Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar

NorskaElbilar

Förra månaden registrerades det 12,692 personbilar i Norge, varav 47.7% var elbilar. En glädjande utveckling!

Ett rejält smolk i bägaren som gör det svårare för oss svenskar att fira är dock att många av elbilarna har norrmännen importerat från Sverige.

Enligt norska Opplysningsrådet for Veitrafikken var hela 20%, 1252 av de 6062 registrerade elbilarna i september inte fabriksnya utan “importerade nästan nya bilar”.

Svenska leasingbolag har satt i system att registrera elbilar i Sverige, leasa ut dem till en svensk leasingtagare en kort tidsperiod (ofta så kort som ett år), inkassera svensk Supermiljöbilspremie – och sedan exportera bilen till Norge. På så vis bidrar svenska skattepengar till att markant öka andelen billiga begagnade elbilar i Norge.

Det registreras tusentals nya elbilar i Sverige varje år – ändå är det svårt att få tag i en begagnad en. Den “svenska modellen” att det är framför allt företag och leasingbolag som köper fabriksnya bilar som sedan dyker upp på begagnatmarknaden efter tre år har satts ur spel för elbilar. De flesta begagnade elbilarna försvinner västerut.

Flera av Tesla Club Swedens medlemmar som har leasat elbil berättar att ibland går det så långt att leasingbolagen stretar emot när kunden försöker förlänga sin leasing eller köpa ut bilen. Bolagen tjänar mer pengar på att exportera begagnade elbilen till Norge än att låta en svensk fortsätta behålla den.

Det var inte så det var meningen svenska skattepengar skulle användas. Med nya bonus/malus systemet försökte regeringen åtgärda problemet genom att införa att bonuspengarna till elbilar betalas ut först efter 6 månader. Vilket ställer till krångel för privatpersoner som måste stå ute med 60,000 kronor i ett halvt år – men stoppar ändå inte leasingbolagen som har bilarna i ett år.

Norrmännen är glada som kan köpa billiga, nästan nya elbilar med en fin rabatt svenska staten bjudit på. Samtidigt åderlåts svenska begagnatmarknaden på elbilar. Utan begagnade elbilar som privatpersoner kan köpa kan inte svenska elbilsrevolutionen komma igång.

Men vi kan ju alltid glädjas åt de norska siffrorna.

 

Det här var första delen i vår artikelserie om ämnet. Läs även:

Del 2 – Elbilsexporten i siffror

Del 3 – Så lönar det sig att exportera elbil till Norge

 


TCS två år sedan: Ystad – Haparanda

För två år sedan invigdes Teslas Supercharger snabbladdarstationer i Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå som över en natt öppnade upp hela Sverige för elbilar. Från och med den dagen är det inga problem att åka Ystad till Haparanda med elbil.
Två månader senare var det några som gjorde det.

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.