Otäck krasch

Krasch_1

En av våra medlemmar har tyvärr utsatt sin Tesla Model S för det ultimata provet. Vi fick ett mejl från dem med otäcka bilder.

I ca 120 km/h krockade de först med en annan bil och sedan med vägräcket. De träffade den andra bilens nos från sidan så våldsamt att dess motor bokstavligen slets loss. Den ligger till höger i bilden ovan, bakom den bortslitna motorhuven. Resten av bilens nos ligger i småbitar utspridda på vägen. Tack vare att krocken träffade den bilen så långt framme och från sidan överlevde dess passagerare.

Krasch_4

Sedan krockade Teslan med full fart med vägräcket, som var ett dubbelräcke och flyttade hela räcket åt sidan 30-50 cm. Tack vare Tesla Model S starka sidostolpe var det ändå samma utrymme mellan förarsättet och dörren som innan olyckan.

”Att vi överlevde är helt otroligt och att vi bara fick mindre skador är ännu mer otroligt” berättar de, ”Vi är lite möra men annars helt utan större skador, vi hade även två hundar i backluckan som också klarade sig med bara blåmärken. Alla krockzoner och säkerhets system har fungerat excellent.”

De hade yrsel och blåmärken men kunde själv öppna dörrarna och stiga ur bilen. Föraren fick sys med några stygn i armen och passageraren fick en sprucken revben av säkerhetsbältet.

Tesla Model S fungerade oklanderligt: trots de dubbla våldsamma smällarna först mot bilen och sedan mot vägräcket trycktes ingenting in i kupén invändigt. Dörrarna kunde öppnas och det fanns inga som helst tendenser att något skulle börja brinna.

”Du kan hälsa alla att vi har nu provat säkerhetssystemet så ingen mer behöver göra det :-)

Krasch_3

”Just nu älskar vi Elon Musk lite extra för att han har skapat denna underbara bil inte bara att köra med utan även att krocka med. Det är ju en sak att den klarar att krockas med i en krockmaskin och något helt annat i verkligheten, vi fick dessutom två krockar efter varandra.” avslutar de mejlet de skickade oss med de otäcka krockbilderna.

 

Ja, det är en sak att läsa om Tesla Model S oklanderliga resultat med 5 stjärnor i artificiella krockprov hos både Euro-NCAP och NHTSA. Att läsa om att batteripacket i kombination med förstärkta sidostolpen gör att Tesla Model S klarar sidoimpakt-testerna åtta gånger bättre än Volvo S60. Men en helt annan sak att med livet i behåll kunna stiga ur bilen efter en dubbelkrasch i 120 km/h.

Tagged , , . Bookmark the permalink.