Nissan IDS

NissanIDS

Biltillverkaren Nissans VD Carlos Goshn visade upp konceptbilen IDS på bilmässan i Tokyo, bilen som ger en försmak av Nissan Leafs efterträdare. Blir nästa Leaf någonting i stil med Nissan IDS ser vi fram emot en spännande dragkamp mellan den och Tesla Model 3.

Nissan IDS har ett 60 kWh batteripack, ungefär samma storlek som kommande Model 3 antas få – i alla fall i basutförande. Nissan IDS batteripack använder celler med mycket högre energidensitet än dagens Leaf.

Nissan Leafs batteripack till vänster och påstådda 60 kWh batteripacket till höger.
Vi undrar dock om inte fotografen missförstod något – det ser mer ut att vara 30 kWh batteripacket till årsmodell 2016 av vanliga Nissan Leaf?

Nissan verkar fortsätta med luftkylda batterier även i sitt IDS koncept, vilket medför sämre max effektuttag och laddeffekt än vätskekylda lösningar. I och med att Nissan inte strävar efter en lika sportig bil som Tesla spelar kanske max effektuttag mindre roll, men mindre laddeffekt medför längre laddtider. Mycket riktigt pratar Nissan om snabbladdning på 100 kW, vilket i och för sig är dubbelt så mycket som dagens Leaf, men kommer inte upp i Teslas nivåer på 135 kW idag och 150 eller fler kW i framtiden. Batterierna sägs komma tillverkas av LG i samarbete med Nissan. Nissan tillverkar Leafs batterier själva idag och de verkar vilja behålla tillverkningen även i framtiden. Det är lite oklart hur mycket LG kommer hjälpa till – endast hjälp i utvecklingen eller ska de ta en del av produktionen själva? Eller ska LG och Nissan tillsammans bygga en batterifabrik ungefär som Tesla och Panasonic gör med Gigafabriken? Detaljerna är oklara.

Räckvidden uppges till 320 miles (50 mil) – men enligt överoptimistiska japanska JC08 körcykeln, där till och med dagens 24 kWh Leaf påstås komma 228 km. I verkliga livet kan Nissan IDS få en riktig räckvidd kring dryga 30 mil – ungefär som Tesla Model 3 med andra ord.

Bilen beräknas lanseras 2018 av Nissan (2017 om du frågar deras PR-avdelning, 2018 enligt deras ingenjörer ;-) )

Ett annat område där Nissan vill ta upp kampen med Tesla är självkörande bilar. Teslas lyckade satsning på autopiloten har tydligen sporrat de japanska ingenjörerna. Istället för att försöka göra något liknande vill de med Nissan IDS hoppa framåt i utvecklingen och överträffa det Tesla kan ha hunnit lansera fram till 2018.

NissanAP

Till skillnad från Tesla Model S vill Nissan utrusta sin bil inte bara med en kamera och en radar utan hela 12 kameror och 5 radarsensorer för att kunna se inte bara framåt utan 360 grader runt om bilen. Dessutom planerar de utrusta bilarna med 4 laserscanners liknande de Googles självkörande bilar har – fast av betydligt billigare snitt. Med hjälp av dessa sensorer hoppas Nissan kunna ta fram helt autonomt självkörande bilar på riktigt – framåt år 2020. För på äkta Tesla-vis pratar de om att utrusta bilarna med de nödvändiga sensorerna, men leverera mjukvaran senare. I början (enligt uppgift i någon Nissan-modell redan nästa år) ska Nissans bilar ha ungefär samma autopilot som Tesla Model S har idag. Tesla Model 3 måste få fler sensorer än Model S har idag – för utan dem kommer Tesla inte kunna leverera lika autonoma lösningar som Nissan! Kan inte bilen ”se” åt sidorna i en korsning kan den aldrig bli autonom oberoende av hur häftig mjukvara den får.

Nissan låter sig ”inspireras” av andra elbilar också: Nissan IDS kaross består av kolfiberförstärkt plast av samma snitt som BMW i3. Förutom viktbesparningen låter nya materialet ingenjörerna få nya friheter i bilens utformning. Kanten mellan framrutan och sidorutan är tex mycket smalare än hos traditionella plåtbilar.

Inte ett ord om bilens pris har sagts från Nissan – officiellt. Men mellan raderna kan man läsa att de vill ta upp kampen prismässigt med Tesla Model 3. Carlos Goshn har även låtit påskina att Nissans kommande batterier blir billigare än tex GM Bolts.

Nissans nästa Leaf har samma handikapp som alla andra elbilar det inte står Tesla på: avsaknaden av ett världsomspännande Supercharger snabbladdarnätverk. Men det andra verkar vara där: elbil med vettig räckvidd till vettig pris – och förberedd för helt autonom körning i framtiden. Tesla kanske äntligen kan få den konkurrenten de länge har längtat efter.

Ska vi gissa att ratten inte blir densamma i slutliga produktionsbilarna?

Tagged . Bookmark the permalink.