Råd till nyblivna elbilister

M3CCS

Många som skaffar elbil för första gången har massor med frågor och funderingar kring sin nya bil och den nya teknologin den innehåller. Nedan guide är en snabb introduktion till vad man ska tänka på som nybliven elbilist i Sverige.

Ladda hemma

Vi rekommenderar verkligen att du skaffar en laddbox. Köper du en Tesla bör du köpa Teslas egen laddbox för att undvika garantiproblem ifall det skulle hända något. Även för andra biltillverkare som säljer egna laddboxar eller samarbetar med en viss tillverkare råder vi likaså. Låt en elektriker installera laddboxen på egna säkringar och med egen typ B jordfelsbrytare.

Även om elbilar kan laddas från vanliga vägguttag är det ändå lite säkrare men framför allt mycket bekvämare att ladda från laddbox.

Kan du inte ladda hemma överväg en gång till om du verkligen ska skaffa elbil. Ägandet blir mycket krångligare om du inte kan ladda hemma över natten.

Idka handpåläggning med jämna mellanrum (minst en gång i månaden) på din laddare! Lägg handen på alla kablar och kontakter efter att bilen har laddat i en timme och känn efter hur varma de är. Ljummet och varmt är helt OK men inget får vara brännhett!

Måste jag säkra upp huset?

Nej, oftast behöver man inte göra det. Dina moderna vitvaror drar så mycket mindre ström nuförtiden att det oftast finns el över för laddning av en elbil.

Type2

Vilka sladdar måste jag ha?

Du måste alltid ha med dig en Typ 2 laddkabel. Den behövs när man laddar på publika laddstolpar som oftast endast har ett Typ 2 uttag och förväntar att du har med dig egen sladd. Det bör ha följt med en Typ 2 laddkabel med din bil (annars är biltillverkaren grymt snål).

Ska du ut på långresa, eller sova över hos en bekant och vill ladda bilen där ska du också ta med dig bilens laddsladd som har ett vanligt väggkontakt i ena änden. Om man inte kan ställa in hur många ampere din bil ska dra från elnätet (Tesla kan) bör du investera i en tredjeparts laddsladd med sådan inställningsmöjlighet på sladden. Om din laddsladd endast har väggkontakt (kan inte byta kontakttyp) kan du med fördel skaffa en trefas-till-schuko adapter. Ha även med dig några 6A och 10A porslinssäkringar – det finns inget mer pinsamt än att koppla in sig hos en bekant, slå ut hens säkringar och sedan inse att hen inte har några extra proppar hemma. Börja ladda med så få ampere som möjligt och kolla att sladdar inte blir för varma (handpåläggning) och att alla säkringar håller. Öka sen eventuellt. Går en säkring dra ut bilens laddsladd, byt säkring och försök sedan ladda med färre ampere. Finns det ett trefasuttag är de alltid att föredra framför vanliga vägguttag då de är byggda för högre strömmar och har oftast bättre anslutningskablar inne i väggarna också.

Vilka laddkort ska jag skaffa?

För att kunna ladda vid publika laddstolpar och snabbladdare behöver man tyvärr olika RFID kort som operatörerna delar ut. Försvinnande få accepterar kreditkort. Appar och SMS-lösningar brukar finnas som alternativ men de är oftast ett pain-in-the-därbak. Då RFID-korten både är gratis och ger rabatt bör du skaffa följande kort och ha i handskfacket: (klicka på resp länk för att komma till beställningssida)

Har du någon lokal operatör bör du skaffa deras kort också men dessa ovan är rikstäckande och alltid bra att ha. Ska du åka utomlands kolla i förväg upp vilka laddkort du behöver skaffa – det är en ännu större djungel ute på kontinenten än i Svedala. Teslaägare kan dock använda alla europeiska Superchargers och destinationsladdare utan problem.

Laddetikett

Var snäll mot dina med-elbilister! Stanna inte på laddplats om du inte behöver ladda. Parkera aldrig på en laddplats utan att plugga in bilen! Flytta på din bil efter att du har laddat färdigt så andra kan använda laddaren. Klistra gärna en lapp på insidan av laddlocket med ditt mobiltelefonnummer på så att andra elbilister som undrar hur länge till du ska ladda kan nå dig.

Hur hittar jag laddarna?

Teslas egna Superchargers och destinationsladdare hittar du på kartan på bilens mittskärm. Den visar däremot inga publika laddare. Andra elbilar brukar visa publika laddare – men kartorna är ofta något föråldrade, de nyaste laddarna är inte med.

Den mest kompletta kartan över alla Sveriges elbilsladdställen hittar du på uppladdning.nu

Det finns många andra kartor som är både snyggare och bekvämare att använda men ingen är lika komplett som uppladdning.nu när det gäller svenska laddare.

Bra internationella laddkartor är plugshare.com, chademo-map.com och ccs-map.eu

Hur lång tid tar det att ladda?

Hemma tar det flera timmar, men det spelar ingen roll för då sover du. Man laddar ju på natten.

När du åker långfärd ska du endast ladda på snabbladdare. Laddstolpar och ”semisnabbladdare” tar alldeles för lång tid att ladda på. Det går snabbast att ladda när batteriet är tomt. Över ca 60% laddnivå börjar hastigheten avta för att skydda batterierna. Undvik snabbladda över 80%: de sista 20% tar lika lång tid att ladda som de första 80%. På Teslas Supercharger parkera inte precis bredvid någon annan utan lämna en ledig ruta mellan er så kan du ladda snabbare. (A och B stolpar delar på samma laddare.)

Ladda elbilen så ofta du kan. De inte bara tål att laddas ofta utan är rekommenderade av tillverkarna. Speciellt på vintern ha som vana att alltid koppla in bilen om du har stannat någonstans där du kan, så att bilen både kan laddas och framför allt kan värmas upp med el från elnätet innan avfärd (så du slipper dra el från batterierna för det).

Räckviddsångest

Man brukar oftare ha räckviddsångest (oro om bilens laddning kommer räcka hela vägen) innan man skaffar elbil än när man väl använder den. Moderna elbilars räckvidd räcker med råge till vardagskörning.

Vid längre resor behöver man dock fortfarande planera lite. Slå in vart du vill åka i bilens navigator så brukar de flesta elbilar föreslå var du ska ladda på vägen om bilens laddning inte räcker till. Du kan även använda online ruttplaneringsverktyg som till exempel abetterrouteplanner.com (orkar du inte slå in allt skriv bara abrp.mp)

Tänk på att bilens räckvidd påverkas av temperatur och hastighet. På vintern minskar räckvidden med 20-40% – och kör du många korta sträckor går det åt el motsvarande ca en mil att värma kabinen varje gång bilen har blivit kall.

Vill du få längre räckvidd finns det ett enkelt knep: sänk farten! Redan en måttlig fartsänkning på 10 km/h kan ge flera extra mil.

kWh? kW?

Ny teknologi medför nya tekniktermer. Det underlättar att ha ett hum om dessa två:

kWh (uttalas kilowattimmar) anger hur mycket el bilens batteri kan lagra (ungefär som liter för bensintank). När man åker går det sedan åt en viss mängd el per mil. Som tumregel kan man säga att elbilar drar ca 2 kWh el per mil.

kW (kilowatt) anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Har man laddat med 1 kW i en timme har det hamnat 1 kWh el i bilens batteri. Ju fler kW desto snabbare kan du ladda. (Med viss reservation: laddhastigheten beror på hur många kW laddaren kan lämna – och hur många kW bilen kan ta emot! Den lägsta siffran av båda bestämmer hur snabbt du kan ladda.)

Njut av din elbil!

Ha nu så roligt med din elbil! Vi vet att du kommer bli nöjd. Ingen som har kört elbil ett tag vill någonsin gå tillbaka till bilar med förbränningsmotorer igen.

Har du några fler frågor eller vill du träffa andra elbilister gå nu med i Tesla Club Sweden. Vi är Sveriges största elbilsklubb och har faktiskt många medlemmar som har andra elbilar än Tesla – eller inga elbilar alls. Alla är välkomna och medlemskap är gratis. Ansök här.

Bookmark the permalink.
  • Snåla Grisen

    Jättebra tips. För sydöstra Sverige rekommenderar jag att skaffa detta kort också
    http://greencharge.se/laddinfrastruktur/greencharge-laddkort/

  • Peter Thorsen

    Hvis man deler et Tesla SuperCharger par (fx 1A og 1B) med en anden bil får den først ankomne alt det strøm den kan trække, så det er kun for ens egen skyld at man skal finde et ledigt par.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Sant. Ändrat i texten.

  • Kenneth

    Bra lista tycker jag (som inte har elbil själv än kan tilläggas)
    Jag ser att du missat ett e på slutet när du skriver ampere.
    Amper är någonting helt annat :-)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nä nu blir jag amper. Skojar bara. Tack! Ändrat.

  • Geni87

    Bra sammanfattning Tibor. :)

  • http://Top12.se Top 12

    En del har specifika önskemål om laddhastighet. Dom första åren använde jag bara Schuko hemma. Sen skaffade jag en röd trefas 16a uttag 100kr plus installation av behörig elektriker även detta fungerade utmärkt eller ännu bättre då man fördelar uttag på alla tre faser.
    Sedan några år har jag låtit montera in en Tesla wallbox, är lite ”overkill” men ser proffsigare ut.
    Den viktiga komponenten om du vill ställa upp laddhastighet är lastvakt denna kan monteras in separat även om det finns vissa som har detta inbyggd i wallboxen.
    Detta eliminerar du om du kan och vill ställa ner laddhastighet, själv laddar jag bara 6 eller 8a hemma har aldrig slagit ut en säkring.

  • Oskar Edlund

    Bra lista. Rimmar väl med det jag har upplevt och känner är viktigt sedan vi blev elbilsägare för 6 månader sedan.

    Jag skulle lägga till att bilens räckvidd även påverkas av underlaget man kör på. Oftast är det asfalt, men om asfalten är blöt eller, ännu värre, är oplogad och har många cm snö på sig så drar bilen mycket mer. När vi var på sportlov uppe i norra Norrland för några veckor sedan och körde på E12 medan det snöade var vi uppe i 3,5-4 kWh/mil. På vägen tillbaka fick vi 1,8-1,9 kWh/mil på samma sträcka trots takräcke, men då hade vi medvind och det var välplogat.

    Jag upplever också att bilen drar mer så länge bilens batteri är kallt, vilket för oss brukar vara de första milen.

  • paulahammerskog

    Jag laddar med vanlig trefas – sedan 4,5 år och med 150 000 km i batteriet. Har aldrig fallerat. Har iofs blivit erbjuden laddbox men förstår inte poängen. Bilen har varit från Kiruna i norr till Provence i söder, den senare destinationen fem gånger, i sommar gör vi UK. Superchargers kommer att funka. Utom på öarna, där får jag hitta hushåll/hotell som gillar elbilar. Kommer att gå alldeles utmärkt. Alla bondgårdar med maskiner har trefas ocg hittills har ingen sagt nej.

    • Kalle Skalle

      Poängen är ju att laddboxen har en sladd hängande som man bara kan stoppa i. Min UMC ligger i bilen så jag alltid har den om jag behöver på resa.

      Har du kanske en extra UMC så är ju behovet inte så stort.

  • Pefreli

    Kung Tibor har talat!

    Körde förbi en Ionity laddplats häromdagen.

    Kommer de vara tillgängliga för alla elbilar?

    • Kim

      Nej men bla för Tesla