Nikola One eventet

NikolaOne2

I fredags visade Nikola Motor Company upp sitt Nikola One prototyp av deras vätgasdrivna långtradare.

När Tesla Motors avslöjade sina planer på att göra en eldriven långtradare var det många som jämförde den med Nikola One från Nikola Motor Company. Det är inte av slump företagens namn anknyter till samma legendariska uppfinnare.

Nikola One var dock aldrig avsedd att bli en ren el-lastbil. Länge höll Nikola Motor Company på att utveckla lastbilen till att vara en laddhybrid med en CNG naturgasdriven förbränningsmotor som energikälla. Men under utvecklingsfasen bytte de ut motorn mot en vätgasdriven bränslecell.

Det draget ger de både för- och nackdelar. Nackdelen är förstås var man ska tanka lastbilen? Det finns onekligen fler naturgasmackar än vätgasmackar runt om i världen. För att bryta dödläget tänker Nikola Motor Company upprepa Tesla Motors succé med Supercharger snabbladdstationer. Nikola Motor Company tänker bygga egna vätgasmackar runt om i USA. Veckan innan eventet den 1 december sa de sig planera 50 vätgasmackar vilket de fick mycket kritik för – en mack per delstat räcker ju liksom inte. Därför strödde Nikola Motor Company snabbt ut några pluppar till på sin karta och säger sig nu planera för 364 stationer. Utan att nämna någon tidshorisont för sina planer.

Vätgasen tänker de framställa via elektrolys av vatten, driven av en solcellsanläggning på 100 MW. Till skillnad från de få vätgasmackar som ändå existerar idag tänker de använda sig av flytande vätgas. Flytande vätgas ger mer energi per volymenhet men kräver konstant kylning hela vägen från tillverkning, via tankstationerna till bilarna. Flytande vätgas har den irriterande egenskapen att utan aktiv kylning börjar den koka och spränger till slut sönder tanken den är i.

Att använda sig av flytande väte ger lastbilarna något längre räckvidd men medför en enorm energislöseri. Av de 100 MWh solcellsanläggningen genererar på en timme kan på grund av förluster i varje steg i framställningen och leveransen av flytande vätgasen endast 22 MWh användas av lastbilarna. Skulle lastbilarna varit helt eldrivna skulle de kunnat utnyttja tre gånger så mycket av energin.

Som alla vätgasbilar har även Nikola One batterier. Bränslecellerna kan inte generera tillräckligt med el för alla situationer och de kan inte regleras tillräckligt snabbt för att direkt kunna driva elmotorer därför krävs det batterier som buffert. Nikola One har ett massivt batteripack på hela 320 kWh som kan driva lastbilen 160-320 km enbart på el. Batteripacket går att ladda, det har dock inte avslöjats med vilken laddeffekt.

Med fulladdade batterier och full vätgastank kan Nikola One åka 1200-1900 km innan den behöver uppsöka en Nikola vätgasstation och tanka. På grund av Nikolas val av flytande vätgas kan lastbilen inte tanka på befintliga vätgasmackar.

NikolaTwo

Vi kan inte komma ifrån tanken att om Nikola skulle utrustat lastbilen med 5 batteripack till skulle de kunnat få samma räckvidd enbart på eldrift. På bilden ovan är (4) batteripacket på 320 kWh, (6) bränslecellen och (7) vätgastanken. Nog finns det plats för fler batterier.

Vi önskar Nikola Motor Company lycka till. De kommer behöva det. Att utveckla och tillverka lastbilarna kommer kräva mycket pengar och arbete – för att inte tala om de hundratals vätgasmackar som kommer att behövas, endast i USA. Det finns många frågetecken kring hur företaget ska kunna finansiera allt som behövs, men de hävdar sig ha redan över 7000 beställda lastbilar.

Det skulle onekligen varit enklare för dem att ha hållit sig till sitt ursprungliga plan med CNG naturgasmotor istället för vätgas. Enligt egen utsaga valde de att byta för att bilarna ska kunna bli helt fossiloberoende i sin framdrivning. Skulle de ha valt driva lastbilarnas motorer med biogas skulle det ha blivit lika fossiloberoende dock. Vätgas i sig framställs ju oftast från fossilt naturgas, så om Nikola Motor Company inte lyckas finansiera sin solcellsanläggning för att framställa vätgas kan bilarna i slutändan bli fossildrivna i alla fall.

Vi får se hur deras planerade framtida lastbilar kommer att stå sig mot Tesla Motors helt eldrivna lastbil.

Votepod

Teslapodden, som görs av våra medlemmar Anders (HerrX på forumet) och Fabian (djFabbe), har blivit nominerad till Årets podcast. Hjälp dem vinna det ansedda priset genom att rösta på dem en gång per dag fram till den 11 December! Klicka på bilden ovan och rösta nu! (och i morgon, och övermorgon…)

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Jag har inget emot bränsleceller generellt. Lyckas de så är det hatten av. Driva fram tung transport över hela usa mha solen, det har ingen batteribil gjort än. Men jag tror på det när jag ser det :)

  • G F

    Att inte gå på större batteri förklarade han i videon med lönsamheten för åkaren. Att i stället kunna ta större inkomstbringande last. Hela konstruktionen så som den visades påstods vara 1Ton lättare än en motsvarande diesel truck med samma drag. Detta skull påstods det, för en av deras blivande kunder motsvara 23 000 USD / mån i ökade inkomster. På motsvarande vis kulle det ju innebära ett inkomstbortfall för varje extra ton batterier man lägger i den. Sedan vet jag häller inte om 200 mils räckvidd på en laddning är ett absolut krav, eller varför inte 100 mil mellan laddningarna kunde fungera.

    Farhågorna är ju som sagts att de när ekonomin gör sej gällande att de kommer börja leverera vätgas framtagen med fossila energikällor. Fördelen med vätgas är ju precis som med elbilar i ett land med bara smutsig el. Att om man börjar producera el eller vätgas från förnyelsebara källor blir automatiskt alla el/vätgas bilarna rena.
    En diesel motsvarighet kan aldrig bli ren!

  • Kingsthrone

    För tunga långväga transporter kommer enbart batteridrift vara närmast en omöjlighet under lång tid framöver, främst på grund av vikten men också på grund av laddningstiden, vilken blir väldigt lång för batterier uppemot 1 MWh eller så. Jag ser Nikolas lösning med flytande väte som bränsle som en potentiellt gångbar framtid.