Nya Nissan Leaf

I morse kl 02:30 svensk tid visade Nissan upp sin efterlängtade nya Leaf, nya elbilen som ersätter den snart sjuåriga trotjänaren.

Anmärkningsvärt var att de inte valde motormässan i Frankfurt att visa upp bilen på, utan på ett alldeles eget event i Japan som livestreamades världen runt. De verkar ha lärt sig från Tesla Model 3 eventet i fjol…

Ljusshowen i början överglänste i alla fall allt Tesla har kunnat uppbringa. Nissan som inte har någon Elon Musk fick dela upp presentationen på 5 toppchefer, inklusive företagets VD Hiroto Saikawa. Skaran som tittade på livesändningen på YouTube ville dock aldrig riktigt komma förbi 5300 tittare.

Bilen som rullade in på scenen var ingen ful udda-elbil längre, utan en riktigt snygg vanlig bilmodell. Nissan har behållit själva passagerarkupén från gamla Leaf men gjort sig av med grodögonen och udda formerna föregångaren hade. Presentatörerna betonade om och om igen att Leaf är inte ”bara” en elbil utan ett helt koncept: en bra bil, som ”råkar” vara elektrisk.

Till slut fick vi också de tekniska data alla var intresserade av: nya Leaf får 40 kWh batterier, 110 kW (147 hästkrafter) elmotor och samma inbyggda laddare som dagens Leaf (6 kW laddaren sades vara extra tillbehör). Räckvidden uppgavs visserligen vara 400 km – men enligt löjligt överoptimistiska japanska JP08 körcykeln. Nya Leaf får uppskattningsvis 35 mils NEDC räckvidd, eller runt 25 ”riktiga” mil.

Nissan har tagit enpedal-körningen ett steg längre: lyfter man foten från gaspedalen så saktar inte bilen bara ner utan bromsar till slut helt ned till stillastående – och till och med står still i uppförsbacke! Nissan kombinerar elmotorns regenerering med mekaniska bromsbackarna, bromspedalen behöver inte användas.

På motorväg kan bilen framföras av Propilot – Nissans motsvarighet till Teslas Autopilot med ungefär samma kapabilitet. Propilot park kan sedan parkera bilen i parkeringsrutor antingen vid vägkanten eller genom att backa in i dem. Även detta ungefär samma funktionalitet som Teslas.

Nissan gav förresten en liten känga till Tesla under presentationen genom att betona att gamla Leaf har sålts i över 300,000 exemplar på 49 olika marknader och är därmed världens bäst säljande elbil.

Nya Leaf börjar säljas i Japan redan den andra oktober. Den kommer kosta ungefär lika mycket som gamla Leaf, men med större batteri och nyare design och funktioner. Nissan hoppas dubbla eller kanske rentav tredubbla försäljningen. Resten av världen kommer få sina bilar senare i år. Större batteri än 40 kWh kommer först nästa år.

Det som saknades från dagens presentation var laddningen. Inte ett ord om nya Leaf kommer klara snabbare laddning än den gamlas 50 kW. Just därför tror vi på att det är ingen ändring på den fronten. De nämnde stolt att i Japan finns det idag 7,200 snabbladdare och 28,000 laddstolpar – men inga ord om någon framtida utbyggnad från Nissans håll.

Kommer en ny Nissan Leaf för runt 320,000 kronor (som dagens startpris) bli en hit i Sverige? Jo, Nissan har faktiskt goda chanser att lyckas – i alla fall i ett år, tills Model 3 börjar dyka upp med bättre räckvidd, prestanda och laddnätverk. Lyckas de hålla ett tillräckligt lågt pris jämfört med Model 3 kan de kanske rent av lyckas vara ett billigare alternativ även efter Model 3 debut.

Tagged . Bookmark the permalink.