Över 1000 km

1078km

Vår Italienska systerklubb Tesla Owners Italia slog i fredags nytt världsrekord med en Tesla Model S 100D. De åkte 1078 km på en enda laddning i en omodifierad serietillverkad elbil. Därmed har de spräckt den magiska “tusenkilometersvallen”, första gången en helt vanlig elbil kört så långt på en enda laddning.

Men hur kan en elbil vars räckvidd uppges till 632 km enligt superoptimistiska NEDC körcykeln, och 539 km enligt mer rättvisande EPA körcykeln komma över 1000 km på en laddning? Hemligheten ligger i hastigheten.

Range_Info_rangeChart_km

Elbilars räckvidd påverkas väldigt mycket av vilken hastighet de körs i. Ovan graf visar gamla Tesla Model S 85 räckvidd vid olika hastigheter. Bilen som hade 500 km i räckvidd enligt NEDC körcykeln kom inte så långt i motorvägsfart – men kunde åka betydligt längre i lägre hastigheter. Anledningen till det är att i höga farter måste bilen övervinna luftmotståndet vilket ökar på motorns förbrukning. Ju högre fart desto mer luftmotstånd, därmed högre förbrukning och lägre räckvidd. Mest optimala hastigheten, med längst räckvidd är kring 40 km/h. Kör man långsammare än så börjar bilens övriga elförbrukare (datorer, lampor, etc) förbruka mer än elmotorn, som dessutom börjar tappa i effektivitet.

Därför var det just i 40 km/h som även Italienska laget körde sin Tesla. Att tillryggalägga de 1078 kilometrarna tog därför 27 timmar. Fem förare byttes av varannan timme och körde runt runt på småvägar runt Italienska staden Salerno, i närheten av Napoli. De stängde av luftkonditioneringen och lät autopiloten köra det mesta av tiden för att hålla jämn hastighet och mjukt följa vägen. Tesla Owners Italia har lagt upp flera bilder och berättelser på sin facebooksida.

När väl bilen stannade och inte ville åka längre tog de ovan bild som bevis på rekordet. Senare har även Tesla och Elon Musk bekräftat siffrorna. På 1078 km förbrukade bilen 98.4 kWh, vilket ger 0.9 kWh/mil i förbrukning – att jämföra med officiella NEDC siffran på 1.6 kWh/mil.

BatteriUsage

Att de endast fick ut 98.4 kWh ur batteriet förklaras av Teslas “Bricking” Protection. Bilen låter aldrig batterierna bli helt urladdade för det skulle skada dem. Därför när bilen stannade och påstod att batterierna är helt tomma så är det faktiskt inte helt sant – det finns fortfarande några kWh laddning kvar i dem, men dem kan man aldrig använda för att skulle man helt urladda batterierna kan de faktiskt bli permanent skadade – därav namnet “bricking” med betydelsen batteriet blir död som en tegelsten.

Displayen började visa 0% batteri redan flera mil innan bilen till slut stannade. Tesla har som en till säkerhet en “Zero Mile” Protection buffert i botten av laddkurvan. När bilens dator påstår att batteriet är tomt, 0% laddning kvar så finns det faktiskt kvar några kWh i batterierna som kan driva bilen i 1-2 mil till. Det har räddat mången förare som med andan i halsen nått “0%” laddning strax innan de nått fram till laddare.

När väl bilen stannade kom det flera varningsmeddelanden, bla om att luftfjädringen behöver service (ingen laddning kvar, orkar inte reglera bilens fjädringshöjd) och att bilens batterier behöver omedelbart laddas. “Bricking” Protection är just till för att batterierna ska överleva några timmar till utan att skadas, tills bilen åter kopplats in på laddning.

Phoenix

Vill du komma ännu längre ska du skaffa dig en gammal skrot-BMW, slita ut dess motor och packa den full med 125 kWh batterier från gamla hybridbilar. För det är just det Eric Lundgren från återvinningsföretaget ITAP har gjort. Hans hemmabyggda elbil Phoenix har åkt 1203 km på en laddning. Och absoluta världsrekordet hålls av ett annat hemmabygge, ett ombyggt skåpbil som dess japanska skapare proppat full med batterier och därefter kommit 1300 km på en laddning.

Dessa extremrekord visar ännu mer hur avancerade Teslas bilar är, där en helt vanlig seriebil är inte så långt ifrån de specialbyggen som byggts endast med rekordförsök som mål. Vi undrar om italienarna inte skulle ha stannat varannan timme för att byta förare utan varit två i bilen som byttes av, och skulle ha kört bilen själva istället för autopiloten – hur mycket längre skulle de ha kommit då?

 


TCS ett år sedan: Nissan BladeGlider

Vi tittade på Nissan BladeRunnerGlider som väcker ett enormt habegär – men är kliniskt befriad alla praktikaliteter.

Tagged . Bookmark the permalink.