Opel Ampera-e provkörd

Ampera-e1

Tesla Club Sweden fick ett unikt tillfälle att provköra elbilen Opel Ampera-e förra veckan.

Opel Ampera-e är ganska anonym för att vara en elbil. Man tänker absolut inte ”elbil” när man ser den. Jag missade faktiskt den och gick rakt förbi när jag skulle hämta upp bilen. Trodde det var en Opel Corsa eller nåt.

Ampera-e

Det enda som avslöjar är egentligen bara modell-dekalen. Marknadsfolket på Opel verkar ha fått total idétorka när de skulle namnge bilen. För några år sedan såldes General Motors laddhybrid Chevrolet Volt i Europa under namnet Opel Ampera (utan större framgång). Nu när GM så lanserade elbilen Chevrolet Bolt blev dess namn i Europa Opel Ampera…e. Opel hade kanske massa gamla skyltar kvar från Amperan som de ville bli av med?

Opel Ampera-e heter egentligen Chevrolet Bolt, det är under det namnet den säljs i USA. Bilarna tillverkas i General Motors fabrik i Michigan, USA men de som ska skeppas till Europa får en Opel emblem monterad istället för Chevrolet.

Sätter man sig bakom ratten slås man direkt av hur pass lågbudgetkvalitet bilen andas. Det som inte syns på bilderna om bilen är att hela interiören är byggd i absolut billigaste hårdplast. Interiören i Renault Zoe är milsvida bättre – tänk snarare någon billig Daewoo eller Dacia. Förarstolen är hård som en träbänk, redan efter en timmes körning är baken bortdomnad. Kunde inte GM satsat 10,000 kronor extra på lite bättre materialval? Är det verkligen där föraren tar i bilen varje dag som man ska snåla in?

En detalj de skulle kunnat sparat bort är till exempel de små plupparna som åker upp vid fönstrena när man låser upp centrallåset. Sånt har man inte sett på någon annan bil tillverkad efter millennieskiftet.

Ampera-e2

Instrumentpanelen visar längst till vänster batteriernas laddstatus. På bilden ovan är batteripacket halvfullt och bilen visar pedagogiskt att laddningen borde räcka ca 127 km. Kör du snålt och försiktigt kanske ända upp till 149 km, men kör du som en biltjuv bara 104 km. Mitt på visas både bilens hastighet och gällande hastighetsbegränsning (som verkar gå efter avlästa skyltar – visade 50 på ett ställe på motorvägen där avfarten hade en sådan skylt). De små bilsymbolerna bredvid hastigheten visar att radarn har detekterat en bil framför, och kameran ser sidolinjerna så bilen kan styra själv. En symbol som inte visas här men som dyker oftare upp inne i stan är en gångtrafikant, bilen varnar när den ser människor i omgivningen så man helst ska undvika att köra över dem. Av någon outgrundlig anledning visas dock inte människosymbolen uppe vid de andra utan för sig själv nere till vänster under batteristapeln.

Ampera-e självstyrning ligger långt efter Teslas autopilot, ja faktiskt långt efter många andra nya moderna bilars. Bilen vinglar som ett fyllo mellan sidlinjerna och det måste finnas rejält med avstånd till bilen framför för att linjerna ska detekteras. Inget man kan använda i bilkö. Opel ska dock ha pluspoäng för gångtrafikant-detektionen som om den är kombinerad med autobroms kan lyfta bilens passiva säkerhet till hög nivå. Vi har dock inte testat autobromsen.

Längst till höger på instrumentpanelen visas så ögonblickliga motorförbrukningen både som stapel och som kW siffra. Vid regenerering växer dels stapeln neråt dels börjar ”Återmatn” symbolen röra på sig. Man kan välja skärmspråk från en lång lista där svenska redan finns med.

Och mitt på skärmen som viktigaste information tronar vilken radiostation du lyssnar på.

Ampera-e3

Vilket blir extra irriterande på natten då Rix FM knallvita logga med jämna mellanrum byts till Teracoms lågmälda gråa. Du ser någonting flimra till ur ögonvrån på instrumentpanelen och blicken söker sig dit, vilket blir ganska irriterande i längden. Efter en hel del pill på inställningarna kunde jag dock till slut byta informationen till tripmätaren.

Mittskärmen är egentligen ganska basic. Radio (DAB finns), konfigurationsmenyer, energiinställningar. Både karta, navigering och webbläsare saknas. Istället kan bilen paras med din mobil och få upp massor med Android Auto och Apple Carplay appar. Så du kan få upp både Spotify, Google Maps, Waze och allt annat på mittskärmen – fast inte i Sverige. För Google har inte släppt Android Auto i Sverige än, så tills de behagar göra det är det ganska så kört och tomt på skärmen.

Ampera-e6

Men långt ifrån allt är elände med bilen. Drivlinan från LG är helt underbar. Batterierna ger bra räckvidd och växelspakens L-läge är en dröm. Som alla elbilar så låtsas även Ampera-e att den behöver en växelspak (när kommer den urmodigheten försvinna? Skulle lika gärna gå bra med en fram-back omkopplare). Drar man den bakåt kopplas D läget in och man kan köra framåt. Drar man spaken en gång till aktiveras L-läget. L som i… … …lättkörd? För i L-läget får man full regen, motorbroms ända ner till stillastående. Vid normal körning behöver du inte använda bromspedalen över huvud taget. Tar du bort foten från gaspedalen, lyfter upp foten helt, så motorbromsar bilen ganska kraftigt (och laddar batterierna med rörelseenergin) och saktar ner mer och mer och till slut stannar den helt still. Andra elbilar motorbromsar ner till runt 10 km/h sedan måste man trampa på bromsen för att få helt stopp på bilen. Ampera-e bromsar ända ner till helt stillastående. Kommande Nissan Leaf sägs få samma funktionalitet – vi hoppas den blir lika bra implementerad som Opels.

(Funktionen har dock sina brister. När jag stannade i uppförsbacke saktade bilen ner till stillastående – sedan började den rulla bakåt. Jag fick trampa på bromsen för att få bilen stå still i backen. När jag sedan släppte bromsen fortsatte bilen stå still på grund av ”hill hold” funktionen som håller kvar bromsen. Man önskar de kunde ha kombinerat ihop de två funktionerna.)

Opel Ampera-e är ett kärleksbarn av biltillverkaren GM och elektronikföretaget LG. LG-s drivlina blev placerad inuti en kaross från GM (och i Europa ombrandad från Chevrolet till Opel). Det borde vara ett väldigt pinsamt betyg för ett utav världens största biltillverkare att de klarade inte av att bygga en elbil på egen hand utan fick köpa in allting från koreanerna. På skämt kallar vissa bilen för LG Bolt i USA. En koreansk elbil i amerikansk bilkaross. Fast medan LG verkar ha ansträngt sig att göra en så bra elektrisk drivlina som möjligt har tyvärr inte GM ansträngt sig lika mycket för att bygga en så bra bil kring drivlinan som möjligt.

Ampera-e5

Det finns skrattretande detaljer som avslöjar hur pass separata bolag som tog fram bilen. Ta till exempel motorutrymmet. Som är fullproppad med komponenter, ingen frunk här inte. Komponenterna har koreanska skyltar på dem men motorutrymmet, karossen de sitter i är tillverkad av GM. De verkar ha gjort designändringar som koreanerna inte riktigt var med på, för hur är det egentligen tänkt att man ska fylla på vätskebehållarna som hamnat rätt under tvärbalken bak i motorrummet? Tack och lov är spolarvätskan fortfarande lättillgänglig framme, ”bara” kylarvätskan och oljan till rattservon som har blivit en mardröm att fylla på. Det är mindre än 5 cm mellan locket och balken ovanför.

Ampera-e4

Bagageutrymmet däremot är helt OK, även om lasttröskeln är väldigt hög. Ungefär lika mycket som nya Nissan Leaf, både i volym, mått och lasthöjd. Baksätena går också att fälla så man får plats med rejält större paket också. Helt OK för en kompaktbil.

De stora batterierna ger bilen lång räckvidd – men någonting är konstigt med laddningen. Både jag och den andra testköraren upplevde att bilen laddar ganska långsamt från CCS snabbladdare. Laddhastigheten kommer aldrig upp till de 50 kW laddarna klarar. Testföraren som tog bilen från Norge till Sverige upplevde att resan, inkl laddning tog längre tid än med Nissan Leaf. Jag testladdade endast i Stockholm men upplevde liknande. Dessutom när laddningen var färdigt ville inte bilens laddkontakt släppa laddhandtaget! Gick inte att låsa upp ens med särskilda knappen för det på fjärrkontrollen. Man var tvungen att öppna laddmenyn på mittskärmen (kommer inte automatiskt upp bara för att man laddar) och där trycka på knappen för att släppa laddhandtaget.

Personligen hoppades jag så mycket på elbilen Opel Ampera-e. Eller Chevrolet Bolt som den egentligen heter. Äntligen en ”riktig” elbil, byggd från början för att vara just en elbil, med rejäl räckvidd och överkomlig prislapp från en etablerad biltillverkare. Men efter några dagars bekantskap så brister mitt hjärta men måste tyvärr säga att bilen är inte riktigt ”där” än. LG har gjort en riktigt trevlig drivlina till bilen, men just det som sägs vara de etablerade biltillverkarnas paradgren, att bygga en billig och bra bil – just det är området där Opel Ampera-e tyvärr inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Och ännu mer beklämmande blir det när vi inser att Opel Ampera-e nog aldrig kommer komma till Sverige. För GM har precis sålt varumärket Opel till Peugeot och PSA-gruppen. De har inget intresse att fortsätta sälja en ombrandad Chevrolet till konkurrenten. De bilar som har levererats har levererats, och några till kommer säkert säljas i de länder bilen redan finns i – men någon lansering i nya länder är det inte längre tal om. GM kan heller inte själva sälja Chevrolet Bolt i Europa, för de har ju lagt ner bilmärket Chevrolet på denna sida Atlanten. När PSA presenterade sina framtidsplaner för Opel pratade de mycket om elbilar – men om nya, egentillverkade modeller, inte om Ampera-e. Chevrolet Bolt och dess europeiska brandning Opel Ampera-e verkar därmed falla mellan stolarna på vår kontinent. Norrmännen kommer få köpa några Opel Ampera-e till – fast med högre prislapp, Opel har precis shockhöjt priset med 45,000 kronor. Vi svenskar får istället sikta in oss på nya Nissan Leaf – eller Tesla Model 3.

 


TCS ett år sedan: Lösning på problemet

För ett år sedan berättade vi om att både amerikanska NHTSA och europeiska myndigheter vill införa artificiell motorljud på elbilar. Vi jämförde kommande lagen med ”red flag act” som samma myndigheter införde på 1800-talet och föreslog skämtsamt en alternativ lösning på problemet.

Bookmark the permalink.