NIO ES8

NIO_ES8_1

Det kommer fler och fler intressanta elbilar från Kina. Senast i raden är NIO ES8. NIO är en mycket lovande kinesisk elbilstillverkare med goda finanser. Deras eldrivna hypersportbil NIO EP9 har kört Nürburgring banan på häpnadsväckande 6 minuter 46 sekunder.

Tittar man på bilden ovan ser man att NIO ES8 har lånat designen för dörrhandtagen från Tesla, fälgarna från BMW i3 och aerodynamiken från en tegelsten. (Och ÄR det en rymdfärja som skymtar bland träden i bakgrunden?!)

NIO ES8 är en sjusitsig fullsize SUV byggd i aluminium, med fyrhjulsdrift. Dubbla elmotorer på 322 hästar accelererar den 0-100 på 4.4 sekunder. Batterierna på 70 kWh räcker 355 enligt gamla NEDC körcykeln – vilket torde motsvara runt 25 riktiga mil? Fast vi undrar hur räckvidden minskar i motorvägsfart, med den nosen.

NIO_ES8_3

Priset är från 70,000 dollar – men även fullutrustade varianten blir endast 15,000 dollar dyrare. Då får man en lång och diger utrustningslista med bland annat massage recliner-stolar – även på främre passagerarplats! Bilen har då även auto NIOpilot som med 8 kameror och radar hjälper framföra bilen på motorväg. ES8 har hela fem radar som tittar runt om och varnar bland annat för bilar som snabbt kör om bakifrån men NIO utlovar ändå bara framtida förbättringar av NIOpilot, inte full självkörningsförmåga. Naturligtvis kan bilens mjukvara uppgraderas trådlöst.

Interiören är en salig blandning av finaste läder högst uppe – men billig hårdplast på ytorna längre ner. Tredje radens stolar är mer ordinära SUV extra stolar, inte som Model X fåtöljer. NIO påstår fullvuxna får plats där, fast de menar nog fullvuxna kineser.

NIO_ES8_2

Bilens frontgrill har klara Toyota-vibbar. Tyvärr. Skjulet den står framför är en batteribytarstation som NIO tänker placera 1,100 av de närmsta två åren i Kinas tre största städer. De ska aldrig vara mer än tre kilometer ifrån varandra utlovas det – så ägare som bor i lägenhet utan tillgång till hemmaladdning ska också kunna äga en ES8. Man kan även köpa bilen utan batterier för 54,000 dollar och hyra sedan batterierna för 199 dollar per månad. För 150 dollar extra i månaden får man till och med “valet charging” – folk som hämtar din bil och laddar den åt dig.

Bilen har även möjlighet till 90 kW snabbladdning enligt kinesiska standarden GB/T (med bortemot 120,000 laddare i Kina om nåt år) och normalladdning med 7 kW.

NIO_ES8_4

Förarmiljön är klart påverkad av Tesla med en stor mittskärm – men ES8 har även många mekaniska knappar och en helt horribelt stor “kardantunnel” mellan framsätena. Lägg däremot märke till lilla bollen med ögon ovanför mittskärmen: det är NOMI mate, en röstassistent som förstår kommandon som “Hey NOMI, öppna soltaket!”

NIO ES8 har liknande HEPA-filter som Tesla som filtrerar luften in till kabinen men instrumentpanelen kan även visa PM2.5 nivåerna som råder utanför så man ser hur mycket av Pekingsmogen bilen har rensat åt dig.

NIO vet mycket väl vilken elbil som är deras främsta konkurrent. Därför gör de allt för att smörja sina kunder. Köparna som har förbeställt bilen har både fått personlig kontaktman och massa små presenter som ES8 modellbil och biljetter till Formel-E tävlingar. Förutom showrooms och servicecenter har företaget även öppnat NIO-hus, lounger i Kinas sex största städer där deras kunder kan träffas eller distansjobba från. Alla anläggningar ägs av NIO själva enligt samma modell som Tesla.

Skaffar du en NIO ES8 får du en gratis hemmaladdare installerad, gratis vägassistans, gratis årlig service med personal som hämtar och lämnar tillbaka din bil och 8GB mobildata i månaden bilens livstid ut.

NIO har dessutom en stor fördel med priset, ES8 kostar från motsvarande 70,000 dollar i Kina – Tesla Model X börjar från motsvarande 120,000 dollar efter de kinesiska importtullarna.

NIO ES8 kan därför bli en väldigt seriös konkurrent till Tesla Model X i Kina. Företaget tog inte enbart fram en kapabel elbil utan tänker på helhetsbilden kring ägandet. Leveranserna börjar i Augusti i år och kön av förbeställningar är redan lång.

Förutom 7 kinesiska städer har NIO även stora utvecklingsavdelningar utomlands: bilarna designas i München, interiören och de digitala systemen i San Jose, Kalifornien. NIO kan bli en av de första kinesiska elbilstillverkarna som kommer expandera internationellt och börja sälja sina elbilar även i USA och Europa.

 


TCS ett år sedan: It’s a train! It’s a bus! No, it’s…

För ett år sedan rapporterade vi om kinesiska Autonomous Rail Transit, som är en buss som tror att den är en spårvagn. Den följer en speciell målad linje på asfalten så man behöver inte lägga dyra spår utan bara ta fram penseln.

Tagged . Bookmark the permalink.