Nya Superchargers på gång

se_supercharger_2015_09082014

Efter de 13 Supercharger-stationerna vi har fått i Sverige i fjol har det inte hänt särskilt mycket mer. Tittar man på Tesla Motors officiella hemsida ser man att de planerar bygga 5 stationer till i Sverige i år – och 3 till år 2016.

Efter fjolårets bragd då Tesla Motors på endast 5 månader egenhändigt mer än fördubblade antal snabbladdarstolpar i Sverige menade många att utbyggnaden har avstannat, vi kommer inte få fler Superchargers i vårt land.

Speciellt när man betänker att Sverige är ett av de länder som har fått flest Supercharger-stationer om man jämför mot antal sålda Tesla Model S. Men vi får tacka våra kära grannar norrmännen och deras outsinliga lust att besöka vårt land, det är mycket tack vare dem som vi har fått så pass många Superchargers i Sverige.

När vi senast frågade i våras var budskapet från Tesla Motors att planerna för Sverige står fast, fast vi måste vänta på vår tur – först ska Supercharger-nätverket i södra Europa byggas ut innan det är Sveriges tur igen.

Tyvärr har utbyggnaden i södra Europa gått jättetrögt. Byråkrater i både Frankrike och Spanien motsatte sig Tesla Motors och tillståndskvarnarna har malt jättelångsamt. Att få tillstånd för ett amerikanskt bolag att anlägga laddstationer i Frankrike har stött på massa hinder – som, ska vi gissa, ett inhemskt franskt företag inte skulle ha råkat ut för?

Nu verkar det i alla fall som om Tesla Motors kommit tillräckligt långt i sina planer i södra Europa (eller gett upp?) för nu börjar det röra på sig i Sverige också!

Vår egen Supercharger-spion Sondell har på sin sajt skrivit om sitt senaste fynd: Tesla Motors har sökt bygglov för en Supercharger-anläggning i Mora. Den kommer hamna centralt i Mora, mittemot Mora tingsrätt. Därmed passar den både trafikanter som passerar staden i nord-sydlig eller öst-västlig riktning.

Lite synd är det dock att Superchargern hamnar i Mora då Malung bättre skulle passat Stockholmare på väg till Sälen. Sverige består dock inte enbart av Stockholmare (har jag hört 😉 ). Placeringen i Mora täcker bättre in regionen Dalarna-Härjedalen.

Förutom den Superchargeranläggningen i Mora planerar Tesla Motors även bygga stationer i närheten av Umeå, Kristianstad, Kalmar och Valdemarsvik. Eller om det snarare bli Västervik isf Valdemarsvik, ty där har Tesla Motors informellt frågat kommunen redan för ett halvår sen.

Det är nog naturligt att Tesla Motors börjar med Superchargern i Mora innan vintern, innan marken fryser till. Nästa stad enligt den teorin borde Umeå vara, medan de andra betydligt mer sydliga städerna kan man bygga laddstationer långt in på året utan större problem.

Vår Supercharger-spanare har dock inte fått napp på bygglov i någon utav de andra kommunerna än. Ni som är intresserade av den allra senaste utvecklingen rekommenderas varmt besöka Sondells egen blogg där han förutom sina Supercharger-spaningar även skriver en hel del intressant om hur det är att leva med Tesla Model S som familjebil.

De städer där bygglov har ansökts dyker upp på vår egen Supercharger-karta (via supercharge.info) som ni kan nå genom att klicka på “Laddstationer” i vår menylist högst uppe på sidan.

 


Elbilister som kör andra bilar än Tesla kan istället glädjas åt danska snabbladdarfirman Clever som på allvar nu har börjat etablera sig i Sverige. Förra veckan invigde de 5 nya snabbladdare i Lund, Lomma, Örkelljunga, Karlstad och Karlskoga. Innan vintern hoppas de ha byggt pärlband av snabbladdare längs de stora motorvägarna i södra Sverige. Clevers snabbladdare är utrustade med tre kontakter: CHAdeMO, CCS och Type 2 (AC 43 kW), därmed hittar alla elbilister ett kontaktdon som passar deras elbil.

 


TCS ett år sedan: Version 6.0

Medan vi otåligt väntar på att version 7.0 av Tesla Model S mjukvara ska släppas till allmänheten med autopilot och ny grafisk gränssnitt kan vi blicka bakåt ett år. Exakt ett år sedan släpptes version 6.0 med trafikbaserad navigation, kalender, energisparläge och annat sånt som vi betraktar som helt naturliga funktioner nuförtiden.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.