Oroväckande statistik om Nissans batterier

Nissan_degrade

Från Nya Zeeland har det kommit en färsk undersökning där de har samlat statistik från 283 Nissan Leaf elbilar med 24 resp 30 kWh batterier. Genom att samla in 1382 mätdata över flera år har de kartläggt hur snabbt bilarnas batterier åldras. Nissan Leaf hade 24 kWh batterier när bilen introducerades i slutet av 2010, förbättrade 30 kWh batteripacket kom 2016.

Elbilars batterier håller klart längre än de flesta verkar tro, men med åren och milen minskar batteriernas kapacitet något, bilarna kommer efter några år inte lika långt på fulladdade batterier som de gjorde när de var nya. Vi har tidigare sett att Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år.

Det som mest påverkar hur mycket batterier åldras är hur ofta och hur mycket de laddas och urladdas, plus hur varma de blir. Mindre batterier som behöver laddas mer och urladdas djupare för att bilen ska komma lika långt slits mer än stora batteripack där procentuellt mindre av kapaciteten används till vardags. Batterier som blir för varma åldras också snabbare. Medan Teslas batterier är vattenkylda är Nissan Leafs batteritemperatur oreglerad, vilket har lett till snabbare batteridegradering i varm klimat.

Om undersökningens siffror stämmer är det tråkig läsning för Leaf-ägare. Medan det tar tre år för Teslas batterier att tappa 7% i kapacitet åldras Nissan Leafs batterier snabbare, med 7% minskning redan efter två och ett halvt år – för 24 kWh batteripacket.

30 kWh batteripacken verkar dock åldras ännu snabbare, tappar 7% kapacitet redan efter ett och ett halvt år!

Många Leafägare vittnar om att 30 kWh batterierna blir varmare än 24 kWh gjorde när man tex kör långt på motorväg. Ökad temperatur medför försämrad livslängd, det kan vara orsaken till den snabbare batteriförsämringen.

Enligt graferna ovan verkar 30 kWh batterpackens kapacitet försämras mycket snabbare än 24 kWh packens. De större batteripacken har funnits endast två år på marknaden men de första bilarna har redan fått rejält försämrade batterier om man får tro på siffrorna.

Individuella batteripack i olika bilar försämras olika snabbt. Det finns bilar vars batterier håller bättre – och det finns sådana där försämringen gått ännu snabbare. Det handlar heller inte enbart om hur pass bra ägarna har tagit hand om sina batterier – olika batterier kan få olika grav av degradering på grund av mikroskopiska skillnader i tillverkningsprocessen.

Nissan_degrade2

Ovan graf visar medelvärdet av de 283 undersökta bilarna. Nissan Leaf har en inbyggd batterihälsostatus-indikering i batterimätaren på instrumentpanelen. Från början har skalan som visar batteriladdning 12 staplar. När batterierna åldras släcks segment efter segment, först blir det 11, sedan 10, 9 osv. Första stapeln brukar släckas när batteriets kapacitet har minskat till 85% av den ursprungliga. En Nissan Leaf med endast 11 staplar kvar kommer 85% så långt som när bilen var ny.

Man kan se att äldre Nissan Leaf elbilar med 24 kWh batterier nådde 85% kvarvarande kapacitet, tappade första stapeln ungefär efter 4.6 års användning. Fördelningen är statistisk, vissa bilar höll längre vissa kortare, detta är ett medelvärde.

Nyare Nissan Leaf med 30 kWh batterier verkar nå 85%, tappar första stapeln redan efter drygt två år! Batteridegraderingen verkar gå mycket snabbare för de bilar där Nissan har klämt in 30 kWh batterier i batteripacket jämfört med de äldre.

Nissan_degrade3

Den snabba degraderingen av batterierna gör att Leaf med 30 kWh batterier har längre räckvidd än 24 kWh bilarna – i början. Men fortsätter deras batterier försämras i denna takt kommer en fyra år gammal 30 kWh Leaf få lika kort räckvidd som en lika gammal 24 kWh!

Debatten om undersökningens siffror verkligen kan stämma har redan blossat upp. Batterikapaciteten i graferna bygger på SOH (state-of-health) siffran bilarnas dator rapporterar via OBDII kontakten. Kan det vara bilarna som räknar fel? Nissan hade 6 års garanti på 24 kWh batteripacken förut, de garanterade minst 8 staplar kvar, minst 66% batterikapacitet efter 6 år. Den garantin höjde de till 8 år när 30 kWh batterierna kom. Extrapolerar man undersökningens kurvor kommer 30 kWh batterierna tappa så mycket kapacitet redan efter 5 år. Antingen har undersökningen överdrivit batteridegraderingen – eller så kommer Nissan få det hett om öronen med många garantibyten av batterier om några år. Och apropå hett hur varmt är det i Nya Zeeland egentligen? Vi vet att varmt klimat snabbar på Leaf batteriernas försämring – bilar i kallare klimat håller längre.

En sak är dock säker: Chevrolet Bolt, Opel Ampera-e, Tesla Model S, X och 3 – alla de elbilar med stora batterier har vattenkylning av batterierna. Renault Zoe har luftkylning där bilen kan blåsa kalluft från AC på batterierna vid laddning. Stora batteripack kräver rejäl kylning för att inte åldras i förtid.

Att som Nissan fortsätta stoppa in mer och mer batterier i bilarna utan att kunna kyla dem är en återvändsgränd. Vi rapporterade härom dagen om att kunder redan har märkt att nya 40 kWh Leaf tvingas strypa laddeffekten efter två snabbladdningar vid långfärd för att inte överhetta batterierna.

Undersökningen från Nya Zeeland får en att undra hur liknande grafer kommer se ut för den modellen om några år?

Tagged , , . Bookmark the permalink.