Ny laddlucka

kinalucka2

Tesla har lanserat en ny laddlucka på bilarna de säljer i Kina. Istället för att ha laddkontakten dold i baklyset har bilarna fått en egen lucka några centimeter längre fram. Bakom luckan döljer sig förutom vanliga Typ 2 kontakten även en snabbladdarkontakt enligt kinesiska GB/T standarden. Den nya luckan finns endast på Teslor som säljs i Kina. Andra marknader har fortfarande laddkontakten dold i baklyset.

kinalucka

GB/T (eller som standarden egentligen officiellt heter GB/T 20234.3-2015) snabbladdare har spridit sig som en löpeld i Kina och kinesiska Teslaägare har klagat på att de kan inte ladda på de i Kina så vanliga snabbladdare. Istället för att ta fram en adapter likt den befintliga CHAdeMO adaptern har alltså Tesla valt en annan väg och modifierat karossen på de kinesiska Teslorna.

M3port

Även Tesla Model 3 har fått en större laddport än Model S och X hade. Där finns det redan från början plats för dubbla laddkontakter så som de kinesiska Teslorna har fått nu.

Allt detta har spätt på spekulationerna om att även Europeiska Teslor kan få dubbla kontakter i framtiden. Antingen Typ2 och CHAdeMO (så man slipper adaptern) eller allra helst ett CCS kontakt som då skulle både klara Typ2 långsamladdning och både Supercharging och CCS snabbladdning i samma kontakt. Att Tesla för ett år sedan gick med i CCS konsortiet tyder i så fall på det senare.

Vi ser med spänning fram emot vilka kontakter Tesla Model 3 kommer utrustas med i Europa – och ifall liknande ändring kommer komma även på Model S och X.

 


TCS ett år sedan: Volvos uppmaning

För ett (drygt) år sedan gick vi igenom varför Tesla valde att använda en modifierad Typ2 kontakt till sina Superchargers i Europa istället för CCS kontakten. Och kängan som inte fanns. 

Tagged , , . Bookmark the permalink.