Nya produktlinjen

Residential

Innan påsk twittrade Elon Musk om att Tesla Motors ska släppa en ny produktlinje, som inte är en bil:

Major new Tesla product line — not a car — will be unveiled at our Hawthorne Design Studio on Thurs 8pm, April 30

Även om spekulationerna gick igång på en gång -folk gissade på allt från cyklar till howerboards- är de flesta insatta överens om att det är Tesla Motors hemmabatteri som kommer att visas upp på eventet.

Som vi skrev för två månader sedan har Tesla Motors länge hållit nyheten ”låtsashemligt”. Utvecklingschefen J.B. Straubel har tex redan för snart ett år sedan berättat detaljerat om hur hemmabatteriet förväntas fungera:

(Alla hans slides är också ute på nätet för dem som är intresserade.)

Det Tesla Motors försöker åstadkomma med hemmabatteriet kan bli lika revolutionerande som deras elbilar. Inte nog med att du ska kunna skaffa dig ett batteripack till ditt hem för ca 40,000 kronor ($4,000) verkar det som – de ska dessutom kunna samverka med andra hemmabatterier och bilda virtuella elbolag! Som kan sälja tillbaka el till elbolagen när det behövs, och som kan balansera belastningen mellan olika hus i ett område till exempel.

Om du till exempel äger några solpaneler (i USA kanske rent av från Elon Musks andra bolag Solar City) kan du köpa ett hemmabatteri på 10 kWh som kommer att täcka ditt hus elbehov i ca ett dygn. Du kan alltså använda din egen solel även på natten. Har du solceller och får överskott av el kan du redan idag sälja den till ditt elbolag – men idag bara i just det ögonblicket dina solpaneler tillverkat elen. Har du däremot ett hemmabatteri kan du lagra din solel i den och sälja den till elbolaget när priset är som högst på dygnet (dvs när elbolaget mest behöver elen). Solel kan då börja användas som lastbalansering och marginalkraft i elnät!

Skulle du av någon anledning inte få någon ny solel på över ett dygn så ditt hemmabatteripack blir helt urladdat kan du enligt Tesla Motors planer då kanske rent av kunna få el från andra Tesla-hemmabatteri-ägare som har kapacitet över i sina batterier! Hur elbolagen ställer sig till dessa planer återstår att se – de skulle då effektivt bli utkonkurrerade och endast tillhandahålla elledningarna till hemmabatteriägarna utan att de har något behov av att få el levererad till sig.

Elbolagen kan om några år befinna sig i samma situation som telefonbolagen har fått uppleva. Från att ha varit Televerket som folk måste köpa telefonledning och telefonabonnemang från har många telefonbolag nuförtiden fått finna sig i att kunder endast vill köpa tillgång till Internet från dem (ADSL-kabel eller 3G/4G mobilsurf) och kommunikationen löses med hjälp av IP-telefoni. På samma sätt kan folk i framtiden vilja köpa tillgång till elledningar – utan något krav på att elbolagen ska leverera el i dem.

Tesla Motors planerar även att släppa större batteripack till företag och kontor, 400 kWh räcker till ett helt kontorshus och kan ersätta dyra dieseldrivna reservaggregat. Tesla Motors har tex redan över två megawattimmar batteribackup vid sin bilfabrik i Fremont, Kalifornien.

Hemmabatterierna kommer att användas som lastbalansering inte enbart av sina köpare, utan även utav Tesla Motors själva. Nästa år kommer första etappen av Tesla Motors Gigafabrik att köras igång och börja spotta ur sig batterier i aldrig förut uppnådda volymer. Från att ha varit snålfödda på batterier kommer Tesla Motors plötsligt få alla batterier de behöver – och mer.

Idag begränsas antal bilar Tesla Motors kan tillverka av antalet batterier deras leverantör Panasonic lyckas leverera. När Gigafabriken körs igång kommer den flaskhalsen att försvinna. Tidvis kommer Gigafabriken leverera fler batterier än de som behövs till bilarna – speciellt innan Tesla Model 3 lanseras år 2017. Då är det bra att ha en ny, från biltillverkningen separat produktlinje som kan svälja dessa ”överblivna” batterier. Och de månader de behöver fler bilbatterier minskas tillverkningsvolymerna av hemmabatterier.

Det spekuleras dessutom i att om några år när de första Tesla Model S bilarna har nått sin livslängd (eller de får in krockade bilar) kan batteripacken från dem återanvändas som hemmabatterier. Batterierna som inte längre duger i bilar kan fungera flera år till i fasta installationer och få nya liv i Tesla Motors hemmabatteri-serier.

Det är spännande nyheter som vi ser fram emot att få höra den 30 April som kan glädja många – utom då möjligtvis elbolagen.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Som jag tidigare sagt, jag tror just den här produktionslinjen kan vara mer revolutionerande än något annat han gjort…

  • Filip

    Just att använda batteri bara som backup är helt galet. Reservkraft behöver typ aldrig gå. Då är det bättre att köpa några få dieselaggregat till ett helt sjukhus istället för de enorma mängder batteri som krävs för att kunna driva ett helt sjukhus i den tid som sjukhuset kräver, typ ett dygn? I övrigt kan det här bli väldigt spännanade! Men jag hoppas på att det är något annat kan ska presentera. han har ju redan presenterat batterierna lite grann och det borde vara nått halvår kvar tills produktion drar igång åtminstone. Skulle va kul med typ hyperloopprojekt eller nått :D

    • taliz

      Nej, det behövs faktiskt inte särskilt mycket batterier. Det är just det som är grejen, litium-batterier har en väldigt hög energitäthet.
      Det tar faktiskt inte mycket mer plats än dieselagg och bränsle. Och den viktigaste fördelen är att det är helt tyst, och inte skapar några avgaser.
      Ungefär samma fördelar som elbil vs fossilbil dvs.

      • Filip

        I ett projekt som jag har varit med o projekterat satte vi in tre dieselaggregat på 1000kW styck. Typ som en stor lastbilmotor styck plus generator. Peakeffekt är 2MW som verksamheten som mest kan kräva. Ungefär 1,5MW kontinuerligt under ett dygn. Alltså 36MWh skulle krävas Dvs 430 testeslabatterier. Kanske skulle dessa få plats på taket där dessa står men det skulle kosta enorma mängder penga… 10kWh ska ju kosta 40000kr så det skulle innebära 144 miljoner kronor! Även om större batteripaket skulle kosta hälften så mycket så e d ändå mycket mer än de få miljoner dieselaggregaten kostade.

        Men för verksamheter som är mycket mindre än ett sjukhus kanske det kan vara intressant. Batterierna behöver ju inte servas och hållas igång upp samma sätt heller.

  • taliz

    Om de bara kostar 40k för 10kw så kommer de sälja som smör.
    Massvis med villaägare skaffar ju solpaneler nuförtiden, så det kommer inte ta många år innan en stor del är självförsörjande åtminstone halva året.
    Det kommer sedan leda till att man går ihop och skaffar vindkraft också, så att man kan vara självförsörjande året runt.