Oljebolagens hemliga vapen

 

hydrogen

Många försöker gissa vad framtidens drivmedel ska bli. Oljan har ju redan börjat sina, förr eller senare måste vi ersätta den med något annat. Vissa gissar på batterielbilar, andra på bränsleceller och vätgasbilar. Men oljebolagen kan ha ett hemligt ess i bakfickan. Framtidens miljövänliga drivmedel kan bli: bensin.

Nej, jag har inte gått för nära en bensinmack och andats in för mycket ångor. Utan lägg nu ett ord på minnet och kom ihåg var du först läste om det: lignin.

Lignin är en aromatisk förening som ingår i växters cellväggar, berättar Wikipedia. Ämnet är ett av de mest allmänt förekommande organiska föreningarna i naturen. Det är lignin som gör att billiga papper, som används i tex dagstidningar, gulnar med tiden. För att framställa papper av bra kvalitet måste ligninet avlägsnas från pappersmassan.

Lignin är alltså en skogsråvara, en biprodukt från pappersframställning. Pappersbruken i Sverige genererar över 5 miljoner ton lignin årligen som en biprodukt när de framställer papper av bättre kvalitet. Det mesta av ligninet eldar de upp för att driva tillverkningsprocessen med miljövänlig energi.

Men nu har Preem i samarbete med Sveaskog utvecklat en metod för att framställa syntetisk bensin från lignin. Med hjälp av en katalysator, hög värme och högt tryck omvandlas lignin-molekylen till ett som motsvarar bensin. ”Det är avancerad kemi, men ingen raketforskning precis”, säger Preems vd Petter Holland. Tänker man efter så var ju råolja som man pumpar upp ur jorden också lignin en gång i tiden – i de gamla växterna som för miljarder år sedan begravdes och omvandlats till olja.

Preem räknar med att redan till 2017 kunna framställa kommersiella mängder syntetisk bensin från lignin. Sveriges årsförbrukning av bensin -4 miljoner kubikmeter- skulle kräva endast 60% av ligninet från våra pappersbruk. I framtiden kan Sverige bli en lika stor leverantör av syntetisk bensin som Norge är idag av fossil-dito.

Syntetisk bensin framställt från förnybara råvaror är något av bensinbolagens heliga graal. Plötsligt behövs det inte mer för att omvandla en bil till en miljöbil än att tanka från rätt bensinpump. Alla bensinbilar kan köras på syntetisk bensin. Och alla bensinmackar kan också hantera den, inget nytt infrastruktur behöver byggas ut.

Även syntetisk bensin resulterar i avgaser, precis som vanligt bensin. Men medan fossilt bensin ökar på mängden koldioxid i atmosfären ingår syntetisk bensin framställt från lignin i ett kretslopp. Koldioxidet bilarna spyr ut tas upp av träden som huggs ner och vars lignin omvandlas till bensin igen som driver bilarna.

Här ligger också de största politiska problemen. Mycket av lagstiftningen idag bygger på sambanden ”bensin=fossilt” och ”utsläpp=växthusgaser”. Syntetisk bensin från lignin ställer dessa begrepp på ändan, och lagstiftningen måste följa med. Hur ska tex fordonsskatten beräknas, som idag baseras på hur mycket fossilt koldioxid fordon släpper ut? Tankas de med syntetisk bensin släpper de ju inte ut fossilt koldioxid längre. ”Miljövänligt koldioxid” låter ju väldigt konstigt, men är kanske något vi får vänja oss vid?

Vill du veta mer kan du titta på Preems (tyvärr totalt intetsägande) film och hemsida om deras syntetiska bensin: (Preem: lite mer kött på benen, tack!)

Hur kommer detta påverka elbilar och bränslecellsbilar?

Om vi börjar med bränslecellsbilar ser det inte bra ut för dem. Istället för att framställa vätgas ur fossilt naturgas, så som det görs idag, och kräva speciella extremt dyra bilar och uppbyggande av ett helt nytt distributionsnät så får man plötsligt ett miljövänligt alternativ som fungerar med befintliga bilar och befintliga bensinmack! Alla vätgasens ”fördelar” försvinner över en natt.

Batterielbilar, då? Jo, för dem ser det bättre ut. En del av deras miljöfördel försvinner – att elen kan framställas från förnybara källor. Men bensinbilar kommer även i fortsättningen att spy ut koldioxid, fossilt eller inte. Elbilar kommer även i framtiden ha fördelen med 0 lokalt utsläpp. De kan även i framtiden bekvämt laddas hemma, de kommer även i framtiden ge en tystare, lugnare behagligare färd. De kommer även i framtiden behöva mindre energi att förflytta sig, och ha lägre milkostnad.

Preem har inte uttalat sig om hur mycket syntetisk bensin framställt från lignin kommer att kosta per liter, men det spelar egentligen ingen större roll. Med dagens skenande bensinpriser kommer alla kostnadsnivåer nås förr eller senare. Enligt Preem kanske så snart som år 2017.

År 2017 kommer att bli ett spännande år!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Tja 2017 kommer rätt många tekniker att nå kommersiell status. Jag har känt till planerna på syntetisk bensin en längre tid, och det är ingen direkt överaskning. En ny generation batterier är på på väg, där den mest intressanta modellen är litium luft, zinc luft, och de är på väg att kommersialiseras i denna tids rejong. Självkörande bilar är redan i drift i somlig amerikanska delstater, och google planerar att rampa upp produktionen på full kommersiell nivå till, just det, 2017.

    Inom IT området så går saker med stormsteg, AR och VR kommer förmodligen ha en sådan mognadsgrad vid denna tid att behovet av transporter faktiskt kommer minska, och om man fortfarande sitter bakom ratten så kommer det vara naturligt med sådant som syntetiskt genererade bildfält (från multipla sensorer).

    Det går fort nu. Mycket fort.

  • Svejk

    Hej! Intressant. Men kom ihåg att varje träd som huggs ner innebär ökade utsläpp av växthusgaser då skogarna absorberar ca 1/3 av alla utsläpp vi släpper ut per år. I Sverige kanske det blir möjligt att vara klimatneutrala med biodiesel, lignin-bensin o liknande men det är väl globalt som är av betydelse för klimatet? Risken med lignin-bensin är att skog huggs ner i ökad takt i många av världens länder, vilket alltså skulle leda till ökade globala utsläpp.
    Däremot skulle det vara klokt att säkra Sveriges livsmedelsförsörjning genom att använda drivmedel från skogsbruket till att driva jordbruksmaskiner o liknande. Mindre skala=hållbart/resursneutralt fotavtryck.
    Tack för bra blogg/sida
    /Nöjd Model S ägare sedan mars

  • Top 12

    Nja tror inte folk vill betala vad det kostar , 15kr per liter är mycket redan idag.
    Sen är det dock fortfarande utsläpp och dessa utsläpp är inte bara skadliga för miljön utan även skadliga för vår hälsa.
    Tacka vet jag mina solpaneler som producerar ren förnybar energi gratis och laddar merparten av min körning med model S.

  • David Stålström

    Idag finns ju möjlighet att begrava ligninet så att koldioxiden aldrig frigörs. Det är väl ingen nödvändighet att det måste eldas upp?

    • UmeSverker

      Skall man köra bil med en förbränningsmotor så blir det ju till att elda och frigöra.

      • David Stålström

        Ja, det var själva poängen.. Om CO2 bundet i lignin begravs istället så är det ju inte mycket mer miljövänligt att köra förbränningsmotor på lignin än bensin.

        Om man däremot begraver ligninet och kör elbil på elektricitet från vattenkraftsdammarna i Norrland – då har man reell miljövinst!

    • UmeSverker

      Förbränningsmotor är en relik, den har ju dyr service med olje och filter byten hela tiden. Sådan olja är inte miljövänlig och den används sen till att elda med, förkastlig teknik rakt igenom.
      Elmotor är mycket bättre för miljön och metallerna i batteriet kan återvinnas.

  • MrDard123 .

    det är ett jäkla tjat om koldioxid, men inte förren nu på senare tid som det snackas om partiklar, och de andra farliga ämnena som dieselbilar spyr ut, bensinbilar är miljöbilar, mkt bättre för hälsan än vad dieselbilen är, även fast bensinbilar avger mer koldioxid. alla dieselbilar som inte är euro 6 borde skrotas direkt.