utredaren Anders Gunneriusson klart och tydligt i artikeln, och fortsätter ”Nu överväger vi att stänga ärendet.” Därmed skulle det hela vara utagerat och över – dock med reservationen ”Men händer det en olycka i Sverige som har med det här att göra kommer vi att ingripa och då öppnar vi det igen.”

Transportstyrelsen blev alltså tagna på sängen av teknikutvecklingen med bilar som kan uppgraderas med nya funktioner. De har anpassat sitt regelverk sedan dess och överväger därför stänga ärendet. Men de har den sunda inställningen att inträffar det något allvarligt kan de åter öppna utredningen. Det vill säga åter kolla om de öht behöver ingripa.

Vad är det som skulle kunna få Transportstyrelsen att ingripa? Troligtvis inte fall som när Tesla i Euro-NCAP krockprov märkte att krockkuddarnas mjukvara som kontrollerar hur snabbt och hur mycket de blåses upp kunde förbättras. Tesla klarade testet ändå men skickade för säkerhets skull ut den förbättrade mjukvaran till alla bilar. Som då påverkade trafiksäkerheten – till det bättre. Men tänk om en release av autopiloten skulle få en liknande bugg Toyota hade för några år sedan då gaspedalen kunde fastna i fullt gas läge? Då ska Transportstyrelsen ingripa och kräva Tesla fixar problemet, annars säljstopp! Tesla skulle dock kunna ladda ner nya rättade mjukvaran trådlöst till alla bilar inom nån timme – inte som Toyota tvingades återkalla alla bilar med verkstadsbesök. (Inom parentes kan vi också nämna att risken för att felaktig mjukvara plötsligt skickas till alla bilar är ganska liten – Tesla skickar alltid ut ny mjukvara till ett fåtal testbilar först, förare runt om i världen som testar nya mjukvaror ordentligt innan de skickas ut till alla bilar.)

Så en snart nerlagd utredning som eventuellt skulle kunna åter öppnas i framtiden blev av SvD utropad till att ”Sverige” vill stoppa Tesla? Tja, de fick många klick på artikeln i alla fall.

 

UPPDATERING: Det finns nu en officiell dementi från Transportstyrelsen:

Transportstyrelsen kommer inte att temporärt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige. Ärendet som handlar om ett säkerhetssystem i bilmodellen Model S är nu avslutat hos myndigheten.
I media har framkommit uppgifter om att Transportstyrelsen överväger att tillfälligt förbjuda försäljning av Tesla i Sverige eftersom det har funnits oro för att fordonet har allvarliga trafiksäkerhetsbrister. Sverige kan som medlemsland i EU förbjuda försäljning av ett fordon under sex månader om det finns sådana misstankar. Det är dock inte aktuellt.

– Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen.

Bookmark the permalink.
  • CitizenD

    De flesta tillverkare uppdaterar mjukvaran i på verkstaden. Antar att Transportstyrelse inte är inblandad eller har några synpunkter då. Om det sker OTA eller på verkstaden borde inte spela någon roll.

  • Mocke

    Förvisso är uppdateringen säkrare på bilverkstaden då det förhoppningsvis kan åtgärdas om tex bromsarna skulle sluta funka (men det är i teorin, vet inte hur någon skulle kunna upptäcka det innan det skulle vara försent). Men det hela handlar om att egenskaperna som typgodkännandet hade förändrades. Det är som att trimma moped. Nu är det osannolikt, men allt som kan förändras till det bättre kan även göras omvänt.
    Men håller med om att ota borde vara lika tillförlitligt. Frågan är om typgodkännadet skall ändras när bilen förändras (och hurdå, automatiskt eller efterbesiktning)

  • Stefan Larsson

    Ovh idag har SvD artikeln i papperstidningen, inklusive en blänkare på förstasidan med samma clickbait-rubrik…

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Man slutar aldrig förvånas

  • Eddie C

    Finns det öht någon ärlig nyhetspublikation i Sverige? Tipsa mig gärna för jag bojkottar alla som håller på så här.