Oslo-Göteborg-Malmö i sommar!

Supercharger-map-sverige

I torsdags berättade vi att Tesla Motors planerar bygga Superchargers i Karlstad och Arboga. Nu avslöjar sajten tesla.sondell.biz även var Tesla Motors planerar att bygga sina Superchargers längs E6 på västkusten. Det blir vid MAX restaurangerna i Uddevalla och Falkenberg.

I Uddevalla kommer Supercharger snabbladdstationen att byggas vid MAX restaurangen i Torp, precis bredvid E6 mitt emellan Göteborg och norska gränsen. Vid samma avfart ligger även Biltema och IKEA Uddevalla. Sondell har även nosat reda på att bygglovshandlingar är inlämnade till kommunen.

Även i Falkenberg är det vid MAX restaurangen som Superchargern kommer att byggas. Även här ligger MAX restaurangen precis bredvid E6, mitt emellan Göteborg och Helsingborg. Kommunen har redan beviljat Tesla Motors bygglovsansökan.

Superchargern vid Dinners i Arboga är nu också bekräftad av kommunen, bygglovsansökningar är inlämnade och behandlas just nu.

Superchargern i Karlstad är dock lite fördröjd jämfört med de andra, Tesla Motors har påbörjat bygglovsansökan, men alla bygglovshandlingar verkar inte ha lämnats in än.

Enligt intern information på MAX som sajten blixtgordon har snappat upp så planeras Supercharger stationen i Uddevalla invigas så tidigt som redan första veckan i Juli!

Även längs E4 händer det saker. Enligt ett inlägg på teslamotorsclub.com har Toftaholm herrgård skrivit på avtal om placering av Supercharger hos dem. I så fall det är ”ljungby-Superchargern” som kommer att hamna där. Toftaholm ligger 15 km norr om ljungby, mitt emellan Jönköping och Helsingborg, nära E4-an men inte precis vid en avfart utan mitt emellan två avfarter.

Vi har justerat positionerna på vår karta över Superchargers.

Mellan Oslo och Superchargern vid MAX i Uddevalla är det 21 mil, ett avstånd som även Model S med den mindre 60 kWh batteriet klarar. Dessutom kommer Tesla Motors att bygga en Supercharger även strax söder om Oslo enligt deras officiella karta – den laddstationen kan, om den blir rätt placerad, hjälpa till på sträckan.

Mellan Uddevalla och Falkenberg är det 18 mil, även det en lagom sträcka för bilarna med mindre batteriet. Göteborg ligger mittemellan dessa två ställen, med knappa 10 mil till vardera Supercharger. Åt vilket håll man än åker från Göteborg -norr, söder eller öst- kommer det att finnas en Supercharger station efter 10-15 mil.

Från Falkenberg till Malmö är det 17 mil, så resor mellan Göteborg-Malmö kommer bli möjliga även med modellen med mindre, 60 kWh batteriet. Modellen med 85 kWh batteriet klarar resan redan idag utan problem.

Från Falkenberg till Superchargern i Middelfart, Danmark är det 41 mil, så Supercharger-laddade resor ut i Europa är inte möjliga för 60 kWh modellen än, och svårt även med 85 kWh batteriet. Men Superchargern i Köpenhamn som är halvvägs och ska hjälpa till längs den sträckan är på gång – om än oklart ifall den verkligen kommer att hamna vid flygplatsen.

Ute i Europa har Supercharger stationen i Middelfart, Danmark som sagt var invigts, och stationen i Hamburg sägs vara på gång – så när stationerna i Sverige har kommit igång är nog Europaförbindelsen också operationell. Framåt sensommaren kan man alltså åka hela vägen från Sverige till Europa! Dags att börja planera den där höstresan…

 

Tagged , . Bookmark the permalink.