Nissan Leaf vill åka längre

Nissan Leaf är en väldigt trevlig elbil, synd bara på dess begränsade räckvidd. 135 km EPA räckvidd duger i stan, men inte att åka iväg någonstans med. Speciellt inte på vintern då räckvidden kan sjunka under 100 km.

Alla övriga elbilar har också mindre än 20 mils räckvidd, med ett enda lysande undantag: Tesla Model S. Vi har ofta undrat vad det egentligen är som stoppar andra biltillverkare från att stoppa in ordentliga batterier i sina elbilar så de också får vettiga räckvidd?

Nissan verkar också gå i liknande tankar, för nu rapporteras det om att Nissan har gått ut med en frågeformulär till utvalda återförsäljare och Leaf-ägare, med bland annat frågan: Vad skulle ni gilla en Leaf med 240 km i räckvidd?

Och priset en närapå fördubbling av batterikapaciteten skulle kosta? Endast kring $5 000 enligt Nissan! De sonderar terrängen med frågor som: skulle du köpa en sådan Leaf? Hur mycket extra skulle du vara beredd att betala för det? Ska vi sälja två olika modeller med olika räckvidd?

Endast $5 000 extra för att få i alla fall halv-vettig räckvidd låter lockande… ända tills man inser att 2016 års Nissan Leaf då skulle kosta $34 000 för 240 km räckvidd – att jämföras med 2017 års Tesla Model E som för endast $1 000 mer kommer erbjuda 320 km räckvidd!

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.