Nissan har fixat batteriproblemet i Leaf 30

Tre månader sedan visade en undersökning från New Zeeland oroväckande statistik om Nissan Leafs batterier. Alla batterier degraderar med tiden, tappar kapacitet och därmed räckvidd. En några år gammal elbil kan inte köra lika långt som när den var ny. Batterierna i äldre Nissan Leaf med 24 kWh batteripack degraderade med vad man kan anse normal takt: de tappade 7% kapacitet efter ca två och ett halvt år (Teslas batterier tappar 7% efter ca 3 år).

Men batterierna i de nyare Nissan Leaf med 30 kWh batterier verkade tappa kapacitet i oroväckande hög fart. De tappade 7% kapacitet redan efter ett och ett halvt år! Med den takten skulle bilarna få lika kort räckvidd som 24 kWh modellerna redan efter fyra år – och nå nivån för garantiersättning redan efter fem år.

Kunde siffrorna verkligen stämma?

Undersökningen baserade sig på 283 Nissan Leaf elbilar med 24 resp 30 kWh batterier. Mätdata samlades in över flera år för att bygga upp graferna på 1382 mätpunkter. Mätningarna gjordes genom att ansluta sig till bilens ODBII uttag och läsa ut SOH (state-of-health) värdet bilens omborddator rapporterar.

Undersökningen debatterades häftigt i diskussionsforum. Var siffrorna riktiga eller påhitt? Blev batterierna verkligen så dåliga – eller kunde kanske bilens dator räknat fel?

Vissa kunder hade tappat så mycket batterikapacitet att Nissan bytte dem till nytt under garanti. Men mystiskt nog hjälpte det inte mycket, efter bara några månader blev även de nya batterierna dåliga. Nissan började därför misstänka att felet snarare berodde på mjukvaran i bilarna än batterierna själva. Mjukvaran räknade fel på SOH (state-of-health) värdet det rapporterade.

Nu har Nissan hittat felet och släppt en ny mjukvara som rättar till det. I USA har de återkallat alla Nissan Leaf med 30 kWh batterier och modellår 2016 och 2017 för att byta mjukvara i dem. Vi vet inte än när motsvarande återkallelse kommer skickas till svenska kunder men Nissan planerar en global åtgärd mot problemet.

Enligt Nissan är det alltså inget fel på själva batterierna utan felet berodde på bilens mjukvara som räknat fel på återstående batterikapacitet. Bilen kunde ha åkt längre än vad dess mjukvara kunde gissa sig till. Det är nämligen väldigt svårt att se på ett litiumjonbatteri på hur mycket laddad den är. Man kan inte mäta laddnivå. Bilarna beräknar sig fram till hur mycket laddning det är kvar i batterierna, datorerna går på död räkning. Än svårare är det att försöka uppskatta batteridegradering över åren. Nissans batterikontroller mjukvara räknade fel på laddnivån på 30 kWh batterierna – och därmed även på deras degradering över åren.

Vissa spekulerar om att gamla mjukvaran misslyckades med att hålla batterierna balanserade. Ett batteripack består av över hundra enskilda battericeller men laddningen avbryts när den sämsta av dem är fulladdad. Även om andra battericeller då kanske är långt ifrån fulladdade. Mjukvaran som kontrollerar batterierna och laddningen ska se till att batterierna balanseras: att laddnivån bland batterierna är någorlunda jämn, ingen av batterierna har mer laddning i sig än de andra. Att Nissan mystiskt och utan synbar anledning nämner just ordet ”balance” i en bisats i sitt uttalande om problemet kan peka på orsaken menar de.

Ett obalanserat batteripack kan bete sig som just ett väldigt dåligt och degraderat batteripack utan att de enskilda cellerna verkligen är så dåliga. Nya mjukvaran kan i så fall hålla bättre balans på laddnivån mellan de enskilda cellerna. Fast det är endast spekulation. Mjukvaran kan lika gärna bara helt enkelt ha räknat fel och avbrutit laddningen eller påstått batterierna är urladdade för tidigt.

30 kWh versionen av Nissan Leaf har alltså inte så dåliga batterier som det påståtts. Det är väldigt glädjande att felet kunde åtgärdas med ett enkelt mjukvaruuppdatering. (Synd bara att Nissan inte kan trådlöst skicka ut ny mjukvara till sina bilar som Tesla kan utan kunderna måste besöka verkstad.) Stora frågan nu är hur pass bättre batterierna har blivit? Det kan dröja ett tag innan vi får reda på det.

Tagged , , . Bookmark the permalink.