Ny instegsmodell

ModelSglastak

Nu när Tesla tagit bort Model S 60 från sortimentet blir Model S 75 den nya instegsmodellen. Men Tesla passade samtidigt på att göra flera ändringar under påskhelgen, både på S 75 men även på de andra versionerna av bilen.

Billigare och bättre

Tesla sänkte Model S 75 pris från 955,600 till 896,900 kronor. Därmed är den knappt dyrare än gamla S 60 var med sina 879,300 kronor. För att gamla S 60 kunder inte ska känna sig alldeles för snopna sänkte Tesla även kostnaden för kunder att uppgradera deras gamla S 60 till 75 från 81,000 till 23,500 kronor. Gamla Model S 60 hade ju egentligen 75 kWh batterier mjukvarulåsta till 60 kWh. De som betalade gamla priset för batteriupplåsningen är nog inte lika glada nu – eller de som snabbt passade på att beställa Model S 60 innan den togs bort från sortimentet.

För nya Model S 75 är inte bara billigare än förut – den har blivit bättre också! Två viktiga nyheter som nu ingår standard kostade rejält med extra pengar förut:

Alla Tesla Model S får nu elektrisk baklucka. Att den inte var standard förut utan ingick i Premium-paketet var det många som klagade om förut. Nu slipper man köpa massa lull-lull bara för att kunna komma åt denna väldigt bekväma finess. Premium-paketet innehåller fortfarande finesser som Bioweapon-defense mode, dynamiska LED-ljus, armstöd och instrumentpanel i nappaskinn, telefondocka, mm.

Alla Tesla Model S får också glastak från och med nu. Förut var plåttak standard, glastak valbar extrautrustning. Nu kan man öht inte få Model S med plåttak längre. Standard glastaket är en enda stor rökfärgad glasruta. För 23,500 kronor extra delas taket i två glasrutor varav den främre kan öppnas som soltak.

En valmöjlighet som begränsats är dock den kraftfullare 16.5 kW laddaren. Tesla Model S har som standard en 11 kW trefas batteriladdare ombord. Några år sedan kunde man välja en 22 kW laddare istället. När den avskaffats kunde man välja en 16.5 kW laddare som extratillbehör istället. Nu har tom det valet tagits bort och 75 och 90 modellerna av Model S kan bara fås med standard 11 kW ombordladdare. 100 kWh modellerna får 16.5 kW laddaren som standard istället.

Instegsmodellerna med 75 kWh batterier kan man inte längre välja luftfjädring till. Modellerna med större batterier kan man som förut välja om man vill ha luftfjädring eller inte.

Dyrare 100 på måndag

75 och 90 modellerna har alltså blivit något billigare än förut, medan 100 modellerna behöll sina gamla priser – veckan ut.

Tesla har gått ut med att de kommer höja priserna på Model S 100D och P100D den 24 April med $2500 för 100D modellen och $5500 för P100D. Höjningarna sker alltså centralt av Tesla, inte enbart i Europa pga höjd dollarkurs. Instegsmodellerna har alltså blivit billigare medan toppmodellerna kommer strax bli dyrare.

Model X

Även Model X har genomgått liknande förändringar. 75 och 90 modellerna har blivit något billigare – medan 100 modellerna kommer bli dyrare på måndag. ($1000 för 100D och $10,000 för P100D)

Vill man ha maximal bagageutrymme ska man välja femsitsversionen av interiören. Då kan ryggstödet på baksätena fällas platt för maximal lastutrymme med platt golv ända fram till framsätenas ryggstöd. Väljer man sex- eller sjusitsversionen kan mittenradens ryggstöd ej fällas längre (fast det ryktas om nya säten på gång). Stolarnas ryggstöd har fått matt baksida, inte den repvänliga blanka plasten längre. Väljer man sex säten kan man nu köpa till en fast monterad mittkonsol emellan dem.

Alla Model X har nu fått elektrisk baklucka och luftfjädring. 16.5 kW laddaren kommer nu standard i 100 kWh modellerna och kan ej längre väljas till dem med mindre batterier, precis som för Model S.

 


TCS ett år sedan: Stockholm – Antibes Tur och Retur

För ett år sedan publicerade vi en skön reseberättelse om resan vår medlem Jocce tog ner till Franska Rivieran. Jag utmanar dig att läsa den utan att bli hungrig!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Marcus

    Jag tror att premiumpaketet har blivit tämligen ointressant för de allra flesta i och med att el-bakluckan är standard numera. Bioweapon-defense-mode är en rolig gimmick, men även standardfiltret är så pass effektivt att dålig lukt osv aldrig tränger in i kupén.
    Dynamiska LED-ljus är inte alls dynamiska, oavsett vad Tesla säger. Dockan för mobiltelefonen finns enbart för IPhone och micro-USB, men inte med USB typ C. Därmed fungerar den inte för de flesta nyare Android-lurar i alla fall.
    Och varför blir den inbyggda laddaren allt klenare? 11kW utan möjlighet till uppgradering måste vara ett skämt. Vad är syftet med detta? Jag förstår inte.

    • Axel Svensson

      Bioweapon-defense-mode kan även vara bra om källan till den dåliga luften är inne i kupén…

      Inbyggda laddaren har väl egentligen inte blivit klenare med tiden? Standard förut var 11kW, är 11kW eller 16,5kW numera så där är en ökning. Visst kunde man tidigare välja till en extraladdare på ytterligare 11kW eller senare få ytterligare 5,5kW även på bilar med mindre batteripack men kostnaden för detta var bra mycket mer än Chademoadaptern plus att nyttan oftast var mindre. Finns dock lägen där 22kW-dubbelladdare är bra att ha så lite tråkigt att detta tillval är borta.

      • Marcus

        Jag kan säga att jag saknar min dubbelladdare. Visserligen har jag fortfarande 16,5kW, men den är klart långsammare. I områden där det inte finns snabbladdning eller bara CCS och inte Chademo (ja, det finns) vill man ha en hyfsat rapp AC-laddare i bilen. Jag har haft stor nytta av 22kW-laddning kan jag säga.
        Nu när det bara finns 11kW är det en stor skillnad när man behöver vänta dubbelt så lång tid jämfört med tidigare bil.

    • Filip

      Någon kraftigt pollenallergiker och de som kör i städer med riktigt dålig luft, typ halva Kina kan nog ha nytta för det

    • Ted

      Alla de snygga interiörbelysningen då? Tycker det ingår mycket i det paketet och verkar värd sina pengar.

      • Marcus

        Ja, det är såklart en smaksak. Jag har faktiskt stängt av interiörbelysningen eftersom jag tycker att det stör med ljus i bilen när man kör.

  • Filip

    Gillar det mesta förutom det där med laddaren. En snabb laddare blir ju ännu viktigare med mindre batteri, inte tvärt om. Om man tex kör mycket relativt långa sträckor men ofta kan plugga in och ladda fort ac kan ju en 75a med uppgraderad laddare vara intressant. Men tråkigt är det att de inte har 22kW laddaren kvar till detta.

  • Lasse Larsson

    Det var ju tur att jag fick min nya bil innan detta hände. Jag som är ljuskänslig tyckte det var relät jobbigt med panoramataket i den förra bilen och har svårt att tänks mig helt glastak.

  • Bjelke

    70-modellen har ett 70-batteri och kan alltså inte uppgraderas.

  • Bjelke

    Det var nytt för mig iaf, för vad jag vet så är det bara 60-modellen som haft ett mjukvarustrypt 75-batteri, medans 70-modellen faktiskt inte har ett 75-batteri utan verkligen ÄR ett 70-batteri och därmed inte heller uppgraderingsbart.
    Tesla ligger ju normalt sett inte med någon ”reserv” i toppen på sina batterier (sanning med viss mod. dock).
    Om 70-modellerna har ett 75-batteri så borde dom ju oxo få möjlighet att uppgradera billigt :)